Minkä ikäiselle vauvalle maissinaksuja?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tyttö 4,5kk
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tyttö 4,5kk

Vieras
Meillä siis vauva on nyt 4,5kk, saanut mm. maissia vellinä ja sen lisäksi syö kiinteitä jo. Mutta milloin maissinaksuja voi alkaa antaan? Lähinnä mietin, että pystyykö niin pieni vielä syömään niitä ettei tukehdu? Vaikka nehän sulaa kyllä suuhun :)

Mä antaisin joskus lähempänä vuoden ikää..tai siis näin olen suunnitellut antavani silloin tällöin, jos tilanne vaatii.Tyttö on nyt 5 kk ja jotenkin tuntuu hassulta opettaa kaiken näköisiin "herkkuihin" pienestä pitäen.Mutta jokainen tyylilllään :)

Itsekin "kokeilin" jo antaa, mutta en uskaltanut antaa omaan käteen vaan pidin itse kiinni ettei kokonaisena tunge sitä suuhun.Mutta kai sitä pitäis vaan antaa vaikka pieni pala kerrallaan ja katsoa mitä tapahtuu :)

Mä antaisin joskus lähempänä vuoden ikää..tai siis näin olen suunnitellut antavani silloin tällöin, jos tilanne vaatii.Tyttö on nyt 5 kk ja jotenkin tuntuu hassulta opettaa kaiken näköisiin "herkkuihin" pienestä pitäen.Mutta jokainen tyylilllään :)

Mun mielestäni ne ei ole herkkua.

Meillä annettiin noin 6-7kk ikäiselle, sipersin pieneksi paloiksi, en uskaltanut heti antaa kokonaista käteen.

Annoin ensin 6kk ikäisenä, mutta ei tykännyt. Kokeilin uudestaan 10 kk ikäisenä ja hyvin uppoaa. En niitä miksikään herkuksi laske. Mun mielestä herkkua on sellaset tuotteet, joissa on paljon sokeria ja rasvaa. Toki tyhjää energiaahan noissa on, mutta ei niitä pussitolkulla kuulu syödä.

Alkuperäinen kirjoittaja tyttö 4:
Itsekin "kokeilin" jo antaa, mutta en uskaltanut antaa omaan käteen vaan pidin itse kiinni ettei kokonaisena tunge sitä suuhun.Mutta kai sitä pitäis vaan antaa vaikka pieni pala kerrallaan ja katsoa mitä tapahtuu :)

Meillä 7kk syö sormiruokailuna grillattuja maissintähkiä. Näppärämmin menee kuin monella peruskouluikäisellä.

Meillä lapsi "oppi" maissinaksuihin vasta n. vuoden iässä, eikä kovin paljon aikaisemmin taidettu edes tarjota kun en nähnyt tarvetta. Nyt ne on käteviä lohdukkeita jos hermostuu kaupungilla / rattaissa tai nälkäisenä ruokaa odotellessa (saa siis syödä 1-2 naksua ennen ruokaa jos tarvitsee, se ei vielä vie ruokahalua).
Mutta ei niitä päivittäin syödä, ehkä 1-2 päivänä viikossa ja tosiaan ihan muutama vain.

Olen antanut silloin kuin muitakin sormiruokia, eli kun osaa itse istua ja kiinnostuu syömisestä. Puolen vuoden iässä suurinpiirtein. Ja ihan kokonaisena olen antanut, nuohan sulaa jo nyrkkiin, pöydänpintaan ja vaatteisiin,miksi ei sitten suuhun. :) Noista on helppo aloittaa niin näkee kuinka lapsi sitä ruokaa suussaan pyörittelee, ja siirtyä sitten muihin ruokiin.

Kiitos vastauksista! :) Taidan jättää maissinaksut nyt hetkeksi antamatta, kun kuitenkin soseisiin totuttelukin käynnissä ja uusia makuja kokeillaan joka viikko. Vaikka kylläkin vaikutti siltä, että ne hyvin uppoaiskin. On se vaan niin ihmeellistä aikaa, kun tulee kaikkia uusia juttuja ja saa alkaa totuttaan lasta ihan "oikeisiin" ruokiin :)

Meilläkin varmaan jossain 5 kk iässä. Mies kyllä vastusti kun oli sen mielestä "napostelun opettelua". Ehkä niin, mutta myös itse käsin syömisen opettelua. Maissinaksuun on varmaan aika mahdoton tukehtua.

Oon antanu n 5kk iässä varmaan maistiaisia, oikeestihan sitteriin ei sais antaa mitään sormiruokaa kun takakenossa menee helposti kurkkuun, vaan vasta sitten kun istuu syöttötuolissa

Meilläkin varmaan jossain 5 kk iässä. Mies kyllä vastusti kun oli sen mielestä "napostelun opettelua". Ehkä niin, mutta myös itse käsin syömisen opettelua. Maissinaksuun on varmaan aika mahdoton tukehtua.

Mä olen osittain samaa mieltä miehesi kanssa, mutta riippuu vähän, koska noita naksuja antaa. Jos antaa ruoka-aikana pöydän ääressä, mikäs sitten. Ovat vain maissia erilaisessa muodossa. Mutta jos se menee siihen, että naksu käteen, kun ollaan ostoksilla, bussissa, autossa yms, jotta lapsi saadaan aina hiljaiseksi, niin silloin se on mustakin napostelun opettelua.

Meidän poika sai maissinaksuja heti 5,5 kk iässä. Maissinaksut on mielstäni paras harjoittelu ruoka jos aikoo jättää soseet väliin ja aloittaa kiinteät sormiruualla ( googleta sormiruuan ohjeet ettet tee hallaa lapsellesi pilkomalla liian pieneksi ruokia ja vaarantamalla lapsen henkeä yms.) tai jos haluaa tarjota lapselle soseiden lisäksi jotakin syötävää.
Tulehan tuosta vähän napostelu meininki jos ajattelee ravintoarvoa ( itse en turhia hiilareita paljon lapsille syöttäisi, näihin lasken myös lastenruuat joissa en usko olevan niin isoa ravintoarvoa kun esim. Keitetyssä porkkanassa/bataatissa yms.)
Mutta käsien, suun ja kielen motoriikalle aivan loistava tuote!

Silloin kun lapsi pystyy istumaan pystyasennossa (esim. tuettuna sylissä tai syöttötuolissa), tarttuu itse ruokaan ja vie sen suuhun. Eli samoilla säännöillä kuin muutakin sormiruokaa. Maissinaksut EI minusta ole mikään huippu harjoitteluruoka ainoana sormiruokana, koska sehän antaa lapselle ihan oudon kuvan kiinteän ruoan käyttäytymisestä: voit lohkaista ison palan suuhun, ja se vain sulaa ja häviää sinne. Mut muiden sormiruokien ohessa menee, olisinko 6-7-kuiselle antanut ekan kerran.

[QUOTE="vieras";26690752]Maissinaksu on yhtä 'maissia' kuin perunalastu perunaa. Turhan paljon käsiteltyä.[/QUOTE]

Niissä on erona se, että perunalastussa on muitakin valmistusaineita kuin perunaa, mutta noi maissinaksut on 100% maissia.

Me annettiin ekan kerran varmaan joskus 4kk ikäisenä.

Yhteistyössä