Minkä ikäisenä lapsien "pitäisi" osata uida?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja molskis
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

molskis

Vieras
Oltiin uimarannalla ja mieheni kaveri ihmetteli kun meidän 3-vuotias poika ei osannut uida..Olisi kuulemma voinut ihan hyvin hypätä jo kahdestametristä alas hyppytornista. No tiedänhän minä miten siinä kävisi, mutta se vaan jänkäsi että jos minä opettaisin enemmän niin kyllä se jo osaisi uida. Meidän poika on muutenkin vähän arka.

Eli onko jotain ikää milloin lapsi on periaatteessa kykenevä ihan oikeasti uimaan jos vaan uskallusta riittää.? Itsellä ei tästä ole hätää, mutta haluaisin perustella tuolle tyypille vähän lisää kantaani asiaan, että en ala ketään pakolla opettamaan.

Ja tuohon kysymykseen, onko jotain ikää milloin lapsi on periaatteessa kykenevä uimaan niin antaisin tälläisen vastauksen. Itse olen uimahallilla töissä ja myös ohjaan lasten uimakouluja, jotkut lapset ovat jo 3vuotiaana kypsiä oppimaan uimaan, mutta kyllä se on vaan niin että suurin osa lapsista ei opi alle 5vuotiaana, ei riitä keskittymyskyky uinnin harjoittelemiseen.

meidän 8-v ei osaa kunnolla uida koska käydään niin harvoin uimassa, harmillista, kun ei itse ollenkaan viihdytä uimalassa niin on jäänyt, pitäisi todella alkaa harjoitella

Ei milloinkaan.

En mä osaa pitää uimataitoa niin valtavan tärkeänä asiana. Ilmankin pärjää, ja harva esim. ui koulumatkoja (vrt. pyöräily, se on tärkeä taito) :). Sitten kun uiminen kiinnostaa, sitä voi alkaa treenaamaan.

Mä opin uimaan 6-vuotiaana, veljeni 4-vuotiaana, esikoiseni ui jotenkuten ja on 5 v. Kuopus 3 v vasta suostui tulemaan syvemmälle veteen :D

Itse en muista milloin opin uimaan mutta sen muistan että pikkuveli oli päälle kolmen kun oppi uimaan.
Oma tyttö oppi 4 vuotiaana ja nyt vajaa 7 vuotiaana pystyy uimaan matkaa 200 m.

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Ei milloinkaan.

En mä osaa pitää uimataitoa niin valtavan tärkeänä asiana. Ilmankin pärjää, ja harva esim. ui koulumatkoja (vrt. pyöräily, se on tärkeä taito) :). Sitten kun uiminen kiinnostaa, sitä voi alkaa treenaamaan.

Mä opin uimaan 6-vuotiaana, veljeni 4-vuotiaana, esikoiseni ui jotenkuten ja on 5 v. Kuopus 3 v vasta suostui tulemaan syvemmälle veteen :D

Minusta uimataito on erittäin tärkeä asia :) Ei sen takia, että voi viettää hauskaa rantaelämää tms vaan sellaista, vaan koska se voi olla joskus eloonjäämisen ehto. Tai voi kai sitä elää elämäänsä niinkin, ettei koskaan ole vaarassa joutua vedenvaraan. Pyöräilykin on tärkeä taito, mutta minusta uimataito on tärkeämpi. Mutta ollaan vaan erimieltä :)

Meillä oppinu kolme lasta uimaan 5 vuotiaana, nyt 3v uskaltaa kellukkeilla hyvin mutta käsissä ei ole riittävästi voimaa oppiakseen ilman niitä. Ehkä se on 5-7v se yleisin ikä. Toki monet osaa ennen tuota jo sukeltaa, meilläkin vauvauinnissa käyneenä kaikki lapset on hyppiny pienestä pitäen laiturilta järveen, mutta korkeemmalta (1,5m ponnarilta) vasta sitten kun ovat osanneet uida kunnolla.

Varmaankin olisi hyvä oppia ennen kouluikää...?
Meillä lapset on oppinu uimaan 5v. De on ihan siitä kiinni miten paljon harrastaa uintia hallissa ja järvessä/lammessa ja miten opettaa.
Eikös ne vauva-uintia harrastaneet osaa jo uida pienestä lähtien...

Alkuperäinen kirjoittaja Candide:
Minusta uimataito on erittäin tärkeä asia :) Ei sen takia, että voi viettää hauskaa rantaelämää tms vaan sellaista, vaan koska se voi olla joskus eloonjäämisen ehto. Tai voi kai sitä elää elämäänsä niinkin, ettei koskaan ole vaarassa joutua vedenvaraan. Pyöräilykin on tärkeä taito, mutta minusta uimataito on tärkeämpi. Mutta ollaan vaan erimieltä :)

Joo, joskushan voi ehkä tulla sellainen tilanne, että tipahtaa veteen ilman pelastusliivejä ja pitää uida rantaan, mutta aika harvassa ne tilanteet kai on :)
Uiminen on kyllä kivaa...ja oman esikoiseni olen aikeissa opettaa ihan tosissaan uimaan tänä kesänä, kuopuksen vuoro on sitten ensi kesänä :)

Alkuperäinen kirjoittaja Candide:
Ei milloinkaan.

Olen samaa mieltä. Uimataito tässä tuhansien järvien maassa on aivan yhtä tärkeää kuin esim. lukutaito.

Joo, joskushan voi ehkä tulla sellainen tilanne, että tipahtaa veteen ilman pelastusliivejä ja pitää uida rantaan, mutta aika harvassa ne tilanteet kai on :)
Uiminen on kyllä kivaa...ja oman esikoiseni olen aikeissa opettaa ihan tosissaan uimaan tänä kesänä, kuopuksen vuoro on sitten ensi kesänä :)

Me ulkoistimme uimaopetuksen, mies osaa uida hyvin, muttei osannut opettaa lapsia, minä olin siihen aikaan oikein huono uimaan ja arka vedessä, nyt osaan paremmin. Uimakouluissa oppivat nopeasti uimaan, siis se vieras ihminen opetamassa toimi meillä

Mietin lähinnä näitä tilanteita, joissa lapsi on jo vaikka teini-iässä, ollaan kavereitten kanssa rantalaiturilla tai lähdetään ilman pelastusliivejä veneellä, hölmöillään ja kenties joudutaan vedenvaraan, uimataidoton on varmasti huonommassa asemassa, kuin uimataitoinen.

meidän lapset ovat käyneet uimakoulut aina kouluunmenokesänä. siitä sit hijalleen lähtenyt menemään paremmin. mutta vasta tuo vanhin, 10vuotias, näistä osaa jotenkuten uidakin, 8v menee muutaman metrin ja 7v kävi juuri kesäkuun alussa parin viikon opetuksen