Minkä ikäisenä lapset saunomaan ilman vanhempia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja gallup
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
G

gallup

Vieras
Tuli vain mieleeni, että mitenköhän kauan on soveliasta saunoa koko perheen kesken? Tyttö on nyt 7 v ja poika 5 v. Ehkä voidaan vielä muutama vuosi saunoa yhdessä ennen kuin siirrytään miesten ja naisten saunavuoroihin tai sitten lapset saavat käydä yksinään.

Miten teillä on menetelty?

Meillä lapset poika 8 vee ja tyttö kohta 6 vee ja saunovat edelleen sekä meillä että isällään aikuisten kanssa, ja molemmissa kodeissa on siis saunassa mukana myös äiti- tai isäpuoli. Musta tossa nyt ei ole mitään ihmeellistä. Niin kauan kun lapsi kokee että haluaa saunoa vanhempien kanssa niin ihan vapaasti, luulen että siinä vaiheessa kun alkaa murrosiän merkkejä tulla niin lapsi kieltäytyy saunomasta meidän kanssa. Näin ainakin itse muistan aikanaan. Nyt taas voin saunoa isäni kanssa, samoin siskoni.

Meidän tokaluokkalainen aloitti myös vuosi takaperin yksinsanunomisen niin halutessaan. Ja nyt toi viisvuotiaskin on saunonut itekseen, ja hyvin on pärjännyt - tolkkupäinen kaveri kyseessä :).

Meillä koko perhe saunoo niin kauan yhdessä, kunnes lapsi itse kokee sen epämiellyttäväksi. Tosin toivon, ettei sellaista kokemusta lapselle koskaan tule.

Mä olen käynyt koko elämäni sekasaunoissa ja edelleen olen hengissä ilman traumaa. Tuntuu että ne traumat on ennemminkin heillä, jotka eivät voi syystä tai toisesta sekasaunassa käydä.

• Tykkää
Reactions: Black Diva´s
Miksi tota pitää miettiä?

Lapset sanoo sitten itse. Jos ne ei sano, niin sittenhän saunomista voi jatkaa vaikka kuinka kauan. Kukas mut pesee sitten kun mä olen vanha ja kakkainen, ellei lapset?

Meillä lapset poika 8 vee ja tyttö kohta 6 vee ja saunovat edelleen sekä meillä että isällään aikuisten kanssa, ja molemmissa kodeissa on siis saunassa mukana myös äiti- tai isäpuoli. Musta tossa nyt ei ole mitään ihmeellistä. Niin kauan kun lapsi kokee että haluaa saunoa vanhempien kanssa niin ihan vapaasti, luulen että siinä vaiheessa kun alkaa murrosiän merkkejä tulla niin lapsi kieltäytyy saunomasta meidän kanssa. Näin ainakin itse muistan aikanaan. Nyt taas voin saunoa isäni kanssa, samoin siskoni.

Anteeks, että kysyn, mutta saunotko isäsi kanssa ilman uikkaria? MInkä ikäinen on isäsi? (sun iän tuosta nikista vissiin voin päättelläkin :))

Meillä koko perhe saunoo niin kauan yhdessä, kunnes lapsi itse kokee sen epämiellyttäväksi. Tosin toivon, ettei sellaista kokemusta lapselle koskaan tule.

Mä olen käynyt koko elämäni sekasaunoissa ja edelleen olen hengissä ilman traumaa. Tuntuu että ne traumat on ennemminkin heillä, jotka eivät voi syystä tai toisesta sekasaunassa käydä.

Tä? Miten siis sekasaunoissa koko ikäsi? Perheen ja sukulaisten kanssa? Ilman uikkaria?

Mikä epäsuomalainen olenkaan, kun ymmärrän, että vastakkaista sukupuolta edustavat eivät
käy täysin alasti yhdessä saunassa, jos ei ole seksuaalista suhdetta. Eli puolisoille ok, ja kaveri
piirissä tietty voi olla tällainen tapa, mutta että ei sukulaisten ja perheen kesken. kyllä meillä
on miesten ja naisten vuorot tuollaisissa tilanteissa.

[QUOTE="mä vain";27555459]Tä? Miten siis sekasaunoissa koko ikäsi? Perheen ja sukulaisten kanssa? Ilman uikkaria?

Mikä epäsuomalainen olenkaan, kun ymmärrän, että vastakkaista sukupuolta edustavat eivät
käy täysin alasti yhdessä saunassa, jos ei ole seksuaalista suhdetta. Eli puolisoille ok, ja kaveri
piirissä tietty voi olla tällainen tapa, mutta että ei sukulaisten ja perheen kesken. kyllä meillä
on miesten ja naisten vuorot tuollaisissa tilanteissa.[/QUOTE]

Miksi sinun tapasi olisi suvaittavampi kuin toisten?

Kyllä mä haluaisin pitää lapsiani lapsina niin kauan kuin murkkuikä alkaa kunnolla, toivottavasti vasta yläasteikäisinä eli 12-13v.-> voisin olettaa että ei enää äidin seura kiinnosta saunassa. Sitten osaavat jo ehkä varoa kuumaa kiuastakin.

Kyl tuo nyt 5v saa tulla niin kauan kun se on kaikille ok. Ite oon ehkä 8v vielä ollu isän kanssa saunassa. Sen jälkeen perheen naisten kesken tai yksin. Äiti oli tiukka tässä asiassa ja itse en kyllä ajatellu sanella pojalle että sitten kun olet sen ja sen ikäinen, et saa enää tulla äidin kanssa saunaan.

Viimeksi muokattu:
Miksi sinun tapasi olisi suvaittavampi kuin toisten?

Enhän minä niin sanonut sentään. Sanoin, etten ymmärrä ja halusin varmistuksen, että ilman uikkareita, koska kyllä meilläkin voi rantasaunassa kesällä sukulaisia olla sekasaunassa, mutta tuolloin ollaan uikkarit päällä saunassa. Kyllä minä tuon muiden seka-alastonsaunomisen suvaitsen, eikä ole sen huonompi tai parempi kuin meidänkään tapa.

Tästä ketjusta saa sen käsityksen, ettei perheissä harrasteta naisten- ja miesten saunavuoroja, vaan lapset menevät keskenään tai yksin saunaan ja aikuiset kahdestaan. Onko kaikilla näin?

[QUOTE="mä vain";27555752]Enhän minä niin sanonut sentään. Sanoin, etten ymmärrä ja halusin varmistuksen, että ilman uikkareita, koska kyllä meilläkin voi rantasaunassa kesällä sukulaisia olla sekasaunassa, mutta tuolloin ollaan uikkarit päällä saunassa. Kyllä minä tuon muiden seka-alastonsaunomisen suvaitsen, eikä ole sen huonompi tai parempi kuin meidänkään tapa.[/QUOTE]

No hyvä juttu, ymmärsin sitten väärin kun sain vähän sellaisen käsityksen kun noin monella kysymyksellä alkuun piti varmistella muiden tapoja.

[QUOTE="aapee";27555781]Tästä ketjusta saa sen käsityksen, ettei perheissä harrasteta naisten- ja miesten saunavuoroja, vaan lapset menevät keskenään tai yksin saunaan ja aikuiset kahdestaan. Onko kaikilla näin?[/QUOTE]

Noup. Mä vaan vastasin siihen, että meillä saa kahdeksan ja viisvuotiaat saunoa itekseen mikäli niin haluavat. Pääsääntöisesti meillä kuitenkin saunotaan yhdessä :).

me ollaan varmaan sitten ihan outoja, kun saunotaan porukalla, vaikka lapset on jo 11 ja 13 v. tosin niillä ei ole juurikaan murrosiän merkkejä. (vaikka ei me kyllä kytätä toistemme kehoja siellä saunassa vaan puhutaan älykkäitä ja parannetaan maailmaa muutenkin)

ei saunomisessa todellakaan ole mitään seksuaalista.

me ollaan varmaan sitten ihan outoja, kun saunotaan porukalla, vaikka lapset on jo 11 ja 13 v. tosin niillä ei ole juurikaan murrosiän merkkejä. (vaikka ei me kyllä kytätä toistemme kehoja siellä saunassa vaan puhutaan älykkäitä ja parannetaan maailmaa muutenkin)

ei saunomisessa todellakaan ole mitään seksuaalista.

Minun perheeni oli vissiin vielä oudompi, koska saunoimme siihen saakka kaikki yhdessä, kunnes parikymppisenä muutin pois kotoa.

Meillä 16veekin saunoo mielellään muun perheen mukana. Kun oli 13v. kysyin tuntuuko hankalalta käydä meidän kanssa, poika katsoi hölmistyneenä suu auki : "ai miksi?". Meillä on kerran viikossa saunavuoro ja kaikki haluaa tulla mukaan.

Yhteistyössä