minkä ikäinen lapsi saai olla yksin kotona?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "daa"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Tietääkseni - ja joidenkin aikaisempien keskustelujen mukaan - Suomessa ei ole mitään ikärajaa laissa eikä muuallakaan. Yleisesti ottaen vain huoltajan täytyy pitää huolta alaikäisestä ja tämän turvallisuudesta.

Suomessahan alaikäinen voi olla lapsenvahtina pikkulapselle. Meilläkin on ollut naapurin 15 v vahtimassa 3-5-vuotiaita. Jossain maissa pidettäisiin kai tosi mahdottomana ajatuksena.

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="vieras";24581910]Meillä on ollut 5v yksin kotona lyhyitä aikoja esim 2h[/QUOTE]

Lyhyt aika 2 h?
Mikä sitten olisi pitkä aika tuon ikäisen olla yksin kotona...?

Meillä pian 5 täyttävä on halunnut jäädä yksin kotiin esim. kauppareissun ajaksi mutten ole vielä antanut. Vaikka kuinka väittää muuta, muistan omasta lapsuudesta kuinka itkin peloissani ykin kotona kun muut lähtivät kauppareissulle ja olin yksin pimeänä talvi-iltana kotona, en muista minkä ikäinen olin, ehkä juuri 5 tai 6. Ehkä aloitetaan siitä että jää yksin roskiksen viennin ajaksi joskus vuoden päästä jos vielä haluaa. :)

10-vutiaalla oli kesäisin vielä opiskelijapoika "kaverina" eli maksoin hänelle. Itsellä 8-tuntinen työpäivä, poika oli 5 tuntia 10-15 lapsen kanssa. Toujuilivat, söivät tekemiäni ruokia, halusin varmistaa turvallisen ha huolettoman päivän ja utselleni rauhaisan työpäivän.

Mun 5vee ei euostuu hädin tuskin olemaan ykksin (tai pikkusiskon, 3v) kanssa sen hetken kun vien roskat tai haen postin, okt:ssa asutaan ja aikaa menee ehkä 30sek. tahtoo jäädä ovelle tai ikkunaan kattomaan. oi pienempi kyllä jäis varmaan vaikka puoleks päiväks!

[QUOTE="nnn";24582311]Meillä pian 5 täyttävä on halunnut jäädä yksin kotiin esim. kauppareissun ajaksi mutten ole vielä antanut. Vaikka kuinka väittää muuta, muistan omasta lapsuudesta kuinka itkin peloissani ykin kotona kun muut lähtivät kauppareissulle ja olin yksin pimeänä talvi-iltana kotona, en muista minkä ikäinen olin, ehkä juuri 5 tai 6. Ehkä aloitetaan siitä että jää yksin roskiksen viennin ajaksi joskus vuoden päästä jos vielä haluaa. :)[/QUOTE]

Toi menee musta vähän liiallisuuksiin, että siis vasta 6 vuotias vois olla yksin roskiksen viennin ajan.. vai onko se roskis miten kaukana?

Onhan siinä nyt eroa onko ykswin 10min kauppareissun vai vuorokauden.
Meillä 9v on yksin useita tunteja ( koulun jälkeen ) ja 5,5v on ollut veljensä kanssa max. n. vartin kauppareissun ajan.

Alta kouluikäisen lapsen kanssa suurin piirtein niin, että ikävuosien määrä kertaa viisiminuuttisia. Mutta ei 1-2-vuotiasta lasta edes kymmeneksi minuutiksi yksin valveilla. Sen ikäinen lapsi harjoittelee yksinolemista olemalla eri huoneessa omissa leikeissään, aikuinen on naapurihuoneessa.

Sitten jos kouluunmenevällä on luvassa yksinoloa iltapäivisin, on sitä harjoiteltava esikouluikäisenä. Toivottavasti kenenkään ei ole pakko jos ei uskalla, vaan löytyisi iltapäiväkerhoja tai muita ratkaisuja.

kannattaa joskus kysyä omilta vanhemmilta miten lapset jätettiin yksin 70-luvulla. useammasta perhestää kuullut et oli ihan normikäytäntö pistää lapset päiväunille ja lähteä töihin ja toinen puoliso parin tunnin kuluttua kottin tullessaan otti lapsen pois vaunuista. tai illalla vanhemmat lähti yhdessä ulkoiluttamaan koiraa kun lapsi nukkui.

tänä päivänä suurin osa 70-luvun lapsista otettais huostaan.

mut joo. mielestäni riippuu lapsesta koska hän on valmis. ekaluokkalainen viimeistään.

Vanhin lapseni on vasta 3,5-vuotias, joten vaikea sanoa, mutta jos vaan vie roskat esim. omakotitalossa, niin kaipa 30 sekunniksi voi jättää melkein minkä ikäisen tahansa. Kyllä omat lapseni leikkivät usein huoneessaankin kauemmin kuin 30 sekuntia, enkä minä heitä silloin näe. Minulla olisi kuitenkin ikävä olo jättää vielä alle kouluikäinen yksin tunniksikaan. Lapset on kyllä erilaisia, muuta itse en varmaan uskaltaisi... Vähän vanhempanakin muistan, että pelotti olla illalla yksin kotona, kun vanhemmat käväisivät kerran tutuilla. Ei tosin olisi ollut vaikutusta menikö siinä 15 min vai 2 tuntia, sillä talo oli vanha ja piti kaikenlaista ääntä, joten lyhytkin aika silti vähän pelotti. Kyllähän monia aikuisiakin pelottaa tuollaiset. Toiset vaan on herkempiä kuin toiset, mutta ei tuokaan minua mitenkään traumatisoinut.

[QUOTE="äiti";24582897]Toi menee musta vähän liiallisuuksiin, että siis vasta 6 vuotias vois olla yksin roskiksen viennin ajan.. vai onko se roskis miten kaukana?[/QUOTE]

Olikin hymiö perässä. ;)
Mutta jokainen varmaan tuntee lapsensa parhaiten ja ikää enemmän tällaisissa asioissa, kuten yksin ulkoilussa, vaikuttaa luonne.

Yhteistyössä