Minkä ikäinen pärjää yksin yön kotona?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "hoitsu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"hoitsu"

Vieras
Eli olemme eronneet mieheni kanssa ja minä kolmivuorotyöläisenä valvon kerran viikossa tai joka toinen viikko kaksi yötä. Rupesi vaan mietittyttämään nämä yö kuviot kun tyttäret 13 ja 15 vuotta joutuvat olemaan aika paljon keskenään öitä? Käyvät kyllä yleensä nukkumaan hyvissä ajoin ihan itsekseen ja itse ovat sitä mieltä että pärjäävät kyllä hyvin. Ovatko liian nuoria olemaan öitä keskenään?

pärjäävät jo yön keskenään, yksin en minäkään jättäis mut kahdestaan kyllä.
Ennen muinoin sitä on 13-vuotiaat jo hoitaneet täysillä pikku sisaruksiaan ja tehnyt lypsyreissuja yksin ja jos sun mitä. Pojat on ollu tuossa iässä jo hevosella rankamettässä. Musta tuntuu, et nykyään hyysätään liikaa ja opetetaan lapset ihan avuttomiks.

kyllähän tuon ikäiset jo pärjää hyvin, me ollaan siskon kanssa oltu 13 ja 14v kun ollaan jääty kotio vahtimaan nuorempia pikkuveljiä yöksi, ja kahdestaan ollaan saatu olla viikonloppukin.. 15 ja 16v ollaan oltu esim viikon verran hoitovastuussa pikkuveljistä kun vanhemmat oli matkoilla

Minkä ikäisen jättäisitte? Mulla 9 vuotias poika ja vuorotyötä aloittelemassa, tähän asti päivätyötätehnyt. Jossain vaiheessa tulee sit yövuorojakin ja mietin voiskohan yksin jättää yöksi? Mies tekee päivätyötä mut joskus saattaa olla työmatkoilla muutaman yön ja jos sattus yövuoroja niin kai sen vuoden päästä uskaltas jättää yksin. Reipas on ja päivisin ollut yksin ekaluokasta lähtien, loma-aikoina kokonaisia päiviä..

Ajattelin ettei tule syytettä heitteillejätöstä tai jotain...

[QUOTE="mites";26101284]Minkä ikäisen jättäisitte? Mulla 9 vuotias poika ja vuorotyötä aloittelemassa, tähän asti päivätyötätehnyt. Jossain vaiheessa tulee sit yövuorojakin ja mietin voiskohan yksin jättää yöksi? Mies tekee päivätyötä mut joskus saattaa olla työmatkoilla muutaman yön ja jos sattus yövuoroja niin kai sen vuoden päästä uskaltas jättää yksin. Reipas on ja päivisin ollut yksin ekaluokasta lähtien, loma-aikoina kokonaisia päiviä..

Ajattelin ettei tule syytettä heitteillejätöstä tai jotain...[/QUOTE]tää varmaan on provo, mutta vastaan silti. Ei. 9-vuotiasta ei voi jättää yksin yöksi kotiin. Sen nyt sanoo järkikin.

[QUOTE="Neith";26101302]miten niin ei mukava tilanne? siis isoja tyttöjähän nuo on, osaavat varmasti itsensä illalal ruokkia, mennä nukkumaan ja aamulla järjestää itsensä kouluun
tuon ikäinen nyt muutenkin osaa ja kykenee hoitamaan normi arki juttua itsenäisesti ilman valvontaa joten missä ongelma?[/QUOTE]ei kukaan ole epäillytkään etteivätkö pärjäisi. Mutta on ihan psykologi sanonut että nuori tuntee turvattomuutta jos jää yksin. Mutta varmaan tarkoitetaan esim koko viikonloppua ja sitä että olisi ihan yksin. Aapeen tapauksessa eri ja tuskin turvattomuuden tunnetta tulee kun ovat keskenään.

En yksin jättäis ennen kuin 15 on ikää ja silloinkin vain, jos itse sitä haluaa. Jos ei halua, niin en silloinkaan. Jos sisaruksista kyse, niin nuorimmaisen pitäis olla vähintään yläasteikäinen, vanhemmat sitten niin että edes yksi yli 15-v. joukossa.

[QUOTE="mites";26101284]Minkä ikäisen jättäisitte? Mulla 9 vuotias poika ja vuorotyötä aloittelemassa, tähän asti päivätyötätehnyt. Jossain vaiheessa tulee sit yövuorojakin ja mietin voiskohan yksin jättää yöksi? Mies tekee päivätyötä mut joskus saattaa olla työmatkoilla muutaman yön ja jos sattus yövuoroja niin kai sen vuoden päästä uskaltas jättää yksin. Reipas on ja päivisin ollut yksin ekaluokasta lähtien, loma-aikoina kokonaisia päiviä..

Ajattelin ettei tule syytettä heitteillejätöstä tai jotain...[/QUOTE]

Tilanne on niin erialinen, kun lapsia on kaksi tai enemmän. Yksin on aina pelottavampi olla kotona. Eli en kyllä jättäisi vielä 9 tai edes 12 vuotiasta yksin kotiin yöksi. Ehkä jonkun 13-14 vuotiaan voisin jättää.

Eihän tuollaiselle mitään selkeää ikärajaa ole. Itse annan vapautta sen mukaan kun järki kasvaa. Jos 9-vuotiaaseen voi luottaa siinä, että toimii sovitulla tavalla ja käyttäytyy järkevästi, niin miksi ei muka kotiin voisi jättää? Ja sen ikäiseltä voi jo kysyä, mitä mieltä asiasta itse olisi. Kyllä se lapsi osaa myös sanoa jos ei viihdy tai halua olla itsekseen ja varmasti omat läheiset parhaiten tietävät, millainen lapsi on luonteeltaan.Ja osa ei osaa luopua näkemästä lastaan lapsena edes silloin kun toinen on lähempänä keski-ikää, aivan yhtä lailla on niitä, jotka aliarvioivat lapsensa tarpeen turvallisuuteen sekä aikuisen läheisyyteen mutta tuskin toisaalta ne vanhemmat täällä netissä asiaa aprikoivatkaan..

[QUOTE="ani";26101461]Eihän tuollaiselle mitään selkeää ikärajaa ole. Itse annan vapautta sen mukaan kun järki kasvaa. Jos 9-vuotiaaseen voi luottaa siinä, että toimii sovitulla tavalla ja käyttäytyy järkevästi, niin miksi ei muka kotiin voisi jättää? Ja sen ikäiseltä voi jo kysyä, mitä mieltä asiasta itse olisi. Kyllä se lapsi osaa myös sanoa jos ei viihdy tai halua olla itsekseen ja varmasti omat läheiset parhaiten tietävät, millainen lapsi on luonteeltaan.Ja osa ei osaa luopua näkemästä lastaan lapsena edes silloin kun toinen on lähempänä keski-ikää, aivan yhtä lailla on niitä, jotka aliarvioivat lapsensa tarpeen turvallisuuteen sekä aikuisen läheisyyteen mutta tuskin toisaalta ne vanhemmat täällä netissä asiaa aprikoivatkaan..[/QUOTE]eihän sellaista asiaa edes kysytä 9v että haluaako olla yksin kotona vai ei. Sen päättää vanhemmat ja järkevä vanhempi ei edes ajattele että tarvisi olla yksin. Se on aikuisten maailmaa ja ei 9v kuulu joutua edes kokeilemaan. Lapsi voi vaikuttaa rohkealta ja että ei muka tarvisi vanhempia mutta siinähän se testi onkin kun vastuuntuntoinen vanhempi ei lastaan yksin jätä.

Yhteistyössä