Minkä ikäisenä lapssesi oppi värit?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Tinttu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Nelivuotisneuvolassa oletetaan lapsen osaavan päävärit. Yleensä oppivat kolmen vuoden tienoilla. Oma sattui kiinnostumaan väreistä vajaat kaksivuotiaana, nyt hiukkaa vaille kolmivuotiaana värituntemus on jo pitkällä. Mutta ennemmin sanoisin sitä epätavalliseksi kuin värien osaamattomuutta.

Meillä tyttö kohta 2v4kk ja osaa oikeastaan vain vihreän ja punaisen. Välillä saattaa mennä muitakin värejä oikein, mutta saattaa olla ihan sattumaakin. Ja mä luulin, et mun lapsi on jotenkin jälkeen jäänyt :D Mut hyvä tietää, että tuon ikäisen ei siis todellakaan tarvii osata vielä :)

meillä poika oppi suurin piirtein kaikki värit vasta 5 vuotiaana... ei vaan kiinnostanut. mut sit oppi ajamaan ilman apupyöriä 4vuotiaana ja kaikkee muutakin urheilullista :) sehän on vaan lapsi kohtaista :)

Meidän 3v 2kk ikäinen poika ei vielä osaa värejä, vaikka paljon niitä ollaan käyty läpi. Muuten juteltu väreistä, on maalailtu ja luettu väreistä kertovia kirjoja.

Meidän melkein 3 v. arpoo kysyttäessä ja yleensä aina menee väärin. Kun pyytää sanomaan minkä värinen mikin on, vastaus on "heleä", luulen sen tarkoittavan vihreää. Joten ei todellakaan osaa yhtään värejä. Näkee kyllä värit ja erottaa ne, osaa pinota punaiset tavarat omaan kasaansa ja sinisen omaansa jne.
Puheterapeuttimme sanoi, että ei vielä alle 3-vuotiaan oletetakaan osaavan värejä, herkkyysaika tulee yleensä myöhemmin.

Poika 2v 2kk ja tietää erehtymättä keltaisen, punaisen, oranssin, lilan, vihreän, harmaan, ruskean ja sinisen. Valkoista nimittää vaaleaksi, mustasta ei puhu koskaan ja noista väreistä oppi viimeisenä erottamaan vihreän ja sinisen - toki turkoosia sanoo milloin kummaksikin ;) Pinkkiä ja muita pastellisävyjä ei olla vielä harjoiteltu.

Meillä kohta 3- vuotiaan "lempivärit" on punainen ja musta. Ne oppi ensimmäisenä. Tunnistaa myös valkoisen, vaikka kutsuu sitä valkeaksi. Myös vihreän ja keltaisen yleensä osaa. Muita värejä ei vielä osaa nimetä.

Esikoinen ei ollut paljoakaan yli 2 vuoden kun osasi kaikki värit ruskeaa, turkoosia ja liilaa ym. myöten. Kuopus täyttää kohta kaksi eikä tunnista vielä yhtäkään väriä.

Yhteistyössä