Minkä ikäisenä lapsi alkaa istua syöttätuolissa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja knäite
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meille neuvolassa sanottiin, että vasta sitten saa istuttaa, kun lapsi itse oppii nousemaan istumaan.. mietinkin tuota, että jotkut lapsethan istuu vasta 7-8kk iässä, että sinne astiko pitää vaan sitterissa hoitaa ruokailut kun ei toi meidän päälle puolivuotias vielä nouse istumaan :o

Alkuperäinen kirjoittaja Karvapallo:
Meille neuvolassa sanottiin, että vasta sitten saa istuttaa, kun lapsi itse oppii nousemaan istumaan.. mietinkin tuota, että jotkut lapsethan istuu vasta 7-8kk iässä, että sinne astiko pitää vaan sitterissa hoitaa ruokailut kun ei toi meidän päälle puolivuotias vielä nouse istumaan :o

Vissiin. Meilläkin istui täysin 2kk ennenkun oppi menemään siihen asentoon. Mut esim rattaissa ei nojannut ollenkaan ja lattialla istui suorana 6kk.Oispa se ollu aika jötkäle pakottaa sitteriin yli 6kk kun ei mikään pieni ollu ja punnersi kovaa istumaan päin.

Alkuperäinen kirjoittaja leijona76:

Vissiin. Meilläkin istui täysin 2kk ennenkun oppi menemään siihen asentoon. Mut esim rattaissa ei nojannut ollenkaan ja lattialla istui suorana 6kk.Oispa se ollu aika jötkäle pakottaa sitteriin yli 6kk kun ei mikään pieni ollu ja punnersi kovaa istumaan päin.

No meilläkin tyttö sylissä istuu selkä suorana ja kun syöttötuolia on kokeiltu, istuu hän siinäkin heilumatta tosi tukevasti. että vähä tuntuu oudolta ettei sais kuitenkaan istua..

Itse aloitin istuttamisen syöttötuolissa vasta 7kk, vaikka sylissä ja lattialla lapsi istui jo hyvin. Tuossa iässä ei enää yhtään 'venkuroinut' syöttötuolissa (ja meillä tukeva tripp trapp).

Tää oliskin ollut hauska toteuttaa. Meillä lapsi nousi tukea vasten 6,5 kk iässä ja käveli tukea vasten pari viikkoa myöhemmin, mutta nousi istumaan vasta noin 8-9 kk iässä. Tuon ohjeen mukaanhan pystyyn nousevaa lasta olisi pitänyt makuuttaa vielä monta kuukautta.

lasta saa istuttaa tuettuna, kun hän itse ei enää viihdy makuuasennossa ja pääsee tästä asennosta esim sylissä/sitterissä "kampeutumaan" istuma-asentoon. tuettuna tarkoittaa tietysti sylissä istuttamista. syöttötuoliin voi siirtää, kun vartalonhallinta sen sallii eli n puolen vuoden iässä. näin neuvottiin meille neuvolassa. tyttö on nyt 4kk ja sitterissä ei viihdy ollenkaan, kun pitää vain istua sylissä. vartalon hallinta ei vielä riitä syöttikseen=).

toinen muistisääntö on se, että kun vauva saa makuuasennossa varpaat suuhun, ja selkälihaset ovat niin vahvat että keikkuu vatsalla olessaan mahallaan, vartalon lihakset ovat tarpeeksi tukevat istumiseen. eli ei tarvisi tämän mukaan odottaa tuota lattialla istumaan nousua.

Yhteistyössä