minkä ikäisen ootte vierottanut tutista?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tänään se lähtee
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tänään se lähtee

Vieras
minäpä päätin tänään, että nyt tuo 6kk ikäinen vauva saa luopua tosta tutista kokonaan. Oon huomannu, että siitä on enemmän haittaa ku hyötyä. Tuttia hän tarvii aina unille mentäessä. Mutta herää koko ajan yöllä siihen kun tutti on tippunut. Muutenkin hampaitakin alkaa pian tulemaan, niin tutti on huonoksi. Joten tänään sitten kuunnellaan huutoa. Naapureita vähän säälittää, mutta näillä mennään!

Meillä vierotettiin tutista joskus 8kk ja meni tosi hyvin. Viikon jaksoi huutaa perään ja sit unohtui. Sit tuli kuvioihin nalle, jota kantoi 5v ikäiseksi ja sen jälkeen lähetettiin nalle venäjän köyhälle lapselle unikaveriksi. Ei mitään ongelmia..

8kk iässä meillä vierotettiin kun tuttia sai käydä nostaa kokoajan suuhun. Nukkumaanmenot vaikeutui pitkäksi aikaa mutta ei se haitannut kun nukkui sit paljon paremmin!

Meillä pienellä on tutti vain nukahtamis hetkellä suussa, pudottaa itse pois sitten kun nukkuu. Mutta, tästäkin huolimatta, vaikka tutin kanssa ei ole ongelmia, luovutaan tutista ensi viikonloppuna kunhan on ensimmäinen/ tämän kesän ainoa yöhoito mennyt hyvin. Pieni on 5, 5 kk ja ensimmäiset hampaat on jo, niin eipä tuo tutti enää ole hyvä vaihtoehto.

Meidän kaksi-vuotias vei itse tuttinsa oravanpoikasille. Meni todella hyvin. Tutti oli meidän lapselle todella tärkeä ja kanniskeli useampaa tuttia aina nukkumaan mennessään. Monta kuukautta puhuin aina välillä asiasta ja yhtenä kauniina päivänä lapsi itse totesi, että haluaa viedä tutit oravanpoikasille. Että tajutkaa tai olkaa tajuamatta, eiköhän se ole jokaisen oma asia. Hampaatkin on loistokunnossa :)

Meillä esikoinen söi tuttia 1v8kk ikäiseksi, jolloin tutit lähetettiin tonttuvauvoille. Tuttia heräsi kysymään yöllä yhden kerran ja sen jälkeisen päivän oli tyttö surullinen, vaikka ei osannutkaan tuttia suoraan enää kysyä. Sen jälkeen ei kaivannut. Toinen lapsemme söikin peukkua, josta vierottautuminen oli paljon isompi prosessi.. Kolmonen ei syönyt tuttia eikä peukkua, mutta olisin jossain vaiheessa ollut valmis antamaan aika paljon rahaa siitä, että olisi tutti kelvannut...

Yhden vierotin 9kk ikäisenä ja yhden 3v ikäisenä. Loput ei ole tuttia juurikaan huolineet, ensimmäisinä kuina vain satunnaisesti ottaneet. Mielestäni tutista vieroitukseen ei ole mitään tiettyä ikää vaan se riippuu ihan lapsen imemistarpeesta. Joillekin riittää pelkkä rinta, kun taas toinen tarvitsee tuttia vielä yli vuoden iässäkin.

Suositushan on et viimestään kaksvuotiaana, ettei hampaat ala mennä avopurentaan..

Meillä on nyt 7kk vauva ja oon vähän miettinyt josko kokeilis vierottaa. Aion mennä töihin kun vauva on 1v ja siihen mennessä kyllä pitäis olla homma hoidettu.

Kakkonen oli 1v8kk kun tutti jätettiin pois, unituttina tuo oli pelkästään toiminutkin (pienempänä joskus myös äänenvaimentimena hankalissa tilanteissa).

Esikoisellla ja kolmosella ei tuttia ole koskaan ollutkaan.

2v mennessä oli kaikki unitutit pois käytöstä. Päivätutti lähtenyt jo aiemmin.
Vauva 10kk syö vielä tuttia, enkä ole ajatellutkaan vierottamista.. Jos siinä 1 vuoden lähettyvillä ottaa päivätutin, mutta unitutti jääköön.

Ei se ollut yhtään sen vaikeempaa ottaa 2-vuotiaalta tuttia pois, hänelle kun pystyi jo selittämään asian ja luovuttamaan tutit juuri jollekkin oravanpoikasille.
Tuolta 10kk jos ottaisin tutin pois, en halua edes ajatella mitä hän siitä tuumaisi.

Molemmat tytöt vieroitettiin tutista n. 1v4kk ikäisinä ja ihan hyvin meni. Ekana iltana hieman itkeskelivät ja kesti normaalia kauemmin nukahtaa.
Poika meillä ei ikinä suostunut tuttia syömään, joten ei tarvinnut vierottaa:)

Yhteistyössä