minkä ikäisenä lapsenne opetelleet pyyhkimään

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja miten teillä?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mulla on samat jutut mietinnässä.

Juuri sanoin meidän 5veelle, että voitais alkaa harjottelemaan pyyhkimistä itse, sanoin että se olis hyvä oppia ennen ku kouluun menee.
Ei kuulemma ollu yhtään hyvä idea. Sanoi, "että koulussahan on niitä opettajia, kyllä ne voi sitten käydä pyyhkimässä jos on tarve. Sitä vartenhan niitä opettajia on." Luulen, että meillä on tässä asiassa vielä pitkä matka kuljettavana.

Hyvä jos lapseni ei ainut jota ei nappaa itse alkaa opettelemaan, niin aina huutaa äitin pyyhkimään, mutta tosiaan on Se varmasti hyvä ennen kouluun menoa alkaa opetella

Voi veikkoset! Tuolla meidän tyttö vetoaa aina johonkin syyhyn, minkä vuoksi ei voi muka pyyhkiä(vessapaperiteline liian kaukana jne). Olen kyllä nyt tämän syksyn aikana kovastikin kannustanut omatoimisuuteen ja nyt on pikku hiljaa alkanutkin tehdä juttuja itse.
Tyttö täyttää helmikuussa 6 vuotta, joten kohta on laitettava esikouluhakemus vetämään. :rolleyes:

Meillä esikoinen 5-vuotiaana, nuoremmat lapset oma-aloitteisesti (ilmeisesti esimerkin mukaan ja minä itte -aseteella) 3-vuotiaana. =) Toki tuo tämänhetkinen 3-vuotias tulee usein vessasta pyyhkimättä tai ainakin pönttöä huuhtomatta ja käsiä pesemättä, mutta sitten vain joko menee yksin takaisin tai yhdessä hoidetaan homma loppuun.

Meillä on 5-vuotiaan kanssa sopimus, että kahdesti täytyy eka itse pyyhkiä. Aika usein pyyhkiikin sitten loppuun asti, mutta toisinaan jää meillekin pyyhittävää. Käsittääkseni päiväkodissakin tän ikäiset lapset pyyhkii eka itse ja sitten tarpeen mukaan tarkistetaan.

5v oli meidän tyttö. Ennen eskaria homma sujui jo hyvin. Ei ollut ongelmia asian suhteen.
Kuopuksen kanssa voi ollakin toinen juttu. On vähän samanlainen kuin feher mainitsi: "kyllähän ne opet voi pyyhkiä" :laugh:
Ikää nyt 4v

[QUOTE="Vieras1";29392637]Käsittääkseni päiväkodissakin tän ikäiset lapset pyyhkii eka itse ja sitten tarpeen mukaan tarkistetaan.[/QUOTE]

Varmaan joissakin paikoissa on tuollainen käytäntö, mutta ei kyllä läheskään kaikissa. Ei esim. niissä ryhmissä/päiväkodeissa missä itse olen ollut töissä.

Tyttö täytti juuri 6v ja ei oo vielä itse pyyhkinyt. On sellainen että jos vähänkään jotain menee käsiin, niin se on vähintäänkin maailman loppu. Sanoin että nyt alkaa oikeasti harjoitukset, koska syksyllä alkaa koulu eikä siellä kukaan pyyhi.

Meillä 5v tyttö hoitaa vessahommat itsenäisesti. Ellei hänelle ole jäänyt sit sellainen olo, että tarkastuspyyhintä olis tarpeen. Yleensä sekin on hätävarjelun liioittelua ja käyn pyyhkimässä puhtaan pyllyn... Joka ilta kumminkin sit paikat pestään, joten en pidä pahana, että harjoittelee ja välillä unohtaakin...

Keskimmäinen on nyt kolme vuotta vanha ja hän alkoi pyyhkimään pyllynsä jo kesällä. Toki ennen sitä oli pyyhkinyt papereilla pippelin pissareissun jälkeen joten oli jo harjoitellut paperin käyttöä. Olen tehnyt varmistuspyyhkäisyjä aina välillä mutta kertaakaan ei ole paperiin tullut enää mitään joten eiköhän tämä poika jo osaa homman ihan kunnolla.

Harmi vaan että on sen verran pieni ettei pääse kuin yhdelle pytylle itse, siihen jonka edessä on häntä varten laitettuna koroke. (meillä on siis useampia vessoja talossa ja vain tälle yhdelle poika pääsee auttamatta)

Meillä 3v ei vielä täysin päiväkuiva pyyhkii itse kumnankin hädän jälkeen kun pöntöllä käy, mutta teen tarkistuspyyhinnän kyllä. Varmaan vielä pitkään. Olen ymmärtänyt että kunhan koulun alkaessa osaa itse pyyhkiä niin se on hyvä :)

Esikoistyttö 3 vuotiaana itse halusi opetella, kun sai pikkuveljen ketä imetin, en aina päässyt heti pyyhkimään... On alusta saakka ollut tosi innokas opettelemaan asioita. Nyt 4v ja oppisi varmasti lukemaan, jos mulla olisi intoa ja aikaa opettaa, koska niin innoissaan kirjaimista ja kyselee niistä koko ajan. Ja mun mielestä ei oo mikään kiire. Veljensä on vasta 1,5v, mutta nyt jo huomaa, että täysin eri maata :D. Tosiaan eikö oo tärkeintä, että ennen koulua pyyhkimään oppii, sitä ennen ei kandee stressata :).

3v. Tarkistuspyyhinnän toki olen tehnyt, mutta 4-vuotias kyllä pyyhkii pyllynsä jo ihan itse. Mä en kyllä oikeen jaksa lähteä mukaan mihinkään ulinaan ettei uskalla itse pyyhkiä kun kakkaa voi mennä sormeen. Sitä varten on vettä ja saippuaa tarjolla.

Huhhuh, luulin että ollaan mattimyöhäisiä. Meillä poika 4,5v ja aivan kädetön kun pitäisi pylly pyyhkiä. Meinaan kun Super Nannyssa se täti taivasteli yhtä perhettä kun 4-vuotiaalta pyyhittiin vielä pylly, että miksei sen anneta tehdä asioita itse! :D

Yhteistyössä