Minkä ikäisenä lapsenne ei ole enää tarvinnut rattaita ?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Suzyanne
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mun kohta 3v on tosi kova kävelemään, mutta se tarkoittaa yleensä ryntäilyä, juoksemista sekä karkailua... Ja ei todellakaan pysähdy ennen suojatielle juoksemista ellei siitä saa kiinni. Joten rattaat tai valjaat. Kädestä ei suostu pitämään, koska kävelee "itse"...

Meidän vajaa 3 vuotias on myös niin vilkas ja karkaileva että en suostu lähtemään keskustaan hänen kanssaan ilman rattaita. Saa kyllä kävellä ne hetket kun suostuu kävelemään kauniisti vierellä mutta kun homma karkaa käsistä niin marssitan takaisin rattaisiin. Enkä selkäni ja lonkkani vuoksi voi 15kg poikaa kantaa pitkiä aikoja/matkoja.

Meillä isompi tulee kohta 2,5 vuotta. Lyhyet matkat kävelee tai seisoo seisomalaudalla. Pidemmille matkoille otan suosiolla tuplat, reippaasti kyllä kävelee, jos haluaa...
Ei vaan uskalla keskustaan mentäessä antaa sen säntäillä ja toisaalta kiukkupuuskan iskiessä on erittäin kätevää saada se johonkin istumaan, muutan kannettaisiin sätkivää uhmista ja työnnettäisi vaunuja, parhaassa tapauksessa koirakin vielä mukana ;)
Ja kyllä musta alle kolmevuotias vielä on sen verranpieni ettei voi vaatia että jaksaa koko päivän kävellä ( me kun liikutaan paljon ja ollaan pitkiäkin aikoja liikenteessä)

Meidän kohta 2 v 9 kk kävelee kyllä kivasti, mutta on sellainen haaveilijaluonne, että rattaat ovat joskus tarpeen. Kävellessään siis pysähtelee noin sata kertaa puolen kilometrin matkalla ihmettelemään milloin mitäkin tai mietiskelemään omiaan. Jos on aikataulutettu meno, laitan todellakin mieluummin rattaisiin kuin hoputan koko hemmetin kilsan matkan ja kiristelen hampaitani, ei ole kivaa sellainen matkanteko äidille eikä lapselle. Koetan silti olla käyttämättä rattaita silloin, kun kyseessä on vain oma aikuismaisesti vinksahtanut ajatteluni "pitää mennä äkkiä puistoon, jotta lapsi saisi leikkiä siellä". Yhtä hyvin voi ulkoilla matkalla sinne, ja olla puistossa sitten lyhyemmän ajan.

Eli lyhyesti, riippunee elämäntyylin lisäksi myös lapsen temperamentista.

Meillä on noin 4v saakka käytetty rattaita, lähinnä jossain kokopäivän reissuissa kuten korkeasaari, särkänniemi tms. tai sai vaan kauheat hepulit jostain ja ei halunnut kävellä, tai oli kiire, tai sairas ja ei laitettu kävelemään. päivittäisen rattaissa istumisen lopetti ennen 3v synttäreitä.

Meillä on pojat nyt 1v11kk ja 3v2kk, eikä meillä rattaita juuri käytetä, nuorempi nukkuu päikkäreitä rattaissa hoidossa, mutta kotona ei. Autolla liikutaan pidemmät matkat ja jos on kiire, muuten kävellään. Vanhempi lopetti rattaissa istumisen siinä 2-vuotiaana myös. Tosin jos lähdetään kokopäiväksi esim. ostoksille, niin pienemmälle otetaan vielä rattaat mukaan, tarpeenvaatiessa nuo mahtuu molemmatkin samoihin rattaisiin, painoraja kyllä paukkuu yli, mutta hyvin ovat kestäneet :)

Me jätettiin meijän rattaat viime kesänä ulkomaanreissulle. Kuopus oli silloin 3v 2kk.
Muuten ei siis oltu niitä tarvittu pitkään aikaan, mut tuolla reissulla oli sit käytössä muutaman kerran.

Meillä jäi pois viimeistään 2,5 vuotiaana molemmilla. Sitä ennen kävelivät jo useimmiten itse kuitenkin. Päiväkotimatkat kävellen edelleen nuoremmalla, vanhempi kävelee 3 km kouluun päivittäin (edestakaisin matka siis, vaikka julkkareita kulkisi tuosta muutaman minuutin välein).

Jos ovat väsyneet kesken kaiken, olen nostanut hartioille (minä tai mies yhtä lailla). Silloin jää edelleen selkä vapaaksi repulle ja kädet vaikka kauppakasseille. Kuopusta kannoin viime kesänä (5v poika) harteilla kun uuvahti kesken pidemmän kävelyreissun helteen & vähän unen takia. Ja joo, en ole mikään erityisen pitkä/iso, 165 cm pitkä ja tietty käsivarsista pitää löytyä muutakin kuin nahka, jotta jaksaa nostaa sen 20 kiloa päään yli. ;)

Vinkkinä muuten siihen Korkeasaareen - siellä on vetokärryjä & rattaita tarjolla omasta takaa, joten sitä varten ei tarvitse omia pitää.

Lapsi on nyt 2v9kk ja edelleen käytetään rattaita. Kun on huonot kelit niin käydään kävelylenkillä vain jos ei muuten ulos hotsittaisi mennä. Lapsi ei kuitenkaan jaksa kävellä _nätisti_ tuntia ja on niin minäitseminäitse ettei täällä keskustassa voi antaa sen juoksennella miten sattuu. Lisäksi kaupassa käynti on helpompaa kun lapsi on rattaissa eikä juokse ympäriinsä tai riuhdo tuotteita hyllyistä.

Mun esikoinen täytti 3 ja rattaat on kyllä käytössä kauppa-, kirjasto-, neuvola ym. matkoilla. Miten teidän lapset jaksaa kävellä esim. 4 km suuntaansa? Meillä on kauppaan toi 8 km yhteensä ja esikoinen istuu kyllä rattaissa yli puolet matkasta. Ja miten ehditte ajoissa neuvolaan jos 3-vee on hidas kävelijä? Meillä on tosi hidas ja uhmainen välillä, neuvolaan ei oo kuin 3 km mutta siinäkin menee ikuisuus jos lapsi kiukuttelee. Tuntuu ettei oltais missään ajoissa jollen voisi tarvittaessa köyttää lasta rattaisiin ja pistää vauhtia matkantekoon.

Yks ystävä kylläkin paheksuu 3-vuotiaan rattaita mutta ne meneekin autolla joka paikkaan. Onhan se turvaistuimessa istuminen ihan sama asia kuin rattaissa, paitsi saa raikasta ilmaa ja äiti liikuntaa.

Esikoinen siirtyi seisomalaudalle 3v 9kk iässä. ihan on TERVE ja liikkuvainen lapsi, mutta päiväkotimatkat mentiin rattailla äitiyslomani alkuun asti, koska en nähnyt tarpeelliseksi että tuon ikäinen kävelee 3km ennen aamu seitsemää. Iltapäivällä käveli usein alkumatkan ja istui viimeisen puolikilometriä kotiin. Päiväkotipäivät on muutenkin raskaita lapselle. Kokeiltiin pyörällä liikkumista, siis niin että lapsi itse pyöräilee, mutta vaikka viikonloppuna lapsi jaksoi ajaa 2km leikkipuistoon, leikkiä pari tuntia ja pyöräillä vielä takaisin kotiin, päiväkotipäivinä se pyöräily ei vain onnistunut.

Mun esikoinen täytti 3 ja rattaat on kyllä käytössä kauppa-, kirjasto-, neuvola ym. matkoilla. Miten teidän lapset jaksaa kävellä esim. 4 km suuntaansa? Meillä on kauppaan toi 8 km yhteensä ja esikoinen istuu kyllä rattaissa yli puolet matkasta. Ja miten ehditte ajoissa neuvolaan jos 3-vee on hidas kävelijä? Meillä on tosi hidas ja uhmainen välillä, neuvolaan ei oo kuin 3 km mutta siinäkin menee ikuisuus jos lapsi kiukuttelee. Tuntuu ettei oltais missään ajoissa jollen voisi tarvittaessa köyttää lasta rattaisiin ja pistää vauhtia matkantekoon.

Yks ystävä kylläkin paheksuu 3-vuotiaan rattaita mutta ne meneekin autolla joka paikkaan. Onhan se turvaistuimessa istuminen ihan sama asia kuin rattaissa, paitsi saa raikasta ilmaa ja äiti liikuntaa.

Mulla on ihan sama tilanne. Ilman rattaita ei kyllä ehdittäisi ikinä esim. päivkotiin, kun lapsi on hidas kävelijä, kaikkea pitää tutkia ja ollaan liikkeellä jo aamuvarhain, eikä tarvi edes olla mitään kiukuttelua menossa. Olen huomannut ihan saman, että ne paheksuja on just niitä, jotka kulkee joka paikkaan autolla ja sitten kiljuvat lapselle kun se ei jaksa kävellä automarketin halki.

Yhteistyössä