Minkä ikäinen lapsi voi itse päättää mitä syö?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Meille on tulossa vieraita. Nyt selvisi, ettei perheen 6-vuotias lapsi suostu syömään mitään, missä on lihaa, koska joku eläin on kuollut sen takia, että ihmiset voivat syödä lihaa. Muu perhe ei ole kasvisruokailijoita. Mekään emme ole, enkä osaa tehdä kunnollista kasvisruokaa. Tarkoitus oli tarjota piirakkaa, jossa täytteenä mm jauhelihaa. Muu tarjoilu olisi makeaa ja sellaista, että kävisi kaikille.

Miten sinä tekisit tässä tilanteessa? Tarjoaisit kaikesta huolimatta sitä piirakkaa ja ehdottaisit tällä lapselle tilalle esimerkiksi voileipää, jos ei suostu piirakkaa syömään? vai yrittäisit leipoa kasvistäytteistä piirakkaa, josta oma perheen lapset, etkä sinä itsekään oikeen tykkäisi?

Jos kyseessä olisi helposti toteutettava allergiaruoka, yrittäisin huomioida myös allergisen. Nyt on kyse siitä, ettei lapselle kelpaa, joten pitääkö tämäkin huomioida erikseen, jos kuitenkin tarjolla on myös sellaista, mitä hän voi syödä?

Omat lapset nirsoilee milloin mistäkin ja meillä on se periaate, että maistaa on pakko, mutta jos ei kelpaa, voi olla syömättä. En oleta, että heille tarjotaan vain heidän herkkujaan. Eivät kuole nälkään yhden kyläreissun aikana, eikä sille oikeen mitään voi, jos tarjottu ruoka ei maistu.

Laittaisin lapselle voikkari vaihtoehdon. Jos tilanne olisi se että sitten kaikki syö pahaa piirakkaa tai että muut syö hyvää piirakkaa ja yksi voikkaria.

Mun mielestä kasvissyönti pitää ottaa huomioon, mutta ei kaikkien tarvitse siitä "kärsiä".

Eli yhtä pientä lasta varten pitäisi tehdä vastaava kasvistarjoilu kuin mitä lihaa sisältävä olisi? en ole koskaan tehnyt mitään kasvisruokaa ja pelkään, että siitä tulee niin pahaa, ettei se kelpaa. Kyseinen lapsi on monen muunkin ruuan suhteen melko epäluuloinen. Siksi tuntuu hölmöltä alkaa tehdä kahta eri piirakkaa.

Olen luullut, että tälläinen eläinten ajatteleminen tulee esiin vasta joskus teini-ikäisenä ja jos meille tulisi teini eli jo melkein aikuinen kylään, asia olisi. mielestäni vähän eri :ashamed:

Aikuinen voi päättää mitä syö. Kaikesta ei tarvitse lastenkaan tykätä. Mutta tuossa tilanteessa en alkaisi "kasvattamaan" toisen lasta, vaan valmistaisin kasvisruokaa vaikka koko porukalle.

[QUOTE="vieras";26885627]Eli yhtä pientä lasta varten pitäisi tehdä vastaava kasvistarjoilu kuin mitä lihaa sisältävä olisi? en ole koskaan tehnyt mitään kasvisruokaa ja pelkään, että siitä tulee niin pahaa, ettei se kelpaa. Kyseinen lapsi on monen muunkin ruuan suhteen melko epäluuloinen. Siksi tuntuu hölmöltä alkaa tehdä kahta eri piirakkaa.

Olen luullut, että tälläinen eläinten ajatteleminen tulee esiin vasta joskus teini-ikäisenä ja jos meille tulisi teini eli jo melkein aikuinen kylään, asia olisi. mielestäni vähän eri :ashamed:[/QUOTE]

No eikä esim. jo ehdotettu voileipä ko lapselle käy??

Mietin 6-vuotiaiden mieltymyksiä noin yleensä. Melkoisen moni siitä porukasta jättää suolaisen piirakan koskematta ja kasvisversion varsinkin. (Nyt en kaipaa pätemistä kenen lapsi on kaikkiruokainen ja plaaplaa) Jos tekee kokonaisen kasvispiirakan yhtä 6-vuotiasta varten niin mahtaako "kannattaa"? Jos ei sitä sit kukaan syö. Käännyn minäkin voileipien kannalle vaikka ovatkin ehkä hätäratkaisu.

Perustelu lapsen kasvissyönnille kuullostaa siltä että on vastaavanlaisen kuullut jonkun aikuisen suusta.

[QUOTE="jokuvaan";26885601]miten voi 6-vuotias edes tajuta asiasta mitään? mietinpähän vaan...[/QUOTE]

No miksei voi? Lapsethan kyselevät kokoajan kaikenmaailman asioista. Olet laittanut naudanpihviä, lapsi kysyy mitä tämä tässä lautasella on, vastaat että lihaa. Mitä lihaa, mitä eläintä, on seuraava kysymys. Vastaat että se on lehmää. Lapsi kysyy onko se tapettu vai kuollut itsekseen, niin valehdellako pitäisi? Sanoa että ei kulta, liha tehdään lihatehtaassa.

• Tykkää
Reactions: Anatolia
Mun mielestä pieni lapsi voi jo itse päättää mitä syö. Ruokaan liittyvät asiat ovat aika henkilökohtaisia. Toki siihen en suostuisi jos lapsi päättäisi että hänen ainoa ravintonsa olisi karkit tai muu älytön. Lihattomuuden ymmärrän oikein hyvin kun itsekin ala-asteella jätin ruokavaliosta lihan ja maidon.

Sinun tilanteessa tekisin sen jauhelihapiirakan ja jonkun kasvisversion. Ihan hyvää se kasvisversio on varmaan muillekin sekaruoansyöjille.

Syökö kalaakaan? Jos syö niin vaihtasin jauhispiirakan tonskupiirakaks. Jos ei niin tekisin myös jotain kasvisruokaa, ei ne vaikeita ole. Esim. kasvispihvejä voisin tehdä ja voitaisiin itse syödä niitä seuraavana päivänä.

Mun viisivuotias pohti jo vuosi sitten näitä asioita.
Olenko tehnyt jotain väärää kun olen kyllä keronut lapsille että lihaa saadaan lehmistä ja possuista, maitoa lehmistä ja munia kanoilta mutta en ole mennyt yksityiskohtiin ja kertonut tehokasvatuksesta ja teuraskuljetuksista ja massatapoista? Lapset eivät ole tuohon kertomaani reagoineet mitenkään, ts. eivät ole sen pidemmälle edes asiaa ajatelleet. En muista miten itse sain asiasta tietää, meillä kotona oli lehmiä joista jokunen välillä lähti viimeiselle matkalleen. tajusin jossain määrin miksi ja mihin mutta lihaa olen syönyt aina.

Asiaa tuntemattomille voin kertoa, että kasvissyöjän vatsa tulee yleensä aika kipeäksi, jos lihaa syö. Väkisinkö ajattelit ruuan lapsen suuhun tunkea?

En ajatellut ketään pakottaa. Enkä usko, että vatsa tulee järjettömän kipeäksi muutamasta
jauhelihan murenasta, koska lapsi on aiemmin syönyt lihaa ihan normaalisti ilman ongelmia.

Jos tarjolla on kuitenkin muutakin syötävää, niin pitääkö kaikkien olla jokaisen syöjän
mielestä herkkua?

Onpa kyllä aika vaikea juttu, kun siis ajattelen että oma lapsi nyt ilmoittaisi että ei syö lihaa...mitäs siihen sit sanois. Mä olen kuitenkin aina sanonut sitä että sitä ruokaa sopii syödä mitä tarjotaan, en pyöritä ravintolaa kotonani...

sille lapselle voi tehdä vaikka lämpimän voileivän, tomaattia pari siivua, juustoa päälle ja uuniin.
tai siitä samasta taikinasta josta tekee sen jauhelihapiirakan tekee muffinssivuokaan pari piirasta johon laittaa kasviksia ja juustoa.

[QUOTE="sondersson";26885674]Syökö kalaakaan? Jos syö niin vaihtasin jauhispiirakan tonskupiirakaks. Jos ei niin tekisin myös jotain kasvisruokaa, ei ne vaikeita ole. Esim. kasvispihvejä voisin tehdä ja voitaisiin itse syödä niitä seuraavana päivänä.[/QUOTE]

Ei syö kalaa. Ja tarkoitus oli tarjota kahvin (lapsille toki maidon tai mehun) kanssa suolaista
piirakkaa makean pullan tms ohessa, joten mitään kasvispihvejä on vähän hölmö alkaa tehdä

Ainoastaan kasvikset kelpaa. Meidän perheessä kukaan ei syö mielellään kasvispiirakkaa.
Aikuiset syö sitä väkisin, jos jossain tarjolla on, lapset eivät huoli, vaikka pakotankin maistamaan
yhden lusikallisen kaikkea.

Yhteistyössä