Minkä ikäinen lapsi kuorii itse omat perunansa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "otus"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

"otus"

Vieras
Koska asiasta syntyi vaimoni kanssa kiivasta keskustelua, päätin antaa asian palstan päätettäväksi. Eli, minkä ikäisen lapsen voi kohtuudella olettaa aterialla kuorivan itse omat perunansa? Tai minkä ikäisenä ko. taitoa tulisi alkaa ainakin opetella?

En kaipaa vastauksia, joissa ollaan sitä mieltä, että perunat tulisi keittää valmiiksi kuorittuina.

Eskarissa taitoa harjoitellaan, välttämätön se ei ole koululaisellekaan.
Kohtuudella voi mielestäni olettaa että n. 10 vuotias kuorii perunat mikäli haluaa kuoriperunoita syödä ja/tai niitä on esim. kotona usein tarjolla.

Meidän likka on koulussa Vantaalla, koulussa tarjoillaan perunat kuorineen.
Perunan kuorimista opeteltiin myös koulussa, muistaakseni ensimmäisellä ja toisella luokalla.

Noin niinkuin yleensä n. 5-vuotiaalla on motoriset valmiudet oppia perunankuoriminen, eskari-ikäinen sen jo osaa tehdä kun muutaman kerran harjoittelee. Yksilöiden välillä tietty eroja, toiset tarvii kymmenen harjoituskertaa ja toiset kolme. Kokemusta on usealta vuodelta, eskariopena kun työskentelen ja meidän koulussa on kuoriperunoita pari kertaa kuukaudessa...

Eskari-ikäinen on motorisilta taidoiltaan sopivan ikäinen oppimaan perunankuorimisen ja meille sanottiin, että kouluun tullessa pitää osata solmia kengännauhat ja kuoria perunat. Kotona saa tietysti tehdä niinkuin haluaa, mutta kyllä tuo ylenmääräiseltä passaamiselta kuulostaa, jos koululaiselle perunat kuorii...

[QUOTE="otus";30432494]Kiitokset tästä selkänojasta! Olin oikeassa, kuten epäilinkin. Vaimoni mielestä meidän nimittäin pitäisi kuoria 9- ja 10-vuotiaiden muksujemme perunat. :D[/QUOTE]

Et sinä varsinaisesti ollut oikeassa, olit vain samaa mieltä, kuin enemmistö vastanneista. Toisaalta, palsta ja totuus ovat kyllä synonyymeja...

Mä muistan lapsena kun olin ennen ekaluokkaa tutustumassa keväällä kouluun, niin ope antoi kesän ajaksi opeteltavaksi kaksi asiaa, eli perunoiden kuorimisen ja kengännauhojen solmimisen.

[QUOTE="höh";30432814]Laiskimus![/QUOTE]

Tai sitten hyvinkin fiksu, sillä perunan kuori sisältää runsaasti terveellistä kuitua. Ja kun potut keittää kuorineen, niitten B- ja C-vitamiinit pysyy kuoren sisällä tallessa, ku vesiliukoisina vitskuina häviäisivät muuten. Itse syön perunat aina kuorineen eikä siis johdu laiskuudesta :)

Yhteistyössä