Minkä ikäisenä lapset syö itse?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Mii"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meillä alkoi syömään vasta lähempänä 1 vuotta. Aina annoin lusikan hänelle omaan käteen ja toisella syötin itse. Tosi sotkuistahan se alkuaika oli, nykyään 2-vuotiaana osaa syödä jo siistitsi itse.

tyttö alkoi itse lusikkaruokaa syömään 1v4kk,maidon joi tavallisesta lasista itse.Varsin siististi söi,kun asiaan piti keskittyä,toisin kun nyt 2½v...nyt tulee enemmän sotkua,vaikkei yleensä tahallaan sotkekkaan,lautasta tai lasia ei ole ikinä heitellyt,lusikka tippuu useinkin.Haarukalla ei tykkää syödä vieläkään.

Meillä oli kans pojalla tuo vaihe (siis että lautasetkin lentää lattialle), en kyllä enää muista minkä ikäisenä. Ehkä vähän nuorempana kuin teillä. Muistelisin, että just 1,5-vuotiaana alkoi syödä itse lusikalla ja vähän myöhemmin haarukalla.

Tiedän kyllä muksuja, jotka on syötetty lähes 2-vuotiaiksi (siis lapsella ei mitään kiinnostusta lusikan käyttöön).

varmaan riippuu hirmusesti lapsesta ja siitä kauanko on saanut välineisiiin tutustua.

Meillä tyttö on juonut 1v3kk ikäisestä lähtien tavallisesta mukista itse, samoin syönyt itsekin lusikalla samalla kun on toinen vielä syöttänyt. 1v6kk niin söi pääasiassa itse (paitsi väsyneenä tai kiukkuisena:) ). nyt 1v 8kk ja on kuukauden tainnut totutella haarukan käyttöä, (on siitä niin innoissaan kun saa tökkiä ruokaa :) )

Ihan normaaliltamusta tuo teidänin kehitysvaihe kuulostaa. ja on meilläkin ne lautaset ja mukit aika ajoin vähän lennellyt. kyllä se oppii kun aika koittaa.

Esikoinen vaati apua vielä n.2-vuotiaana.
Kuopus on syönyt itsenäisesti 1-vuotiaasta asti. Toisinaan vaikuttaa saavan sapuskat siistimmin suuhunsa nyt 1v3kk ikäisenä kuin 3-vuotias veljensä :xmas:

Meillä 1 vuotiaana söi suht siististi itse, nykyään 1.5v ja ottanut vähän takapakkia, joutuu auttamaan. Menee muuten pelleilyksi. Ei olla "uskallettu" antaa vielä normimukia, nokkamuki venttiilillä käytössä koska muki lentelee paljon.

Meillä tyttö oli 1v2,5kk kun alkoi itse syömään. Nappasi lusikan kädestäni ja alkoi syömään :) Eipä pahemmin enää apu kelpaa. Aamu- ja iltapuuron saan syöttää, mutta muuten syö itse :) Juo nokkamukista itse. Tavallista mukiakin ollaan kokeiltu, mutta ei oikein hiffaa siitä juomista vielä :)

1v3kk alkoi kiinnostua lusikalla syömisestä, tekniikkassa tosin vielä hiomisen varaa. Huolii, että autetaan toisella lusikalla. Sitä ennen söi jo pitkään sormin.

Meillä on esikko syönyt 10 kk iästä lähtien ja sen jälkeen ei ole autettu kertaakaan. Nyt ikää 1 v 9 kk ja eikä hän edes anna auttaa. Haarukalla vetelee jo ruokaa ja ruokailun päätteeksi kasaa astiat omalle lautaselle ja kantaa ne tiskipöydälle :)

[QUOTE="kkk";23393534]Meillä on esikko syönyt 10 kk iästä lähtien ja sen jälkeen ei ole autettu kertaakaan. Nyt ikää 1 v 9 kk ja eikä hän edes anna auttaa. Haarukalla vetelee jo ruokaa ja ruokailun päätteeksi kasaa astiat omalle lautaselle ja kantaa ne tiskipöydälle :)[/QUOTE]

Meillä kanssa työntää lautasen ns. eteenpäin ja SANOO KIITOS :D

Yhteistyössä