Minkä ikäiselle annatte jo salaattia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tonttu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Tuskin se lihavuus on pelkästään kouluruuan syytä. Samoja pöperöitä siellä on kuitenkin tarjottu ties miten monta vuosikymmentä. Ehkä se vika on jossain muualla.

Alkuperäinen kirjoittaja jotakin näistä asioista tietävä:
Alkuperäinen kirjoittaja IlmanNikkiä:
Alkuperäinen kirjoittaja taas näitä:
Suolaa ja sokeria ei tarvitse lisätä erikseen, valitettvasti saavat sitä yllinkyllin ja alle 1-v ei edes tarvitse.

Käsitin että puhuttiin yli 1-vuotiaasta. Kyllä mie vuorisuolaa lisään ruokiin, koska meillä ei käytetä eineksi tai puolivalmisteita ja leivon esim. leivät itse, jolloin sitä suolaa ei tosiaankaan tuu - lisäksi tuo vuorisuola ei tuki suonia kuten tavallinen suola. Sokerista en puhunut mitään.

Varmasti käytät eineksiä ja koulussa viimeistään saavat. Ja esim. leikkeleissä on suolaa ja paljon. Valmiissa marinaadeissa paljon suolaa ym, joten kyllä sitä suolaa vain saa..

Nuo nyt mainitsin, koska tulivat ensinnä mieleen. Mites juustot, purkkitonnikala, pinaattilätyt, herkut ym?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tuskin se lihavuus on pelkästään kouluruuan syytä. Samoja pöperöitä siellä on kuitenkin tarjottu ties miten monta vuosikymmentä. Ehkä se vika on jossain muualla.

Joo, mutta pointti olikin, että sä saat tarpeeksi suolaa ilman sitä lisäämättäkin!!!

Alkuperäinen kirjoittaja näinkin:
No kaikkihan yleensä haluavat elää noin, mutta todellisuus usein toinen.

Meilläkään ei käytetä eineksiä, mutta entäs sitten kun ovat hoidossa tai koulussa? Sittenpä niitä tuleekin ja paljon.
Mua vain niin ärsyttää, kun pitää laittaa suolaa ja varsinkin sokeria, koska niitä tarvitaan ja 70% kouluikäisistä lapsista on lihavampia kuin 30 vuotta sitten. Suola ja sokeri ovat vaan epäterveellisiä. Sori kun otin tähän sokerinkin, mutta samaa asiaa.

Mä leivon ite leipänikin :D

Ja toistaseks tyttö on ihan kotihoidossa. Mä luulin kuitenkin, että laitosruoassa on aika vähän suolaa? Ei se ainakaan millekään maistu..

Sokeri ja suola ovat aika eri asioita, mutta ymmärrän harmistuksen ainaki sokerin osalta. Lueskelin huvikseni etikettejä kaupassa ja yhden tuttavan luona... Valmisruokaan laitetaan todella paljon sokeria! Eihän sitä välttämättä ymmärrä, että jossakin keitossa tai kastikkeessa on sokeria kun sitä ei ikimaailmassa itse laittaisi siihen ruokaan jos tekisi itse.

Meillä sokeria käytetään herkkujen tekemiseen, ja sekin sokeri on intiaanisokeria :)

Alkuperäinen kirjoittaja näin:
Nuo nyt mainitsin, koska tulivat ensinnä mieleen. Mites juustot, purkkitonnikala, pinaattilätyt, herkut ym?

Niin minä vai? Purkkitonnikalaa saatan syödä satunnaisesti. Juustoa en osta, enkä pinaattilättyjä. Herkut teen useimmiten itse.

Alkuperäinen kirjoittaja opitaan lukemaan:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Joo, mutta pointti olikin, että sä saat tarpeeksi suolaa ilman sitä lisäämättäkin!!!

No ei kai se maailmaa kaada jos kotona elämä on kuitenkin varsin suolatonta =) Ei koulussa ainakaan oo joka päivä leikkeleitä tarjolla saati kalapuikkoja tai muita eineksiä. Kyl siel ruuat varsin pitkälti valmistetaan tuoreista raaka-aineista vaikka laitosruokaa onkin.

Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Alkuperäinen kirjoittaja näin:

Niin minä vai? Purkkitonnikalaa saatan syödä satunnaisesti. Juustoa en osta, enkä pinaattilättyjä. Herkut teen useimmiten itse.

Kuulostaa liian täydelliseltä eineksien suhteen eli tuskin pitää paikkaansa. Hienoa, jos todellakin syöt nuon ei-eineksillistä ruokaa!

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Taidan olla vähän liian varovainen. Suolaakaan en juur käytä missään... sitäkin pitäs varmaan kuitenkin pikkasen olla, että ois terveellistä, eikös?

Mie käytän vuorisuolaa, se on terveellisempää eikä vaarallista, kuten tuo tavallinen ruokasuola. Myös merisuola on parempi vaihtoehto, silloin ei tarvi niin pelätä :) Ja kyllä pienenkin ruokaan voi hiukan laittaa sitä suolaa. Ihminen tarvii mineraaleja.

Reippaasti vain kokeilemaan erilaisia juttuja niin lapsikin oppii syömään monipuolista ruokaa ja varsinkin niitä kasviksia :) Onnea kokkailuihin :D

Suolaa ja sokeria ei tarvitse lisätä erikseen, valitettvasti saavat sitä yllinkyllin ja alle 1-v ei edes tarvitse.

Juu on yli yksi vuotias ;) Ja juu liian laihan terkkarin mielestä.

Alkuperäinen kirjoittaja jotakin näistä asioista tietävä:

Käsitin että puhuttiin yli 1-vuotiaasta. Kyllä mie vuorisuolaa lisään ruokiin, koska meillä ei käytetä eineksi tai puolivalmisteita ja leivon esim. leivät itse, jolloin sitä suolaa ei tosiaankaan tuu - lisäksi tuo vuorisuola ei tuki suonia kuten tavallinen suola. Sokerista en puhunut mitään.

Varmasti käytät eineksiä ja koulussa viimeistään saavat. Ja esim. leikkeleissä on suolaa ja paljon. Valmiissa marinaadeissa paljon suolaa ym, joten kyllä sitä suolaa vain saa..

Meillä ei syödä leikkeleitä eikä marinadeja. Koulussa tarjotaan luomuruokaa.

Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Vuorisuolassa on paljon muitakin aineita kun pelkkää natriumkloridia. Samoin merisuola, siis sellainen aito, sisältää lähes kaikkia luonnossa esiintyviä alkuaineita natriumkloridin lisäksi.

Huh huh. Olen kuullut tuon väitteen ennenkin, se lienee jonkin sortin käännöskämmi, joka on jäänyt nettiin elämään omaa elämäänsä "ekotietoisten" googlailijoiden parissa.

Itseäni ainakin pelottaisi syödä suolaa, jossa on plutoniumia tai poloniumia. Ja meillä vuorisuola on sentään käytössä pääasiallisena suolana.

oho, onpas tästä tullut ihan erilainen keskustelu kuin mitä ajattelin sen olevan. Noh, eipä siinä mitään. Tosissaan mun tyttöni on laihanpuoleinen (1v 8,7kg) ja pitkä. Terveydenhoitaja oli sitä mieltä että rasvaa pitäs lisätä. Ajattelin olla lisäämättä. Ruuissa käytän ihan oliiviöljyä, tai rypsiöljyä, suolaa en lisää ollenkaan. Tähän asti siis. Mutta tästä opin että jotain suolaa voi käyttää. Ja kun oikein mietin niin ei tyttö saisi mistään suolaa jos en sitä ruokaan lisäisi.
Meillä syödään aamuisin kaurapuuroa jossa on jotain leseitä, ei suolaa ollenkaan.
Lounas on itsetekemääni ruokaa, eli suolatonta, voin varmaksi vannoa.
Välipalaksi tuoretta hedelmää, maustamatonta jogurttia tai viiliä.
Päivällinen edelleen itsetekemääni takuuvarmasti suolatonta.
Iltapalaksi puuroa, yleensä mannapuuroa ilman suolaa, marjoilla höystettynä.

Nyt kysymykseni kuitenkin kuului enemmänkin näin, että minkä ikäiselle olette antaneet jo salaattia. Jostain syystä en sitä ole vielä lapselle tarjonnut. Mutta melkein kaikkea muuta suolatonta olen hänelle tarjonnutkin jo.

Tänään sai maistaa minulta kaupan eines lihaperunasoselaatikkoa, mutta ei tykännyt. Siinähän on suolaa joku 0,7%

Yhteistyössä