Minkä ikäiseksi olisi hyvä sterilisoida vauvan tutit ja pullot?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äiti pienelle
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äiti pienelle

Vieras
Itse pesen astianpesuaineella käsin ensiksi ja sit keitän joka kerran jälkeen. Tutit siis vaan kastan kiehuvassa vedessä sitä tuttiosaa
Vauva nyt puolitoista kuukautta. Onko hyvä jatkaa vielä samanlailla vaiko alkaa jo harventaa keittämistä?

mä aloin pesemään pullot koneessa vauvan ollessa puolivuotias, kun muutenkin käytti jo sit niitä koneessa pestyjä astioita. tutit keitin lähes päivittäin niin kauan kun vauva alko "nuolla" lattioita ja kaikkea mahdollista minkä asunnosta käsiinsä löysi, sillon vähän harvensin jalopulta vaan pesasin.

Meillä keitetään pullot ja tutit ja vauva nyt 5kk. En tiedä kauanko olisi hyvä jatkaa. Mutta pulloja ei nii kauheasti ole ja pesukonetta en viitsi montaa kertaa päivässä pyörittää. Mieluummin siis keitän pullot 1-3 krt päivässä.

Astianpesuainetta ei saa huvituttien pesussa käyttää. Keittelin siihen asti, kun alkoi syödä kiinteitä. Keittoaika viitisen minuuttia. Muistathan vaihtaa tutit uusiin 1-2kk:n välein.

mä aloin pesemään pullot koneessa vauvan ollessa puolivuotias, kun muutenkin käytti jo sit niitä koneessa pestyjä astioita. tutit keitin lähes päivittäin niin kauan kun vauva alko "nuolla" lattioita ja kaikkea mahdollista minkä asunnosta käsiinsä löysi, sillon vähän harvensin jalopulta vaan pesasin.

Näin meilläkin..

Ps. jos meinaa steriloida ne tutit niin ne vaatii kyllä ihan kunnon keittämisen eikä pelkästään kastamista.

[QUOTE="vieras";23170967]Se on steriloida....[/QUOTE]

Kyllä vain, mutta ihan yhtä oikein on sanoa sterilisoida. Otappa asiasta selvää ennen kuin näsäviisastelet :)

Meillä keitetään pullot ja tutit ja vauva nyt 5kk. En tiedä kauanko olisi hyvä jatkaa. Mutta pulloja ei nii kauheasti ole ja pesukonetta en viitsi montaa kertaa päivässä pyörittää. Mieluummin siis keitän pullot 1-3 krt päivässä.

Onko tää nyt sitä uusavuttomuutta? Oletko huomannut kaupassa siinä tiskiharjojen vieressä myytävän pulloharjoja? Keität pullot ja tutit käyttöönotettaessa ja aina aika ajoin. Muuten käytön jälkeen peset tavallisesti käsin astianpesuaineella pulloharjaa käyttäen. Voi astioita pestä käsinkin, ei vain tiskikoneessa...

Meillä keiteltiin molemmille pojille siihen asti, kun alkoivat syömään kiinteitä. Sen jälkeen sitten ihan fairy-pesu riittää. Pullot pestään koneessa. Tuttiosat tiskataan sitten käsin.

Ja tosiaan hyvä keitellä siihen asti, kun alkaa syömään kiinteitä. Ja oikeasti ne pitää keittää. Esim. jos vauvalla on sammas suussa, pitää tutteja keittää vähintään 10minuuttia! Että ottakaapa selvää ennenkuin sanotaa, että pitää vain kastaa!?! :O

Nykyään sitten nuollaan jo lattiat ja kengänpohjat, joten kyllä se vastustuskyky siitä kasvaa. Eipä olla oltu kipeänäkään kertaakaan.

Esikoisella keitettiin tutit ja pullot päivittäin sinne 6kk asti. Kuopuksen kohdalla ei olla jaksettu tehdä tuota kertaakaan (tuttia ei kyllä syönytkään eikä pullostakaan paljoakaan kuin vasta 8kk jälkeen).

[QUOTE="sia";23171048]Onko tää nyt sitä uusavuttomuutta? Oletko huomannut kaupassa siinä tiskiharjojen vieressä myytävän pulloharjoja? Keität pullot ja tutit käyttöönotettaessa ja aina aika ajoin. Muuten käytön jälkeen peset tavallisesti käsin astianpesuaineella pulloharjaa käyttäen. Voi astioita pestä käsinkin, ei vain tiskikoneessa...[/QUOTE]

Voi hyvänen aika... :D ei, ei ole uusavuttomuutta. Keittäisin ne pullot vielä muutenkin.. Suosittelen ihan reilusti löyhäämään sitä hihnaa nupissa, saattaa elämä muuttua mukavammaksi, kun ei ota kierroksia tohon tyyliin...;) Mutta hei - kiitos vinkistä!

Alkuperäinen kirjoittaja äiti pienelle;23171029:
Kyllä vain, mutta ihan yhtä oikein on sanoa sterilisoida. Otappa asiasta selvää ennen kuin näsäviisastelet :)

Steriliseerata?

Tutteja en viitsinyt steriliseerata. Tuteista en enää osaa sanoa, mutta lapset ovat voineet hyvin vuodesta toiseen.

[QUOTE="äitix2";23171062]Meillä keiteltiin molemmille pojille siihen asti, kun alkoivat syömään kiinteitä. Sen jälkeen sitten ihan fairy-pesu riittää. Pullot pestään koneessa. Tuttiosat tiskataan sitten käsin.

Ja tosiaan hyvä keitellä siihen asti, kun alkaa syömään kiinteitä. Ja oikeasti ne pitää keittää. Esim. jos vauvalla on sammas suussa, pitää tutteja keittää vähintään 10minuuttia! Että ottakaapa selvää ennenkuin sanotaa, että pitää vain kastaa!?! :O

Nykyään sitten nuollaan jo lattiat ja kengänpohjat, joten kyllä se vastustuskyky siitä kasvaa. Eipä olla oltu kipeänäkään kertaakaan.[/QUOTE]

Sammas ehkä hieman eri asia, mä en oo koskaan keittänyt muutoin kun käyttöön ottaessa. Aina en silloinkaan. Mitä voin odottaa tapahtuvaksi tämän vuoksi?

:ashamed: ööh... mä en ole ikinä keittänyt mitään pulloja/ tutteja, ei niitä hirveemmin meillä ole käytettykkään.. :) siis ja pojat on 5.v. ja 1.v ja kolmatta odotan.. :) ja siis sillon kun esikkoa odotin neuvolasta synnytys valmennuksessa sanottiin ettei välttämättä tarvitse, kun suomessa on niin puhdas kraana vesi.. :) ja siis ihan normaaleita molemmat, vaikka olen ollut "laiska".. :ashamed:

[QUOTE="sia";23171048]Onko tää nyt sitä uusavuttomuutta? Oletko huomannut kaupassa siinä tiskiharjojen vieressä myytävän pulloharjoja? Keität pullot ja tutit käyttöönotettaessa ja aina aika ajoin. Muuten käytön jälkeen peset tavallisesti käsin astianpesuaineella pulloharjaa käyttäen. Voi astioita pestä käsinkin, ei vain tiskikoneessa...[/QUOTE]

luulen että tää viittas nyt siihen että ohjeissa käsketään keittämisen vaihtoehtona esitetään pesua astianpesukoneessa. mut sit jos luopuu keittämisestä niin voi kai luopua konepesustakin

Mä keitin, kunnes lapsi lähti liikkeelle n. 5 kk iässä. (Sen jälkeen satunnaisesti.) Ei tuntunut hirveän tarpeelliselta enää steriilit tutit sen jälkeen, kun lapsi kävi kenkähyllystä maistelemassa kengänpohjia.

Yhteistyössä