Minkä ikäisenä koira on aikuiskoossa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pajukko
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Pajukko

Aktiivinen jäsen
14.11.2004
6 834
0
36
Meidän sekarotuinen täyttää huomenna 6kk. Säkäkorkeus ei ole kasvanut ollenkaan kolmeen viikkoon. Oliko kasvu nyt tässä? Ajattelin, että tuosta olisi vähän isompi tullut, kun luulin, että keskikokoiset koirat kasvavat ainakin 8 kk ikään saakka.

Alkuperäinen kirjoittaja Toivoliini:
Säkä on nyt 50,5 cm. Emä on kultainennoutaja-beagle, isä bouvier. Narttupentu on. Onhan tuo beagle pieni, mutta kultsi ja bouvier isoja.

Meillä on seropi, jossa montaa eri rotua. Pienin mukana oleva rotu on kiinanpalatsikoira, suurin ajokoira eikä koira taida olla kuin hätäseen 45cm säkältään ja kyseessä uros.

Ishtar joo, ei olla mitattu mut silmällä näkee hyvin et on tullut kokoa joka suuntaan lisää! mutta tuskin tuosta enää korkeutta kasvaa! (emonsa pieni kokoinen ja isänsä taas melko iso - tämä typykkä siinä välistä..)

Alkuperäinen kirjoittaja rouses:
Ishtar joo, ei olla mitattu mut silmällä näkee hyvin et on tullut kokoa joka suuntaan lisää! mutta tuskin tuosta enää korkeutta kasvaa! (emonsa pieni kokoinen ja isänsä taas melko iso - tämä typykkä siinä välistä..)

Tottakai koira kuin koira saa massaa lisää aikuistuessaan, mutta että vielä kaksivuotiaanakin kasvaisi korkeutta?

Meillä mutsi kasvatti sakuja sellaiset 20 vuotta.

ei se viel ookkaan sitä kahta täyttäny! :D meil ollu myös monta sakemannia, jospa tää sit on vaan tämmönen poikkeus tapaus, mutta on sille tullu vähä sitä korkeutta lisää. jotenki se oli semmonen kittana viel alkutalvesta. se on hyvä aina verrata ku miehen kotoota löytyy sen vanhemmat.. kyllä musta tuntuu et se on nyt korkeutensa kasvut kasvanu ja riittää kyl meille ihan hyvin. muutenkin tuota suojeluvaistoa tahtoo välistä löytyä hiukan liikaakin..narttu kun on...

Alkuperäinen kirjoittaja rouses:
ei se viel ookkaan sitä kahta täyttäny! :D meil ollu myös monta sakemannia, jospa tää sit on vaan tämmönen poikkeus tapaus, mutta on sille tullu vähä sitä korkeutta lisää. jotenki se oli semmonen kittana viel alkutalvesta. se on hyvä aina verrata ku miehen kotoota löytyy sen vanhemmat.. kyllä musta tuntuu et se on nyt korkeutensa kasvut kasvanu ja riittää kyl meille ihan hyvin. muutenkin tuota suojeluvaistoa tahtoo välistä löytyä hiukan liikaakin..narttu kun on...

Omalaatuinen tapaus. :D

Minä harjoittelin IPOa mun sakulla silloin, kun oltiin molemmat nuorempia. Viime kesänä minun piti vanhus sitten lopettaa, kun selkä meni niin huonoksi. :'( Kymmenen vuotta se ehti minun kaverina elää eli yli kolmanneksen elämästäni.

Ishtar :'( ikävä kuulla.. mua pelottaa että tällä tulee joskus olemaan sama vika ku yhdellä ed.sakemannilla oli, -tyyppivikana lonkkavika.. tuossa pari viikkoa sitten rusahti sillä lonkat pariin krt:n ja ei oo mun mielestä kyllä yhtään hyvä että tässä vaiheessa jo alkaa kuulua moisia ääniä, vaikka ei taatusti minkäänlaista raskasta ruumiillista "työtä" ole joutunu tuo typykkä kyllä hetkeäkään tekemään.. mutta on vaan niin ilkeetä.. :(

Mulla on kultsi/labris-Rotikka..korkeutta kasvo suunilleen vuoden päivät, painoa sille tuli pidempään. Tais olla joku 1,5 vuotias kun oli tähän mittaan kasvanu missä nyt sit on pysynykkin.. (nyt on 2v 6kk)

mun pyrre kasvoi korkeutta noin 3v asti sitten alkoi kasvattaa massaa,samoin on tuon toisen kanssa on 2,5v ei ole viälä massaa tullut mutta korkeutta välillä tulee sellainen kasvupyrähdys sitten voi olla pari kuukautta ettei kasva.

ööööööö,onhan niitä vaikka kuinka paljon esim:tanskandoggi,mastiffit,kaukaasianpaimenkoira,leonbergi ,pyrenneittenkoira(mun rotu),nöffit,kuvaz,estrellanvuoristokoira........
siinä nyt aluksi.

Alkuperäinen kirjoittaja hulina:
ööööööö,onhan niitä vaikka kuinka paljon esim:tanskandoggi,mastiffit,kaukaasianpaimenkoira,leonbergi ,pyrenneittenkoira(mun rotu),nöffit,kuvaz,estrellanvuoristokoira........
siinä nyt aluksi.

unohdin irlanninsusikoira

Joo täällä ollaan vielä ihan pikkupoikaa, kun ikää 1,5v ja kyseessä siis leonberginkoira. :) Kasvavat tosiaan helposti yli 3-vuotiaiksi. Yleensä korkeus on jo tullut aiemmin, mutta massa tulee hitaasti täyteen mittaansa. Meidän koiruuden isän korkeuskasvu loppui joskus 2v iän paikkeilla ja massaa sitten sen jälkeen kasvana melkein pari vuotta.

Pienemmät koirat sitten kasvaa nopsempaa täyteen kokoonsa. Sekoituksista on todella vaikea mennä sanomaan milloin olisi kasvunsa kasvanut, kun niin monen rodun summa saattaa olla.

Alkuperäinen kirjoittaja Toivoliini:
Säkä on nyt 50,5 cm. Emä on kultainennoutaja-beagle, isä bouvier. Narttupentu on. Onhan tuo beagle pieni, mutta kultsi ja bouvier isoja.

no,mä kyllä veikkaisin että on kasvunsa kasvanut muutama sentti voi hyvinkin tulla kultsi nyt ei kovin suuri rotu ole, bouvierin säkä korkeutta en tiädä

Meijän seropi 1/2 shelttiä, vähän suomen lapinkoiraa ja vielä vähemmän Sakemannia sekä Huskya on nyt jotain 50 cm säkäkorkeueltaan. 7 kk tuli täyteen just - mahtaakohan vielä kasvaa paljonki. Kellään kokemusta. Todettiin että todennäköisintä ois et siit tulis keskikokoinen mutta arvelluttaa kun on jo niin iso vaik on jo yli puoli vuotias. Mahtaakohan tulla sakemannin kokoinen ja milloinkohan mahtaa kasvu loppua. Liekö arvoitus.

Yhteistyössä