Minkä ikäiselle kännykkä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hilla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Hilla

Vieras
meillä esikoinen lähtee kouluun syksyllä ja olemme miettineet että siihen mennessä sitten kännykän saa mutta onkohan se tarpeellinen kuitenkaan.Kun tulee koulusta kotiin niin kotona on aina joku ja joskus jopa haetaan koulusta jos vain pystytään.Eskari kavereilla osalla on ollut jo muutaman vuoden kännykkä ja meillä sitä on siitä asti vinguttu mutta aina ollaan sanottu että sitten kun menet kouluun.Missä iässä teille on lapselle hankittu kännykkä.

Tiesitkö että ekaluokkalaisen koulumatka voi kestää kaksikin tuntia? Puhelin on kelpo kapine mm.näihin tilanteisiin. Alkavat myös kulkea kaverillaan enemmän tuossa iässä.

Meillä hankittiin kesäkuussa kun elokuussa alkoi koulu, syinä mm se että meillä ei ole lankapuhelinta joten tuo oli alkuun meidän "kotiluuri" koulu kun alkoi niin aamuisin piti yksi jäädä parin kuukauden jälkeen jos oli yhdeksäksi meno, iltsuun meni kyllä koulun jälkeen, mutta joskus myös kavereille + iltaisin viikonloppuisin kävi kavereilla silloin känny mukana

Alkuperäinen kirjoittaja joo:
Tiesitkö että ekaluokkalaisen koulumatka voi kestää kaksikin tuntia? Puhelin on kelpo kapine mm.näihin tilanteisiin. Alkavat myös kulkea kaverillaan enemmän tuossa iässä.

Siis apua sanon minä.Meillä matkaa kouluun about 51km joten toivoa sopii että ei mene 2h kun tulee kotiin.

Alkuperäinen kirjoittaja Hilla:

Siis apua sanon minä.Meillä matkaa kouluun about 1km joten toivoa sopii että ei mene 2h kun tulee kotiin.

Esikoinen sai vasta ensimmäisen luokan jälkeisenä kesänä, kun joutui joskus palaamaan kesäkerhosta tyhjään kotiin. Keskimmäinen sai kännykän aloittaessaan koulun ja kuopus tulee samaan viimeistään ekalla. ( nyt 5v)

Siis apua sanon minä.Meillä matkaa kouluun about 51km joten toivoa sopii että ei mene 2h kun tulee kotiin.

:o

Siis apua sanon minä.Meillä matkaa kouluun about 1km joten toivoa sopii että ei mene 2h kun tulee kotiin.

Juu, meillä sama matka ;) On siinä sydän joskus syrjällään :D

Meillä on kaks kännykkää perheessä, joista toinen minulla aikuisella ja toinen kotona tarvittaessa, jos isommat (ekaluokkalainen ja /tai 5v) jäävät kotiin.

Ekaluokkalainen ei pidä vielä puhelinta matkassaan, enkä näe mitään syytä miksi pitäisikään, kun ei juurikaan vielä kavereille soittele (sopivat vanhempien kautta asioitaan). Koululainen kulkee kyllä toisinaan yksin koulumatkansa, mutta ymmärtänee pyytää ohikulkijoilta apua, jos sen tarve tulee. (Pidän itse tärkeämpänä toisiin ihmisiin turvautumisen/luottamisen kuin oman kännykän käytön).

Eskarissa ovat saaneet molemmat. Silloin ovat alkaneet käydä hieman kauempana kavereiden tykönä/pihalla leikkimässä. Kiva kun saa kiinni ettei ole hätää tai jos pitää tulla syömään. Vähäistä käyttö on vielä silloin ollut, mutta onpahan ollut harjoitusta ennen koulun alkua jolloin käyttöä on ollut enemmän.

Alkuperäinen kirjoittaja 6-7v:
Eskarissa ovat saaneet molemmat. Silloin ovat alkaneet käydä hieman kauempana kavereiden tykönä/pihalla leikkimässä. Kiva kun saa kiinni ettei ole hätää tai jos pitää tulla syömään. Vähäistä käyttö on vielä silloin ollut, mutta onpahan ollut harjoitusta ennen koulun alkua jolloin käyttöä on ollut enemmän.

Ihan samalla lailla meillä. Eskarin alettua laajeni lapsen reviiri, ja alkoivat itsenäisemmät kaverivierailut. Tyttö menee elokuussa kouluun ja kevään ajan ovat parin eskarikaverin kanssa soitelleet toisilleen ja sopineet että menevät jonnekin leikkimään, yms. Ja on kivaa, kun saa lapsen heti kiinni jos on asiaa, kun lapsi on ulkona tai kaverillaan. Ei kuitenkaan kulje känny kourassa kaikkialle tai soittele minnekään ellei kysy minulta lupaa.

Lukemaan tyttö oppi tuossa 5 v 10 kk iässä (jo eskarissa ollessaan: joulukuussa täytti 6 v), mutta lukutaidon puuttuminen ei estänyt kännykän käyttöä: osasi vastata kun se soi, ja soittaa äidille.

Yhteistyössä