Minkä ikäinen on keski-ikäinen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kysyvä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kysyvä

Vieras
Täällä palstalla jotkut puhuu keski-ikäisistä kun on kyse vähän yli 30v. ihmisistä. Olen itse 31v. enkä miellä itseäni keski-ikäiseksi.

Mun mielestä keski-ikäinen on 50v. eteenpäin. No täällä pidetään tuon ikäisiä mummoina ja pappoina joten taitaa nuo kommentoijat itse olla hädin tuskin 20v.

^ei voi. Ei ole 30 vuotias NUORI, vaan ihan täys aikuinen, 12 vuotta ollu aikuisen paperit plakkarissa.

Sata vuotta sitten 20-vuotias naimaton oli jo ihan yli-ikäinen. Ainiin, teini-ikää ei oltu vielä keksitty.

Yksinkertaisesti: keski-ikäinen on elämänsä keskikohdalla. Koska harvat elävät yli 90-vuotiaiksi, voidaan sanoa, että keski-ikä on 30-60. Yläpäästä voin vähän nostaa, että kolmesta kympistä eläkeikään.

Mä ainakin lakkasin olemasta nuori ja TYHMÄ noin 25 -vuotiaana. Eiköhän muutkin siihen pysty, kun mä en kuitenkaan oo se terävin muumi kanootissa.

[QUOTE="vieras";24415745]Sata vuotta sitten 20-vuotias naimaton oli jo ihan yli-ikäinen. [/QUOTE]

Ei muuten pidä paikkaansa kaikkialla.

"Englantilainen tutkija John Hajnal kiinnitti jo vuosikymmeniä sitten huomion siihen, että 1800- ja 1900-lukujen taitteen molemmin puolin erityisesti naiset solmivat avioliiton valtaosassa maailman alueita verrattain nuorella iällä, usein alle 20-vuotiaina, ja että valtaosa aikuisikään asti eläneistä solmi avioliiton."

"Hajnal havaitsi kuitenkin historiallisessa aineistossaan yhden poikkeuksen. Euroopassa avioitumisikä oli huomattavasti korkeampi ja lisäksi melkoisen suuri osuus, jopa 10-20 prosenttia kustakin aikuisikään eläneestä sukupolvesta ei koskaan avioitunut. Naisten keskimääräinen avioitumisikä oli useissa maissa vähintään 24 vuotta ja paikoin jopa lähelle 30 vuotta. Miehet avioituivat keskimäärin vielä muutamaa vuotta vanhempina."

Johdatus väestötieteeseen

Ei muuten pidä paikkaansa kaikkialla.

"Englantilainen tutkija John Hajnal kiinnitti jo vuosikymmeniä sitten huomion siihen, että 1800- ja 1900-lukujen taitteen molemmin puolin erityisesti naiset solmivat avioliiton valtaosassa maailman alueita verrattain nuorella iällä, usein alle 20-vuotiaina, ja että valtaosa aikuisikään asti eläneistä solmi avioliiton."

"Hajnal havaitsi kuitenkin historiallisessa aineistossaan yhden poikkeuksen. Euroopassa avioitumisikä oli huomattavasti korkeampi ja lisäksi melkoisen suuri osuus, jopa 10-20 prosenttia kustakin aikuisikään eläneestä sukupolvesta ei koskaan avioitunut. Naisten keskimääräinen avioitumisikä oli useissa maissa vähintään 24 vuotta ja paikoin jopa lähelle 30 vuotta. Miehet avioituivat keskimäärin vielä muutamaa vuotta vanhempina."

Johdatus väestötieteeseen

Jeps. Suomessakin perinteisesti naimisiin on menty ja ensimmäiset lapset saatu vasta yli parikymppisenä. Luin jotain väestötieteen kirjaa ja näytti siltä, että nuorimpana ainakin 1900-luvun aikana lapsia ei oltu saatu suinkaan 1900-luvun alussa vaan 1970-luvulla. Muina aikoina, ennen ja jälkeen sen, alle 20-vuotiaat äidit ovat olleet paljon harvinaisempia.

Yhteistyössä