Minkä ikäinen vauva mukaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Yhden äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Y

Yhden äiti

Vieras
Minkä ikäisen vauvan voi mielestänne ottaa mukaan esim. shoppailemaan ja muihin paikkoihin, joihin ei ole pakko mennä? Näin nimittäin tällä viikolla vaatekaupoissa kaksi ihan pientä, ehkä pariviikkoista vauvaa. Samaten lehdessä oli juttu, jossa kehuttiin vauvan olleen kaksiviikkoisena ensimmäisessä lentopallopelissään. Minusta sen ikäisen vauvan paikka on vielä kotona. Meidän vauva kävi ensimmäisen kerran ruokakaupassa ehkä 4 kuukauden iässä, mikä on kyllä jo liioittelua omastakin mielestäni. Syynä tosin oli lähinnä vain se, että kaupassa on ihan vaan helpompi käydä ilman vauvaa. Missä siis muiden mielestä menee se "ikäraja", jonka jälkeen vauvaa voi alkaa kuljettaa ihmisten ilmoilla?

Meillä molemmat on olleet shoppailemassa 3-4 vkon iässä, nukkuneet siis päikkyjänsä kauppareissulla rattaissa. Nuoremman kanssa alettiin kaupungilla kulkemaan, kun oli 4 päivän ikäinen. Mikäs sillä vauvalla siellä rattaissa on ollessa?

Kyllä minäkin olen ihmetellyt kun ihmisiä näkee pikkuvauvojen kanssa vaikka missä. Mutta nyt kun itse asun ostoskeskuksen vieressä, niin helppohan sinne on poiketa vaikka minkäikäisen kanssa. MUTTA on sanottu ettei ihan pientä kannata viedä sellaiseen paikkaan, missä jo aikuisellakin menee helposti pää pyörälle - se on liikaa vauvalle. Mieluiten juuri shoppailut hoidan yksikseni - rauhassa.

Jokainen vetäkööt itse ikärajansa, mutta minä en lähtisi mihinkään hälinään alle 2kk kanssa. Mutta tietty ulkoillaan heti kun mahd ja kyläillään.

Taidettiin olla ekan kerran kaupungilla käymässä kun vauva oli kuukauden ikäinen. Työnneltiin vaunuja kaupoissa ja ulkona, hän nukkui koko ajan. Ruokakaupassa samaten oli n. kuukauden iässä ekan kerran.

Miten te pärjäätte silleen, että ei oo PAKKO mennä esim. ruokakauppaan vauvan kanssa? Mun on ainakin ollut pakko. Ja toisen kanssa tietty on pitänyt heti lähteä liikkeelle, kun eihän esikoisen kanssa voi kuukausitolkulla sisällä kykkiä.

Ei siis millään pahalla, mutta kiinnostaa vaan tietää. ;o)

Yhden äiti, mistä tiedät, että vauvat jotka näit kaupoilla, olivat vain parin viikon ikäisiä?

Lumeten kanssa oon samaa mieltä että mikäs siellä vaunuissa pienen vauvan on olla JOS vaunut kunnolla suojattu harsolla pöpöiltä joita yleisillä paikoilla paljon on... Minusta eri asia ja ei niin kiva on kiikuttaa vastasyntynyttä esim ostoskärryjen avoimessa istuimessa.

Ikärajaa ei siis mielestäni voi asettaa jos kuskaa vastasyntynyttä "suojattuna" niin ei mee pää pyörälle hälinässä... tai jotain

Yksinhuoltajan on pakko käydä kaupassa lapsen kanssa, mutta tosiaan jos on kaksi vanhempaa, niin mielestäni ruokareissut tehdään vuorotellen iltaisin tai viikonloppuisin. Mutta onhan ihan eri asia käydä lähi-Siwassa ostamassa maitoa, kun mennä koko päiväksi shoppailemaan vauvan kanssa.

missas maailmassa te oikein elatte? etta kuukausikaupalla pitaisi vauvan kanssa pysytella vaan kotipiirissa...outoa ajattelua. seinathan siina kaatuu paalle jo aidillekin! ei ole mitaan estetta miksei jo muutaman paivan ikaisen vauvan kanssa voisi liikkua ihmisten ilmoilla.

No enpä ole koskaan edes miettinyt, että minkä ikäisenä vauvan voi tuoda ihmisten ilmoille...
Esikon kanssa oltiin pitkään kotosalla. Syynä sektio ja se ettei ollut tarvetta minnekään mennä. Eikä leikkaushaavan kanssa tullut ihan heti mieleen mennä edes kauppaan..
Mutta seuraavat muksut ovat kyllä kulkeneet mukana heti. Kerhoissa on käyty ja esikkoa viety harrastukseen ja kouluun. Ruokakaupassakin on ollut pakko joskus käydä hakemassa puuttuvaa maitoa... Siis vauva on kulkenut mukana muun perheen normaalissa elämässä.
Kaikilla ei ole sitä mahdollisuutta, että isä on kotona heti kun vauva syntyy tai että isä olisi kotona viikko tolkulla vauvan syntymän jälkeen. Ikävä kyllä.
Tuleva vauvakin joutuu "osallistumaan" lasten koulu ja kerho kuljetuksiin varmaan heti kun kotiudutaan. Enkä usko, että se vauvaa mitenkään vahingoittaa. Minnekään messuille tai isoon yleisötapahtumaan tuskin mennään, mutta normaali arki pyörii edelleen vauvan syntymästä huolimatta.

siis ootteko tosissanne sitä mieltä että vasta kun vauva on 2kk niin voi koko perhe mennä yhdessä ostoksille!!!
Voiko vauvan kanssa sitten liikkua ulkonakaan? Ja mitäs ohikulkevat autot esim. eikö ne häiritse vauvan rauhaa??? Vai liikutteko ainoastaan hiljaisilla metsäpoluilla? Mä en ymmärrä!

Ihme kyselyä minustakin.

Kyllä me ollaan liikuttu heti kun kunto (lähinnä oma!) on antanut periksi. Ruokakaupassa, apteekissa, vaatekaupassakin, kirjastossa, oppilaitoksessani hakemassa papereita... Ja kotona, kun näitä sisaruksia jo piisaa, niin ei puhettakaan että kuiskailtaisiin vauvan ympärillä. Ei ole keskimmäisestäkään tullut mitenkään häiriintynyttä tapausta, vaikka lämää on ympärillä ollut, isosisarusta kavereineen laukannut vierestä jne.

En ymmärrä, mikä vaara kodin ulkopuolella olisi?

Meillä ainakin nimenomaan 2 ekaa kuukautta vauva nukkui sikeästi missä ikinä oltiinkaan. En muista että hän olis kertaakaan ollut hereillä missään, missä liikuttiin... vaan aina kun pääsi vaunuihin tai auton kaukaloon, nukahti. Eli oli helppoa käydä vaikka nyt sitten vaatekaupoissa.

Ei nyt niin että olisimme häntä hulluna kierrättäneet joka paikassa. "Vanhemmalla iällä" olen huomannut vauvan hermostuvan, jos on liikaa hälyä. Silloin olen yrittänyt lähteä kotiin tai ainakin johonkin rauhallisempaan paikkaan. Vauvan ehdoilla on yritetty mennä, omia menoja sovitellen.

En minäkään ymmärrä mitään kotiin linnottautumista. Meillä on vauva kulkenut muitten mukana ihan pienestä pitäen. Myös esikoinen. Ei ole tullut mieleenkään että joku saattais sitäkin niin järkyttävästi paheksua. Mulla kyllä pää hajois jos pitäis kuukausitolkulla kotona nysvätä. Helppohan tollasen pienen kans on ollakin kaupoissa ym. kun nukkuu vaan.
Ja mistä ootte repässy ton rajan että nimenomaan 2kk? Miten se vauva on sen jälkeen paljon "valmiimpi" shoppailureissuille?
En nyt tarkota että oltais alvariinsa kaupoissa ja muualla hypätty kun ei sitä olla tehty ilman vauvaakaan mutta normaalissa elämässä on vauva kulkenut ihan heti mukana.

Kylläpä on kumma mitä meidän vauvan ulkona liikuskelu muita koskee!? Mekin mentiin sitten kyllä heti asioille kun minun kuntoni salli. Vauvelin ollessa siis 3 pv:n ikäinen mentiin piipahtamaan citymarkettiin ja ihan tosiaan siinä turvakaukalossaan kärryjen päälle laitettiin. Oma kuntoni juuri ja juuri salli tuon reissun, mutta vauva ei ollut moksiskaan ja nukkui koko reissun ajan. Jos itse pelkää niin kovin oman lapsensa puolesta, niin se ei tosiaan vaikuta muiden vauvojen hyvinvointiin. Kyllä luulisi kaikkien haluavan parasta vauvalleen... En todellakaan kuskaisi omaani missä sattuu, jos epäilisinkin, ettei vauvalla ole hyvä olla.

Sairaalassa annettiin meille ohje, että kaksi viikkoa sisällä ja sitten pikkuhiljaa totuttelua ulkona oloon. Eli ekat 12pv oltiin pojan kanssa sisällä ja neuvola reissun yhteydessä käytiin kaupassa jossa saatiinkin kuulla eräältä mummelilta kuin ollaan menty näin pieni ottamaan kauppaan mukaan! juu.. en nää siinä mitään väärää että pieni lapsi on mukana kaupoissa yms.. kai sen omasta lapsestaan näkee jos tätä melu ja hälinä haittaa. Meilläkin mies oli työmatkoilla yms, joten lapsen ollessa 4 viikkoa vanha jäin ekan kerran kaksin lapsen kanssa ja pakkohan kaupassa oli käydä.

Me saatiin ihan törkeitä mulkaisuja osaksemme (ja vauvalle hymyiltiin pahoittelevasti) kun otimme pikkuista ensimmäistä kertaa kaupoille. Joku suoraan sanoikin, että nukella voisi leikkiä jos noin pientä pitää ottaa mukaan. Ikää taisi olla nelisen kuukautta, mutta kokoa ison vastasyntyneen verran (synt. paino alle 2 kg, keskonen). Kyllä huomasi, että vauva jo kaipasi katseltavaa ja ihailtavaa. No ulkopuoliset ehkä eivät.

Harmittaa nämä kyttäilevät ihmiset, joilla ei muuta elämää ole kuin arvostella toisten kasvatustapoja >:(

Itse en ole sulkeutunut 4 seinän sisään vastasyntyneen kanssa, viikko sectiosta kotiutumisen jälkeen olimme jo kuopuksen kanssa kauppareissulla. Köpöttelimme rauhallisesti äidin voinnin mukaan lähikauppaan ja isomassa ostoskeskuksessa olimme n. 3vk synnytyksestä, kirjastossa sekä vaate/ruokakaupassa.
Olen ottanut lapseni ns. normaaliin elämään heti mukaan ja kuopus oli ensivisiitillään äidin työpaikalla (päiväkodissa) reilu 1kk ikäisenä, kun olin työvoimapulan vuoksi 3 päivää töissä pikkuinen mukanani:)

Meilläkin vauva oli silloin aikoinaan 2 viikon iässä ensimmäisen kerran kaupassa mukana omassa kaukalossaan, nukkui koko reissun ajan autuaasti. Parhaat unet koliikkivauvamme sai muutenkin autossa ja turvaistuimessa, joten kaupoilla käytiin kyllä ahkeraan..

En ymmärrä mitä haittaa tästä lapselle oli, kun ei ketään vierasta päästetty koskettelemaan ja pestiin käsiä ahkeraan reissujen aikana ja jälkeen. Ja uni tosiaan maistui paremmin kuin vaunuissa/omassa sängyssä. Lapsi on isompanakin kulkenut mukana monessa paikassa ja hänestä on kasvanut rohkea, sosiaalinen pieni neiti.

Kukin tehköön tyylillään..

Meidän vauva PÄÄSI hulluille päiville ollessaan kahden viikon ikäinen :))) Komeasti nukkui harson takana, välillä käytiin tankkaamassa hoitohuoneessa tissiä, ja uni jatkui taas. Ja äiti sai haluamansa ostokset + lounaan kahviossa vielä päälle. Kukin tyylillään!

Näyttäis olevan enemmistö näitä jotka lähtee heti vastasyntyneen kanssa vaikka minne...vai onko paikkoja mihin ette kuitenkaan menisi?!

Mun mielestä kuulostaa kyllä vähän liian rankalta heti ekojen ulkoilukokemusten yhteydessä mennä Hulluille Päiville...hulluksihan siellä tulee aikuisetkin! Kaikki se hälinä, loisteputket jne. Ainakaan minä en pysty siellä kauaa olemaan. Ajatelkaa sitten miltä se tuntuu 2 viikkoisen silmin, joka on viettänyt viimeiset 9kk äidin pimeässä ja rauhallisessa mahassa.

Eli mun mielestä vauva pitää hitaasti totuttaa tähän levottomaan maailmaan. Aloittamalla vaikka siitä lähi-Siwasta.

Heti ulkoiltiin vauvan kanssa kun kotiuduttiin. Hulluille päiville en kuitenkaan menisi vauvan kanssa rattailla vaikka olisi vuodenkin vanha... mutta ihan vain siitä syystä, ettei siellä paljoa pääse liikkumaan rattailla. Ei muakaan mikään hulina kuitenkaan olisi estänyt lähtemästä. Meidän vauva veteli alussa niin sikeitä, ettei mikään melu olisi haitannut ja olisi tosiaan ollut koko ajan autuaan tietämätön mistään.

kaksi lasta meillä syntynyt kesällä, heti lähdettiin ulkoileen, ei niinkään shoppailee. kaupassa nopeasti poikkesin esim. maitoa hakemassa. isompana ovat olleet mukana tietenkin kaupoilla mutta eivät niin kauheasti viihdy.
yksi lapsi syntyi talvella, silloin olimme parisen viikkoa sisällä säiden takia mutta heti kun ilma lämpeni niin lähdimme liikkeelle.
jos ja kun mä haluan mennä shoppailee niin kyllä mä lähden niihin yksin, lapset jää kotiin isän kanssa. ei meillä ainakaa jaksa lapset keskittyä mihinkään pitkiin shoppailureissuihin, menee kitinän puolelle... ihan ymmärrettävistä syistä ;)
nopeat kauppareissut sujuu ihan mallikkaasti kaikkien kolmen kanssakin =)

Yhteistyössä