Minkä ikäinen saa olla yksin yön kotona

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Miten on
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Miten on

Vieras
Onko olemassa joku ikäraja? 15v haluaisi jäädä yöksi yksin/ kaverin kanssa kotiin, on luotettava lapsi, en pelkää mitään kotibileitä tms. lähellä tuttuja naapureita, jotka vähän " vahtis" , että ei mitään hämäräporukkaa liikkuisi talon pihoilla.
Lapsen isälle kun ehdotin, hän sanoi ( ollaan siis erottu) ,että lastensuojeluasia tuollainen on, jos jätät kotiin. Onko? Johan tuo vois reilun vuoden kuluttua muuttaa kotoa pois....

Mä olen ollut öitä yksin jo 10 vuotiaana. Ihan omasta tahdostani, kun ei huvittanut vanhempien mukana aina kulkea.
Mutta onhan tuosta aikaakin jo 22 vuotta.. Liekö siinä välissä tullut jotain pykäliä asian suhteen.

Minä olin muistaakseni 12-vuotiaasta, kun itse niin halusin. Ja hyvin meni aina kaikki. Vanhemmat jättivät ruokaa yms ja säännöt oli selvät että mitä saa tehdä ja mitä ei.

Eli siis isällä ei ois valtuuksia soittaa poliisia tai lastensuojeluviranomaisia ovelle, jos jättäisin lapsen kotiin...yhdestä yöstä olis kysymys ja lapsi itse haluaa jäädä? Tai voihan se siis soittaa, mut ei seuraamuksia?

15v. on mielestäni riittävän vanha olemaan yksin jo kämpässä kuin kämpässä. Antaa mennä vaan, yksi yö on vielä aika lyhyt aika.

Kaikki, jotka täällä huutelevat olleensa jo 10v tmv yksin, asuitte varmaan kerros- tai rivitaloissa? Iso, koliseva omakotitalo, jossa ei naapureita heti seinän takana ei nimittäin ole mielestäni 10v lapselle oikea paikka olla yksin. Kyllä tulee pienelle pelko, kun pimeässä kuuluukin joku vanhalle talolle ominainen kolahdus tai narahdus.

[QUOTE="Aloittaja";29501548]Eli siis isällä ei ois valtuuksia soittaa poliisia tai lastensuojeluviranomaisia ovelle, jos jättäisin lapsen kotiin...yhdestä yöstä olis kysymys ja lapsi itse haluaa jäädä? Tai voihan se siis soittaa, mut ei seuraamuksia?[/QUOTE]

Jos sillä lapsella on siellä kaikki hyvin, ruokaa, tietää mistä sut tavoittaa jne. Niin miksi olisi ls-asia?

Ja voihan se isä soittaa, mutta kiinnostaako poliisia kiltisti kotona oleva 15v..

No joo, ruokaa tietty olis;) ( ja on kyl hyvä ruuanlaittaja:)) mä puhelimen päässä, mut useamman sadan km matkassa kuitenkin, etten nyt ihan hetibpääsis paikalle. Naapurit lähellä ja ne kyllä auttais, jos joku akuutti hätätilanne tulis. Taodanpa sit "uhmata" iskä ja jättää lapsukaiset kotivahdiksi:)

15v. on mielestäni riittävän vanha olemaan yksin jo kämpässä kuin kämpässä. Antaa mennä vaan, yksi yö on vielä aika lyhyt aika.

Kaikki, jotka täällä huutelevat olleensa jo 10v tmv yksin, asuitte varmaan kerros- tai rivitaloissa? Iso, koliseva omakotitalo, jossa ei naapureita heti seinän takana ei nimittäin ole mielestäni 10v lapselle oikea paikka olla yksin. Kyllä tulee pienelle pelko, kun pimeässä kuuluukin joku vanhalle talolle ominainen kolahdus tai narahdus.

Kyllä meillä ainakin oli tuolloin iso omakotitalo, täysin korvessa.

Eikä pelottanut.

Sitäpaitsi oli mulla ilmakivääri, jolla saatto pelotella _kuvitteellisia_ mörköjä pois. Tosin ammuin sillä ihan tauluun.

No, meillä ei oo koskaan aiemmin tullu tilannetta, että ois ollut tarvetta/ halua lapsella jäädä. En oo tullut ees miettineeksi. Itse olin tosiaan 14-15v kaverin kanssa mökillä keskellä korpea kahdestaan fillaroitiin sinne, eikä ollu kännyköitä....
Enkä mä mitään karvakäsiä pelkää, mut toi ex mies osaa olla tosi munapää, kun sillepäälle sattuu!

Kyllä tota yksin olemistakin pitää opetella. Mulla on kaveri joka vie 15v. lapsen hoitoon ku haluaa lähteä ulos. Se sen "lapsi" ei tykkää edes olla ilta kymmeneen asti kotona ilman äitiä. Karhunpalveluksen tekee sille lapselle.

toki tuon ikäinen on jo kykenevä olemaan kotona ilman vanhempia, mut mä mietin et haluaisinko minä et lapsen isä tekisi samanlaisen päätöksen vaikka hän tietäisi et minä olen sitä vastaan.
ja ei, en haluaisi.

eli keskustelisin vielä isän kanssa, ja jos edelleen on tuota asiaa vastaan niin tekisin toisen ratkaisun (lapsi menis joko isälleen, tai sit kaverilleen tms )

Alkuperäinen kirjoittaja keppälerttu;29501671:
toki tuon ikäinen on jo kykenevä olemaan kotona ilman vanhempia, mut mä mietin et haluaisinko minä et lapsen isä tekisi samanlaisen päätöksen vaikka hän tietäisi et minä olen sitä vastaan.
ja ei, en haluaisi.

eli keskustelisin vielä isän kanssa, ja jos edelleen on tuota asiaa vastaan niin tekisin toisen ratkaisun (lapsi menis joko isälleen, tai sit kaverilleen tms )

No joo, keskustelin vielä isän kanssa ja tiukka on linjastaan, ala-ikäistä ei jätetä yksin kotiin. Piste. Sen kanssa kun ei juuri neuvotella ;) ärsyttää, kun satun tietämään, että isän luona ovat ollet keskenään esim. Baarireissujen ajan(no, silloinhan isä on tullu kotiin 4-5maissa, eli ei koko yötä!) eikä oo osiaan multa kysellyt onko ok.
Joo...jäämme miettimään asiaa....

[QUOTE="Aloittaja";29501860]No joo, keskustelin vielä isän kanssa ja tiukka on linjastaan, ala-ikäistä ei jätetä yksin kotiin. Piste. Sen kanssa kun ei juuri neuvotella ;) ärsyttää, kun satun tietämään, että isän luona ovat ollet keskenään esim. Baarireissujen ajan(no, silloinhan isä on tullu kotiin 4-5maissa, eli ei koko yötä!) eikä oo osiaan multa kysellyt onko ok.
Joo...jäämme miettimään asiaa....[/QUOTE]

juu, ymmärrän tilanteen.

lähinnä tarkoitin sitä et jos kysytään mielipidettä niin mun mielestä silloin pitää toisen puolen mielipidettä myös kuunnella.Ens kerralla ei kannata kysellä mitään :D

Se isähän voi vaan kiusallaan kieltää ja kattoo ootko pompoteltavissa. Kun ei tuossa mitään lastesuojeluasiaa kuitenkaan ole niin en tottelis isää. Karhunpalvelus tosiaan tulis tehtyä lapselle jos ei sais lapsi harjotella yksinolemista 18vuoden ikää. Sitten, kun lapsi muuttaa opiskelemaan niin mitäs sitten? Kun ei ole oppinut yksinolemista niin siinä onkin sitten vaikeet ajat edessä. Usko mua, kokemusta löytyy.

Ja varsinkin jos lapsi on kotona yksin isänkin luona aamuyöhön asti niin käytännössähän se muksu on sielläkin yksin yön.

;), juurikin näin. Ensi kerralla en kysele sen enempää vaan tyttö saa jäädä kotiin :). Harvoin tosiaan tällaisia tilanteita tulee, täytyy järjestää! Ajattelin vaan olevani fiksu kun kysyn myös toiselta vanhemmalta ja ajattelin myös, että olisi vähän "turvana", jos jotain sattuisikin meidän poissaollessa .

Yhteistyössä