Minkä ikäiselle hammastahnaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Sorelliina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Sorelliina

Vieras
Siinä kysymys tulikin. Eikös apteekeissa ole lapsille tarkoitettuja tahnoja? Hampaita kohta vuoden ikäisellä alkaa olla paljon ja tuntuu että riittääkö se vesipesu enää..

Meillä pestään ihan marketista saatavalla lasten tahnalla (pepsodent).

Ohjeita on monenlaisia. Esikoisen aikana (-03) neuvottiin aloittamaan tahnan käyttö 1,5-vuotiaana. Kuopuksen hampaita harjattiin tahnalla alusta asti eli 6kk iästä lähtien neuvolan suosituksesta. Määrä on niin pieni, että tuntui järkevältä neuvolta. Nätit hampaat on molemmilla, kuopuksella (2,5v) hivenen nätimmät kuin vanhemmalla samassa iässä (hänelle tuli vähän plakkia ylähampaisiin). Aloitettiin myös xylitolpastillien imeskely reilun yhden vuoden iässä. Hammaslääkärit ovat ainakin kehoittaneet jatkamaan samaan malliin =D.

Monissa paikoissa neuvotaan aloittamaan tahnan käyttö poskihampaiden puhjettua.

Meillä ainakin alkaa pojan hengitys haista jos ei käytetä tahnaa. On nyt vähän yli vuoden ja käytetty tahnaa pieniä määriä heti alusta lähtien. (eli kun eka hammas puhkesi 7 kk ikäisenä) Meillä käytetään samaa tahnaa kuin aikuisetkin, mutta huomattavasti pienempiä määriä. Sen verran että juuri ja juuri näkyy harjaksissa.

Mä olen joskus kuullut ohjeen, että tahnaa vasta, kun lapsi osaa sylkeä.

Kuitenkin alle vuoden ikäisenä kävimme hammashoitajan vastaanotolla ja hän suositteli fluorin saannin kannalta jotain Elmexin tahnaa, jota voi käyttää ensimmäisestä maitohampaasta lähtien. Pesin kuitenkin hampaita pelkällä vesipesulla n. 1-vuotiaaksi. Nyt hampaiden pesu on ollut kuitenkin aika taistelua. Mulla on käytössä apteekin ns. sormihammasharja ja tyttö puree sormen ruvelle, kun yritän harjata. Ajattelin, että hyvänmakuinen tahna tekisi hommasta mielekkäämpää. Niinpä ostin ihan marketista Pepsodent stage1 -tahnaa, jonka luvataan sopivan 0-2-vuotiaille.

Laitan tahnaa todella vähän, lähinnä mauksi, joten ei haitanne, vaikka se tuleekin nieltyä huuhteluveden mukana?

Yhteistyössä