Minkä ikäinen lapsi kestää yön erossa vanhemmistaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mitä mieltä tästä?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Mitä mieltä tästä?

Vieras
Lapsen hyvälle kehitykselle on välttämätöntä pysyvän, hoitavan aikuisen jatkuva läsnäolo. Pienellä lapsella ei vielä ole kykyä säilyttää kokemusta maailmasta ja omasta olemassaolostaan, vaan hän rakentaa pysyvyyden tunnetta yhdessä hoitavan aikuisen kanssa. Aikuisen vastatessa toistuvasti lapsen itkuun oikealla hoivalla, alkaa lapselle kuukausien kuluessa rakentua käsitys siitä, että hän on olemassa. Lastenpsykiatrian merkittävä oppi-isä, Donald Winnicott, on ilmaissut tämän asian kauniisti: ” Ei ole olemassa vauvaa sellaisenaan, on vain vauva ja hänen äitinsä”. Isä on tietysti vauvalle yhtä hyvä ja turvallinen hoitaja kuin äiti!

Jos lapsen tuttu hoitaja ”katoaa”, lapsen oma kokemus olemassaolostaan lakkaa. Kokemus on vauvalle hyvin ahdistava. Puhutaan ”annihilaatiokauhusta” eli hajoamisen tunteesta, jonka valtaan vauva tuolloin joutuu. Vastaavaa voivat aikuiset kokea joskus paniikkikohtauksessa tai muun vakavan, mielenterveyttä uhkaavan ahdistuksen vallassa.

Kun vauvaa hoitava aikuinen toistuvasti reagoi lapsen viesteihin suurin piirtein samalla tavalla, alkaa lapsi kerätä itselleen mielikuvia itsestään, vanhemmistaan, kodistaan. Näiden mielikuvien – ikään kuin ajatusten tai muistojen- varassa vauva jaksaa pikku hiljaa hetken odottaa rauhallisena tarpeensa tyydyttämistä. Mielikuvien kerääminen ja säilyttämään oppiminen on hidasta.

Muutaman kuukauden ikäinen vauva kestää turvallisesti vanhempien muutaman tunnin poissaolon, jos häntä hoitaa vauvalle tuttu aikuinen vauvalle tutussa paikassa vauvalle tutulla tavalla. Vasta vuoden ikäinen lapsi kykenee säilyttämään vuorokauden ajan mielikuvansa vanhemmistaan.

Näin ollen yön erossa vanhemmistaan kestää tilanteesta riippuen noin kymmenen kuukauden – vuoden ikäinen vauva. Yksilöllisiä eroja on – kumpaankin suuntaan. Muistattehan aina arvioida tilannetta nimenomaan oman vauvanne näkökulmasta!

Jos olette erossa vauvasta, voitte lisätä hänen turvallisuuden tunnettaan monin tavoin. Kertokaa etukäteen vielä puhumattomallekin vauvalle aikovanne käydä poissa ja tulevanne takaisin. Kertokaa kuka vauvaa hoitaa. Lähtekää vauvan hereillä ollessa niin, että hän huomaa lähtönne. Antakaa vauvan tottua hoitavaan aikuiseen teidän läsnä ollessanne. Järjestäkää hoito mieluiten vauvan kotiin. Jos hoitopaikka on muualla, ottakaa mukaan vauvalle tärkeitä esineitä: oma peitto, unilelu, tutut ruuat ja muutama tuttu lelu. Varmistakaa, että hoitaja ymmärtää vauvan viestit ja noudattaa vauvalle tuttua päiväjärjestystä ja hoitotapoja. Kehottakaa hoitajaa puhumaan teistä poissaolonne ajan. Olkaa puhelimen päässä siltä varalta, että erossa olo on sittenkin vauvalle liikaa. Palatkaa heti kun voitte. Tullessanne huomioikaa heti vauvaa niin paljon ja kauan kuin hän tarvitsee - siihen voi mennä tunteja.

Vauvan reagointia erossa oloon on joskus vaikea tulkita. Voitte olla huoletta, kun vauvanne poissa ollessanne syö, kakkaa, nukkuu, leikkii, seurustelee ja itkee tavalliseen tapaansa. Muutos missä tahansa näissä voi olla vauvanne tapa kertoa, ettei hän kestänyt eroa. Tavallista vähäisempikin itkeminen on huolestuttava merkki! Kun vauvanne palatessanne joko ilahtuu tai pyrkii itkien syliinne, on ero todennäköisesti ollut hänelle turvallinen. Jos palatessanne vauva sen sijaan on kuin ei huomaisikaan teitä, hän osoittaa eron olleen liian pitkä tai olonsa olleen liian turvaton. Vauvanne mielikuva teistä – ja omasta olemassaolostaan - on ehtinyt kadota.

Valitettavasti monet aikuiset tulkitsevat vauvan välinpitämättömyyden tarkoittavan, ettei vauva ”huomannutkaan vanhempien olevan poissa”. Näistä surullisista väärinkäsityksistä syntynevät monet tarinat siitä, miten pieni vauva on ollut ongelmitta päiviäkin erossa vanhemmistaan.

Janna Rantala on lastenpsykiatrian erikoislääkäri ja pienten lasten äiti. Hänellä on laaja työkokemus lasten ja perheiden ongelmista - vauvasta teini-ikäisiin. Hän on toiminut myös aikuispsykiatrina, neuvola- ja koululääkärinä sekä kouluttajana. Tällä hetkellä hän opiskelee perhepsykoterapeutiksi.

Minusta on mielenkiintoista että tuo pätee vain länsimaisiin vauvoihin.
Muualla maailmassa on tavallisempaa että lasta hoitavat vanhempien ohella vanhemmat sisarukset, isovanhemmat, tödit, enot sedät jne.
Ja silti länsimaissa on enemmän kiintymyshäiriöiden aiheuttamia mielenterveyden ongelmia...?

;)

Toivottavasti mun äiti ei näe tätä. On kärttänyt jo kauan, että esikoisen (2v) pitäisi mennä sinne yöksi. Mutta MINÄ en pysty siihen vielä ja olen tässä asiassa itsekäs.

Meillä on lapsen elämään tiiviisti osallistunut muutamat läheiset sukulaiset ja erittäin iloinen ja sosiaalinen taapero on nyt. :)

Mun mielestä tuollaisissa asioissa täytyy käyttää "maalaisjärkeä". Jokainen lapsi, vauvakin on oma persoona ja erilainen. Sen mukaan mennään, eikä lasta tuntemattomien laatimilla oppailla. Näin ainakin meillä.

mun mielestä minkä ikäinen tahansa.
oma poikani oli 5kk iässä ekaa kertaa yökylässä, ja siitä lähtien tarpeen mukaan.
ekan kerran olin yön erossa pojan ollessa vrk ikäinen, olin niin väsynyt ja loppu että se oli helpompi niin

meillä vauva oli mummolassa yötä reilu 8-kuisena ja jännitin ja hermoilin ja olin perumassa moneen otteeseen:D mutta kaikki meni hienosti. muualle en missään nimessä antaisi vielä, ei tunne muita sukulaisiamme vielä NIIN hyvin vaikka paljonkin tekemisissä ollaan. tämä oli siis minun äitillä ja muutenkin nähdään paljon ja aina on pitäny sylissä jne. eli ainakaan meillä tuo ei ollu minusta liian aikasin.

[QUOTE="Neith";22851183]mun mielestä minkä ikäinen tahansa.
oma poikani oli 5kk iässä ekaa kertaa yökylässä, ja siitä lähtien tarpeen mukaan.
ekan kerran olin yön erossa pojan ollessa vrk ikäinen, olin niin väsynyt ja loppu että se oli helpompi niin[/QUOTE]

vrk, wtf? miten hemmetissä siinä ajassa on ehtiny niin väsyä?

[QUOTE="mamm";22851234]vrk, wtf? miten hemmetissä siinä ajassa on ehtiny niin väsyä?[/QUOTE]

Mä ainakin olin ihan poikki synnärillä, kun oli viikon yöt supistellut, eikä paljoa tullut nukuttua. Olin 2 edellistä yötä valvonut kokonaan. Eli ymmärrän hyvin jos Neithillä ollut tuollainen tilanne.

[QUOTE="vieras";22851179]Tämä saattaa tulla yllätyksenä sinulle, mutta kaikki suomalaiset eivät asu 10 km tai edes 100 km päässä sukulaisistaan.[/QUOTE]

Mitä niin yllättävää koet tuossa lauseessa olevan, että minunkin pitäisi yllättyä?

Mekin asuimme vuosikausia reilusti yli 100 kilometrin päässä lähimmästä sukulaisista, mutta silti lapset pitivät yhteyttä esim isovanhempiinsa ja kummeihinsa ja viettivät öitä/viikonloppuja näiden luona, samoin kuin tietenkin joskus myös omilla ystävillään.

Kun itse olin lapsi, asuimme monen tuhannen kilometrin päässä lähimmästä ydinperheen ulkopuolisesta sukulaisesta , mutta me lapset yövyimme silti satunnaisesti esim. vanhempiemme ystävien luona kun vanhemmilla jotain menoa.

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="Neith";22851183]mun mielestä minkä ikäinen tahansa.
ekan kerran olin yön erossa pojan ollessa vrk ikäinen, olin niin väsynyt ja loppu että se oli helpompi niin[/QUOTE]

Olit niin väsynyt? Missä lapsen isä?

[QUOTE="mamm";22851234]vrk, wtf? miten hemmetissä siinä ajassa on ehtiny niin väsyä?[/QUOTE]

nooh, ihan valvominen, rankka ja nopea synnytys.. poika syntyi 1.52 salista pääsin pois 4.30 kun istukka oli vihdoin irronnut.. aamulla 7 aikoihin pyörryin vessaan veren loristessa pönttöön, 2 olin kaavinnassa saatuani ensin punasoluja 5ps ja jääplasmaa 3ps, kokoinais verenhukka taisi olla 2,5l-> olin hyvin heikkokuntoinen enkä saanut nousta sängystä ylös taikka edes nostaa lasta yksin.. :D
ensimmäisen vaipan vaihdoin kun poika oli 5vrk ja imetystä koitin siinä lisämaidon ohella..

[QUOTE="eve";22851276]Olit niin väsynyt? Missä lapsen isä?[/QUOTE]

lapsen isä oli kotona nukkumassa yöt ja päivät se hoiti poikaa mun kanssa.
hb oli 58 ennen lisäverta ja 7vrk päästä kun päästiin kotiin niin tais olla vähän alle 100 jos oikein muistan

[QUOTE="Neith";22851359]ei nyt joka viikonloppu mutta n. 2 kertaa kk.. töiden takia
jotkut vauvat nukkuvat sen verran huonosti että aina välillä sitä hoitoapua tarvitsee jopa yökylän muodossa[/QUOTE]

Siinä tapauksessa ei ainakaan voi sanoa itseään vastuulliseksi kasvattajaksi kun ei voi pitää lastaan kotona ja hoitaa, eikä lapsi nyt 24h. huuda kuitenkaan.

[QUOTE="Neith";22851359]ei nyt joka viikonloppu mutta n. 2 kertaa kk.. töiden takia
jotkut vauvat nukkuvat sen verran huonosti että aina välillä sitä hoitoapua tarvitsee jopa yökylän muodossa[/QUOTE]

Jos perheessä on kaksi aikuista niin on se kumma jos he eivät kykene hoitamaan tilannetta niin ettei sitä univelkaa kohtuuttomasti kummallekaan kertyisi.

Alkuperäinen kirjoittaja selityksiä;22851379:
Siinä tapauksessa ei ainakaan voi sanoa itseään vastuulliseksi kasvattajaksi kun ei voi pitää lastaan kotona ja hoitaa, eikä lapsi nyt 24h. huuda kuitenkaan.

tuota oletko ihan täyspäinen?
jos lapsi ei nuku kuin 15-45min kerrallaan niin sitä väsyy melkoista vauhtia se aikuinen joka ei saa myöskään unta.. kas kun aikuinen ihminen tarvitsee unta ollakseen se vastuullinen ja huolehtiva vanhempi.. sellainen unenpuutteesta horteessa oleva ihmisraunio kun ei kykene lasta hoitamaan loputtomasti

eikös se juuri ole vastuullista toimintaa että lapsella on hyvä ja turvallinen hoitopaikka silloin kun itse ei voi lasta hoitaa?

[QUOTE="Neith";22851330]nooh, ihan valvominen, rankka ja nopea synnytys.. poika syntyi 1.52 salista pääsin pois 4.30 kun istukka oli vihdoin irronnut.. aamulla 7 aikoihin pyörryin vessaan veren loristessa pönttöön, 2 olin kaavinnassa saatuani ensin punasoluja 5ps ja jääplasmaa 3ps, kokoinais verenhukka taisi olla 2,5l-> olin hyvin heikkokuntoinen enkä saanut nousta sängystä ylös taikka edes nostaa lasta yksin.. :D
ensimmäisen vaipan vaihdoin kun poika oli 5vrk ja imetystä koitin siinä lisämaidon ohella..[/QUOTE]

Tää oli aika tyhjentävä vastaus kysymykseen..:D Ymmärrän täysin, mulla meni verta "vaan" litra, just rajalla et ei tarvinnut ryhtyä mihinkään muihin "erikoistoimenpiteisiin", mutta kävelemään pystyin pyörtymättä vähäsen vasta seuraavana iltana hoitajan tukemana..

Mutta vastaus ap:n kysymykseen. Kyl mun mielestä voi yön olla pois sitten kun on siihen tarvetta, ei nyt silti ehkä muutaman ekan kuukauden aikana. Itse en pystyisi millään vielä tuota meidän 1,5-kuukautista antaa yöksi hoitoon eikä ole mitään tarvettakaan. Tuo on taas jonkun oikeasta elämästä vieraantuneen psykologin pohdiskeluja.. Käytän maalaisjärkeä ja tilanteen mukaan eletään. Kaksi tuntia olin lapsesta erossa jo vauvan ollessa muutaman viikon, käytiin miehen kanssa Prismassa ja mummo hoiti sillä aikaa, eipä tuo siinä ajassa ainakaan näyttänyt vielä kovin kärsivän, mistään paniikkikohtauksista puhumattakaan.

[QUOTE="Neith";22851406]tuota oletko ihan täyspäinen?
jos lapsi ei nuku kuin 15-45min kerrallaan niin sitä väsyy melkoista vauhtia se aikuinen joka ei saa myöskään unta.. kas kun aikuinen ihminen tarvitsee unta ollakseen se vastuullinen ja huolehtiva vanhempi.. sellainen unenpuutteesta horteessa oleva ihmisraunio kun ei kykene lasta hoitamaan loputtomasti

eikös se juuri ole vastuullista toimintaa että lapsella on hyvä ja turvallinen hoitopaikka silloin kun itse ei voi lasta hoitaa?[/QUOTE]

Tyhmä sinä ainakin olet, miksi lapsi ei nuku kuin 15.45min koskaan,? Jossakin se vika on oltava kuin ei nuku edes tuntia yhteen menoon ikinä, veikkaisin että kasvattajissa on se vika juurikin se että heijaa lasta edes takaisin yökylissä ja lapsi ei tunee mitään paikkaa kodikseen missä olisi turvassa.

Yhteistyössä