Minkä ikäisen lapsen voi jättää yksin yöksi kotiin?

Daisy De La Hoya

Aktiivinen jäsen
21.04.2007
5 236
0
36
Teidän mielestänne.

Minkä ikäisenä itse olette ollut ilman vanhempia/aikuista yön?

Mun mielestä yläasteella voi olla, jos lapsi itse on siihen valmis ja tietää olevansa yksin. Eli 13-->.
15v olen jo muuttanut pois kotoa.

Mä olen jättänyt siinä vaiheessa, kun ovat ensinnäkin takuuvarmasti heränneet palovaroittimen ääneen sekä olleet riittävän hyvin perillä tämän asunnon pelastusteistä tulipalon sattuessa + kyenneet niistä tarvittaessa ulos selviytymään.

Taisinpa olla tuon 13 kun en lähtenyt mökille mukaan vain jäin kotiin. Tosin piilouduin kun oli lähdön aika ja isoveljet oli kotona mutta sen jälkeen sain jäädä kotiin viikonlopuksi. :)

Riippuu niin lapsesta. Uskoisin, että omieni kanssa ei mene kovin kauaa moiseen hetkeen enää. Esikoinen aloittaa kolmannen luokan syksyllä ja menee sitä ennen monen yön leirille niemennokkaan. Eiköhän sekin mene ihan hyvin. Muutaman vuoden päästä pärjännee ihan omillaan vuorokauden. Mutta mennään lapsen kehitystason mukaan. Lapsen luokkatovereista osa ei vieläkään saa kulkea edes alle kilometrin koulumatkaa yksin.

Alkuperäinen kirjoittaja nn:
Taisinpa olla tuon 13 kun en lähtenyt mökille mukaan vain jäin kotiin. Tosin piilouduin kun oli lähdön aika ja isoveljet oli kotona mutta sen jälkeen sain jäädä kotiin viikonlopuksi. :)

Siis olin yksin kotona viikonlopun 13 -vuotiaana välillä, en pitänyt mitään bileitä vaan nautin yksinolon tuomista eduista: katsoin TV:stä mitä halusin, tein omaa herkkuruokaa etc.

No täällä oli kerran samantyylinen kysely ja sain käsityksen, että ei alle 18v:D Ensin ei pärjää yksin ja sitte ku pärjäis ei voi jättää ku pitää takuu varmasti pirskeet:)

kyllähän moni lapsista pärjää yksin kotona vaikka 12 vuotiaana, mut kysymys kuuluukin tarvitseeko sen vielä olla silloin yksin..

meillä esikoinen on ollu vissiin ekaa kertaa yksin kotona (tultiin kyllä yöllä kotiin ) 15-16vuotiaana.

Meidän poikamme oli 13v ja hyvin pärjäsi kun me olimme mökillä. Seinän takana asui naapuri, jonka luokse voi mennä jos hätä tulee ja alhaalla talkkari jolta sai avaimen jos olisi sattunut unohtumaan. Ja kännykkä on aina hyvä turva.

Alkuperäinen kirjoittaja 4n äiti:
Se, että lapsi pärjää yksin yön yli on ihan eri asia, kuinse, onko se sen lapsen kehitykselle hyväksi.

Joo, joo! Pakko se vaan on joskus antaa sille lapsellekin tilaa ja itsenäisyyttä :) Moni haluaa itsenäistyä jo 18vee, mutta silti ei ole koskaan saanut olla yksin kotona edes yhtä yötä????

Alkuperäinen kirjoittaja tr:
Alkuperäinen kirjoittaja 4n äiti:
Se, että lapsi pärjää yksin yön yli on ihan eri asia, kuinse, onko se sen lapsen kehitykselle hyväksi.

Joo, joo! Pakko se vaan on joskus antaa sille lapsellekin tilaa ja itsenäisyyttä :) Moni haluaa itsenäistyä jo 18vee, mutta silti ei ole koskaan saanut olla yksin kotona edes yhtä yötä????

Joskus nimenomaan. Tuppaa vaan olemaan valtaosalla ennemmin kuin myöhemmin. Ja tuskinpa kukaan 18v ei olis ollut jo hivenen varhemmin yötä yksi, turhaa kärjistät.

Minusta on hyvä mennä lapsentahtisesti näissä asioissa. Reilu viikko sitten jo 7-vuotias esikoulua käynyt kuopukseni osoitti omaa kypsyyttään kulkea koulumatkat. Soitin töistä lähtiessäni hänelle, että tulen kohta hakemaan hänet, laittaisi itsensä valmiiksi. Likka soittaa noin 10 minuutin päästä, että on jo bussissa menossa kotiin, kun ei jaksanut odottaa. Huom! Hänellä oli kirjallinen lupa kulkea matkoja yksin. Vasta kyllästyminen ja oma luottamus saivat hänet kuitenkin lähtemään.

Hän olisi saanut edelleen aikuisen hakemaan itsensä hoidosta, mutta päätti olevansa tarpeeksi vanha hoitamaan asian itsekin. Näin meillä. Täysi tuki siihen asti, että itse päättää tehdä jotain itse. Kun oppiminen on oma-aloitteista, on se parasta.

Alkuperäinen kirjoittaja Non compos mentis:
Minusta on hyvä mennä lapsentahtisesti näissä asioissa. Reilu viikko sitten jo 7-vuotias esikoulua käynyt kuopukseni osoitti omaa kypsyyttään kulkea koulumatkat. Soitin töistä lähtiessäni hänelle, että tulen kohta hakemaan hänet, laittaisi itsensä valmiiksi. Likka soittaa noin 10 minuutin päästä, että on jo bussissa menossa kotiin, kun ei jaksanut odottaa. Huom! Hänellä oli kirjallinen lupa kulkea matkoja yksin. Vasta kyllästyminen ja oma luottamus saivat hänet kuitenkin lähtemään.

Hän olisi saanut edelleen aikuisen hakemaan itsensä hoidosta, mutta päätti olevansa tarpeeksi vanha hoitamaan asian itsekin. Näin meillä. Täysi tuki siihen asti, että itse päättää tehdä jotain itse. Kun oppiminen on oma-aloitteista, on se parasta.

just näin :)

Mä olin ekan yön yksin 6-7 vuotiaana omasta tahdosta ja muutenkin olin kypsempi jo silloin. En pelännyt koskaan olla yksin ja mulle kuitenkin soitettiin melkeenpä tunnin välein. Paitsi tietty sitten kun olin nukkumassa. Se oli jännittävää kun sai katsella isin vanhoja Pulmusia myöhään :D :D Sillä oli niitä ainaki kaksi muuttolaatikollista :D

Yhteistyössä