Minkä ikäinen lapsi saa yleensä hakea pikkusisaruksen päiväkodista?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "a p"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"a p"

Vieras
Ihmetyttää vähän, kun siskon 15 v. (ihan pian 16) ei saa hakea 2,5-vuotiasta pikkusiskoaan päiväkodista, siis päiväkodista eivät suostu. Nuori voisi hakea koulumatkallaan lapsen, kun koulu on 200 m päiväkodista, ja siitä kotiin 200 m matka.

Ihmetyttää vaan, kun sisko sekä minäkin jo tuon ikäisinä olimme kesätöissä lapsenvahteina. Minä esim. hoidin 2 kk 11 kk ikäistä vauvaa, ja kävimme vaikka missä, ihan vanhempien luvalla, ja meni hyvin.

Minkä ikäinen yleensä saa hakea pikkusisaruksen? Minusta tuo on melko outoa, kyllähän tuo 15 v. hoitaa siskoaan kotonakin, ja käy ulkona tms.

[QUOTE="vieras";27180583]No nykyään ollaan niin hysteerisiä, että hakijan on oltava täysi- ikäinen.[/QUOTE]

hysteriaa tai sit ei..kun jos pk:sta annettaisiin lapsi 15v mukaan ja jotain sattuisi, pk olisi vastuussa tapahtuneesta.Ymärrettävää mun mielestä, tosin hankalaa monille, mut siltikin ymmärrettävää.

Toi on kyllä ihan vammanen sääntö. Kyllä 15-16-vuotias olis ihan kypsä ja vastuullinen hakemaan hoidosta.

Mitäs muuten sitten jos joku pamahtaa 15-vuotiaana paksuks ja lykkää lapsen hoitoon 17-vuotiaana..saaks se sit hakee omaakaan lastaan päiväkodista ;<

Alkuperäinen kirjoittaja keppälerttu;27180590:
hysteriaa tai sit ei..kun jos pk:sta annettaisiin lapsi 15v mukaan ja jotain sattuisi, pk olisi vastuussa tapahtuneesta.Ymärrettävää mun mielestä, tosin hankalaa monille, mut siltikin ymmärrettävää.

No tämä voitaisiin varmaan selvittää yhdellä kaavakkeella, tyyliin vanhempi allekirjoittaisi paperin, jonka mukaan iso sisarus saisi hakea pikku Purjopetterin kotiin vanhemman vastuulla. Eikö näin toimita missään?

Alkuperäinen kirjoittaja keppälerttu;27180590:

Joo ihan ymmärrettävää. Kyllä on ajat muuttuneet, itse tosiaan hoidin lähes koko kesän 11 kk vauvaa tuon ikäisenä, 8 h päivässä. Ja tosi moni muukin saman ikäinen silloin parikymmentä vuotta sitten.

[QUOTE="myy";27180607]Mitäs sitten jos lapsen äiti on alle 18?[/QUOTE]

Reps, sitten pitää varmaan pyytää omaa vanhempaansa hakemaan lapsensa, koska itse ei saa. :-D

täällä on ainakin ollut voimassa jo monta vuotta, nuorimmainen on nyt ekalla, eikä sitä ole noi isommat sisarukset saaneet hakea hoidosta.

mä en ainakaan päiväkodin työntekijänä haluaisi olla vastuussa siitä et olisin antanut hoitolapsen jonkun alaikäisen mukaan.

[QUOTE="vieras";27180621]No tämä voitaisiin varmaan selvittää yhdellä kaavakkeella, tyyliin vanhempi allekirjoittaisi paperin, jonka mukaan iso sisarus saisi hakea pikku Purjopetterin kotiin vanhemman vastuulla. Eikö näin toimita missään?[/QUOTE]

Minusta tämä olisi hyvä käytäntö, ja päästäisi pk:n vastuusta.

[QUOTE="vieras";27180621]No tämä voitaisiin varmaan selvittää yhdellä kaavakkeella, tyyliin vanhempi allekirjoittaisi paperin, jonka mukaan iso sisarus saisi hakea pikku Purjopetterin kotiin vanhemman vastuulla. Eikö näin toimita missään?[/QUOTE]

on varmaankin vastuuvapautus-kaavakkeita olemassa, mut siltikin kai monissa paikoissa pidetään tuota 18v ikää rajana.
vaikka virallisesti olisi vapautettu vastuusta, niin voisiko sitä ikinä itselleen antaa anteeksi jos jotain sattuisikin?

päiväkodintyöntekijänä mä olen kans vain iloinen, että on tuokin rajattu tuohon 18-ikävuoteen.
ymmärrän,että se voi ihmetyttää ja huvittaa jos oma perhe ja se oma teini on ns.tervepäinen. mut aina ei ole niin .

Sosiaaliportti - Kenen vastuulla lapsi on matkalla p

Kenen vastuulla lapsi on matkalla päiväkotiin tai sieltä kotiin?

Kysymys:

Mitä säännöksiä sisältyy lapsen hakemiseen päiväkodista, mikäli vanhemmat itse eivät aina pääse hakemaan lastaan hoidosta tai haluaisivat sopia henkilökunnan kanssa siitä, että esim. alle 18 v. sisarus hakee lapsen? Entä mitä voidaan sopia esikoululaisen lapsen kulkemisesta yksin kotiin esikoulun jälkeen, mikäli kotimatka ei ole vaarallinen eikä sisällä valtatien ylityksiä tms.

Kunnilla on tässä monenlaisia käytäntöjä ja esim. koulutoimen puolella esikoululaiset kulkevat yksin kotiin tai linja-autolla, kun siitä on sovittu vanhempien kanssa. Stakesin turvallisuusohjeet eivät anna tähän selvää ohjetta, koska nämä asiat perustuvat yksilökohtaiseen harkintaan. Mitä seurauksia päiväkodin henkilökunnalle voi olla, jos he lupaavat esim. 13 v. siskon hakea esikoululaisen kotiin ja he ovat tehneet asiasta vanhempien kanssa kirjallisen sopimuksen ja arvioineet, että matka ei ole vaarallinen, mutta jos kuitenkin jotakin kotimatkalla sattuu?

Ylitiukat säännökset eivät ole vanhempien mielestä järkeviä ja ne hankaloittavat yhteistyötä, mutta henkilöstön kannalta näihin sopimisiin sisältyy pelkoa siitä, mitä oikeudellisia seuraamuksia heille voi asiasta tulla, jos jokin onnettomuus kotimatkalla sattuisi.

päiväkodintyöntekijänä mä olen kans vain iloinen, että on tuokin rajattu tuohon 18-ikävuoteen.
ymmärrän,että se voi ihmetyttää ja huvittaa jos oma perhe ja se oma teini on ns.tervepäinen. mut aina ei ole niin .

No minusta se voisi olla vanhempien päätettävissä luottaako teiniinsä. Em. tapauksessa matkaa päiväkodilta on hädintuskin parisataa metriä, ehkä 150 m, ja ihan suoraa, turvallista tietä. Ja molemmat lapset ovat luonteeltaan harkitsevia ja rauhallisia. Äitinsä kyllä teiniinsä luottaisi.

Täysi-ikäinen joo, mutta ihmetyttää siksikin et esim. MLL:lla voi ymmärtääkseni olla alaikäinen hoitaja joka menee vieraaseen paikkaan hoitaan lapsia?

joo,yli 16-v voi olla mll-hoitaja. ne kyllä perehdytetään ja valitaan haastatteluiden perusteella. voisko se vaikuttaa ?
kuinkahan moni sit ottaa vieraan alaikäsen hoitamaan,en tiijä.

Ohhoh! Enpä itse ole ollut tämmöisestä tietoinen ja laitoinkin päiväkodin papereihin16v tyttäreni ensimmäiseksi varahakijaksi ja ilman muuta oletin, että hän voi lapset sieltä hakea.