Minkä ikäisen lapsen annatte katsoa K18 elokuvia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Yks vaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Y

Yks vaa

Vieras
Eilen kävi tuttujen 8v lapsi meillä. Hän tylsistyneenä katsoi lapseni kanssa (6v) "lapsellista" Disneyn elokuvaa (K7), joka on oman lapseni suosikki. Kuulema kotona saa katsoa K18-elokuvia ihan iltamyöhään. Mitä mieltä olette asiasta?

Voin olla tiukkapipo, mutta pidän ikärajoista melko tarkasti kiinni luettuani jonkun mediapsykologin haastattelun lehdessä. Sen mukaan lapsen ei pitäisi katsoa ohjelmia ikäsuositusten yli, koska vaikka näennäisesti lapsi kestääkin niitä katsoa, niin liian pelottavat ohjelmat aiheuttavat levotonta käytöstä, keskittymisvaikeuksia, ärtymystä ja unettomuutta. Onneksi omalla lapsella ei ole ollut tarvettakaan katsoa kuin iänmukaisia ohjelmia, ja sanoo suoraan, jos vaikka muumien Mörkö on liian pelottava.

Alkuperäinen kirjoittaja Yks vaa:
Eilen kävi tuttujen 8v lapsi meillä. Hän tylsistyneenä katsoi lapseni kanssa (6v) "lapsellista" Disneyn elokuvaa (K7), joka on oman lapseni suosikki. Kuulema kotona saa katsoa K18-elokuvia ihan iltamyöhään. Mitä mieltä olette asiasta?

Voin olla tiukkapipo, mutta pidän ikärajoista melko tarkasti kiinni luettuani jonkun mediapsykologin haastattelun lehdessä. Sen mukaan lapsen ei pitäisi katsoa ohjelmia ikäsuositusten yli, koska vaikka näennäisesti lapsi kestääkin niitä katsoa, niin liian pelottavat ohjelmat aiheuttavat levotonta käytöstä, keskittymisvaikeuksia, ärtymystä ja unettomuutta. Onneksi omalla lapsella ei ole ollut tarvettakaan katsoa kuin iänmukaisia ohjelmia, ja sanoo suoraan, jos vaikka muumien Mörkö on liian pelottava.

Uskomatonta! Meillä saa katsoa vain ikärajan mukaisia elokuvia

no,kyllä meillä noudatetaan lähes aina niitä ikäsuosituksia..ei ole tyttö edes hereillä enää siihen aikaan,kun k-18 ohjelmia tulee..ja jos on,niin sitten niitä ei katsota..

Alkuperäinen kirjoittaja vierad:
Alkuperäinen kirjoittaja Yks vaa:

Uskomatonta! Meillä saa katsoa vain ikärajan mukaisia elokuvia

Meillä siis samanikäinen lapsi(8v)

Siis kyllä meillä katsoo tuo 3v jotain 7v tarkoitettua lastenohjelmaa aikuisen kanssa yhdessä, mutta K18 elokuvat on raakoja, joten niitä ei kyllä alle 15v katso meidän lapset. Minä olen itse kasonut tosi raakoja filmejä jo alle 10v ( vanhemmilta salaa ja isoveljen kanssa) ei pelottanut, en nähnyt painajaisia, mutta lapsestahan se on kiinni. En kyllä suosittele.

Niin, taitaahan nuo ikäsuositukset joustaa pari vuotta alaspäin, jos vanhemman seurassa katsoo.

Tuolla kyseisellä pojalla on ollut toisen vanhemman ongelmien takia aika kova elämä, ja siksi mietinkin, että mahtaako moinen sallivuus enää tilannetta auttaa... :/ Vanhemmat eronneet ja toinen vanhempi antaa katsoa noita, toinen kieltää.

Miksi mulla on sellainen käsitys, että K18-leffoja näytettäisiin vain leffateatterissa eli ei vuokrattaisi kotikäyttöön lainkaan..?

Mutta jos K18-leffan käsiini saisin, niin se olisi minimissään K16. Leffojen ikärajat ovat mielestäni toisinaan aina outoja. Viimeksi katsoin (lapset olivat jo nukkumassa) K7-komedialeffan, joka oli keskeiseltä sisällöltään seksiä ja vain seksiä. Vaikka paljasta pintaa ei näytettykään, niin oudoksuin suuresti, ettei leffa ollut K15 tai edes K13...

Eikös leffateatterissa oo sellanen sääntö, että ikärajaa kaksi vuotta nuorempi saa tulla katsomaan elokuvaa vanhemman seurassa. Mä ainakin muistelisin, että oon päässy k16-leffaa kattomaan jotain 15-veenä siskon kanssa. Siinä ovella meidän ikiä tarkastettiin henkkareista.

K-18 -leffojakin on niin erilaisia. Ja ihmisiäkin on erilaisia. 16-vuotiaan kanssa voisin katsoa k18-elokuvan, mikäli olen itse nähnyt sen aiemmin. Vaikka mä oon jo ihan iso tyttö, jotkut elokuvat hirvittää muakin. Toisissa k18-leffoissa taas ei ole mitään ihmeellistä, ne on saattanu saada sen merkinnän vaikka jonkun eläimenteurastuskohtauksen takia.

Tai kattoo nyt millanen yksilö tosta mun 5-vuotiaasta kasvaa.

Yhteistyössä