Lastenosastolle tuli puukotettu vauva :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Voi pientä :(
Ei lapsen äiti voi olla läpeensä paha, koska kuitenkin toimitti pienokaisen hoitoa saamaan. Ja voihan olla, ettei äidillä ole mitään osuutta koko tapahtumaan, syvästi järkyttynyt itsekin. Ei kaikki ole aina sitä, miltä näyttää...

Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä;24887865:
Miten jollekkin voi olla yllätys, että kaikki ei vaan välitä lapsistaan? Kamala asia tosin. Siis tuo tapaus, ja se, että kaikki ei välitä lapsistaan. Ai niin ja turhia huostaanottoja ei ole! Turhia biologisia vanhempia sitäkin enemmän.

Aivan. Kuten ei turhia kuolemantuomioitakaan. Koskaan ei ketään teloiteta syyttömänä. Eikun...

Kaikenlaisia dorkia täällä liikkuu. Ensinnäkin, oliko vauvaa puukotettu vai oliko tapahtunut jokin haaveri??? Mistä sinä ap sen tiedät? Toisekseen, tuliko mieleen että sillä äidillä on luultavasti ollut velvollisuus mennä takaisin turvakotiin, ihan sosiaaliviranomaisten takia? Ja mistä tiedät mitä muuta asiassa on, joten turhaan täällä levittelet ja kauhistelet asiaa kun et tiedä kaikkia asianhaaroja.

Mutta ap, sä voit tuntea nyt syystäkin itsesi hyväksi äidiksi. Sinähän et olisi toiminut samoin tietenkään, et vaikka syitä olisi ollut mitä. Helppo syyttää kun ei tiedä asiasta mitään eikä edes sinulle kuulukaan! Juoruakka olet.

Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä;24889803:
kyllä ainakin teho-osastolla lukee, että vaitiolovelvollisuus koskee myös potilaita ja heidän vanhempiaan.
Tuskin sellaisella on mitään lainvoimaa kuitenkaan, se lienee vaan pyyntö.

Allekirjoittavatko potilaat ja heidän läheisensä sairaalaan tullessaan salassapitovelvollisuuskaavakkeen?

Helppo syyttää kun ei tiedä asiasta mitään eikä edes sinulle kuulukaan!

Vaikeuksisa rypevää ihmistä on niin valtavan helppo syyllistää lisää nostaakseen omaa hyvyyttään ja keekoilla sitten sädekehässään!

Ja ihan vaan vinkiksi ettei ne turvakodit ole niitä pahoinpitelijöitä varten ja vaan pahoinpideltäviä varten! Pahoinpitelijöille on olemassa ihan muut paikat... Ei siis kovin paljoakaan tarvitse tehdä ajatustyötä ymmärtääkseen, ettei se turvakotiin menevä ollut puukottaja....

Täällä palstalla nimettömänä voi heittää mitä vaan "faktoja" pöytään... Totuudesta löytyy ihan varmasti ne syyt miksi äiti päätti mennä turvakotiin eikä jäädä sairaalaan. On se sitten toisen lapset, oman ja vauvan turvallisuuden takaaminen tai mikä tahansa, niin ratkaisu on varmasti siinä tilanteessa oikea!

Tuskin sellaisella on mitään lainvoimaa kuitenkaan, se lienee vaan pyyntö.

Allekirjoittavatko potilaat ja heidän läheisensä sairaalaan tullessaan salassapitovelvollisuuskaavakkeen?

"Asianosainen, hänen edustajansa tai avustajansa ei saa ilmaista sivullisille asianosaisaseman perusteella saatuja salassa pidettäviä tietoja, jotka koskevat muita kuin asianosaista itseään."

Löytyy ihan noilla sanoilla laki tekstistä. Terveydenhuollon ammattilaiset (siis sairaalassa työssä olevat) kyllä työtään koskevat lait tietävät eli tämänkin. Ei noita ihan tuulesta temmata... Potilas ja hänen omaisensa (vieraansa) voidaan tulkita asianosaisasemassa oleviksi.

Sitä en tiedä onko yhtään ennakkotapusta, et mikä vois olla sanktio moisesta ja miten se toten näytettäisiin...

en minäkään jäänyt 10pvän tai 2kk ikäisen vauvan kanssa sairaalaan.
syy, itkin kokoajan, itkulle ei tullut loppua ollenkaan (vauvan vuoksi) joten ajattelin että parempi itkeä kotona kun vauvan kanssa sairaalassa.

Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä;24889803:
kyllä ainakin teho-osastolla lukee, että vaitiolovelvollisuus koskee myös potilaita ja heidän vanhempiaan.

No, itse ainakin sain lapseni tehojakson alussa esittteen jossa luki työntekijöiden vaitiolovelvollisuudesta ja pyyntö, että lapsen x vanhemmat eivät kertoisi eteenpäin osastolla kuulemiaan asioita muiden lapsista. Pyyntö.

"Asianosainen, hänen edustajansa tai avustajansa ei saa ilmaista sivullisille asianosaisaseman perusteella saatuja salassa pidettäviä tietoja, jotka koskevat muita kuin asianosaista itseään."

Löytyy ihan noilla sanoilla laki tekstistä. Terveydenhuollon ammattilaiset (siis sairaalassa työssä olevat) kyllä työtään koskevat lait tietävät eli tämänkin. Ei noita ihan tuulesta temmata... Potilas ja hänen omaisensa (vieraansa) voidaan tulkita asianosaisasemassa oleviksi.

Sitä en tiedä onko yhtään ennakkotapusta, et mikä vois olla sanktio moisesta ja miten se toten näytettäisiin...

No huonekaveri, toinen potilas tai potilaan omainen ei ole asianosainen. Ja toi teksti nyt on napattu ihan eri kokonaisuudesta muutenkin.

Potilailla ei ole missään laissa säädettyä salassapitovelvollisuutta, mutta tietysti pyritään vetoamaan ihmisten omatuntoon ja moraaliin, ettei nyt kaikkea lörpötellä mitä sairaalassa näkee toisten elämästä. Ja näkeehän siellä. Olen itse lääkäri, mutta jouduin taannoin elämään kaksi kuukautta sairaalassa potilaana, ensimmäisen niistä teholla. Oli rankkaa maata ja kuunnella toisten kärsimyksiä, kun itse on ihan kyvytön auttamaan (kun yleensä ei ole). Ja mietin, miten hankalaa voi olla sellaisella potilaalla, joka on ihan muulta alalta, eikä ole joutunut koskaan kohtamaan elämän kääntöpuolta, ja sitten itse potilaana joutuu ensimmäisen kerran näkemään ja kuulemaan sitä kaikkea mitä sairaalassa näkee ja kuulee.

Jos se äiti meni takaisin turvakotiin sen takia että sillä on siellä muitakin lapsia , isompia jotka tarvitsevat myös äitiä!

Oliko nainen varmasti vauvan äiti? Voihan se vaihtoehtoisesti olla myös turvakodin työntekijä, tai vastaanottokodin työntekijä, tai kriisiperheen perhehoitaja... äiti voi olla sairaalassa itse puukotettuna, suljetulla osastolla, putkassa, turvakodissa...

[QUOTE="näinpä";24890003]No huonekaveri, toinen potilas tai potilaan omainen ei ole asianosainen. Ja toi teksti nyt on napattu ihan eri kokonaisuudesta muutenkin.

Potilailla ei ole missään laissa säädettyä salassapitovelvollisuutta, mutta tietysti pyritään vetoamaan ihmisten omatuntoon ja moraaliin, ettei nyt kaikkea lörpötellä mitä sairaalassa näkee toisten elämästä. Ja näkeehän siellä. Olen itse lääkäri...[/QUOTE]

Ei suoraan olekaan, mutta niinhän se valvirakin sanoo, että laki on tämän asian suhteen laaja jne...

Psykiatrian puolella tätä asiaa joudutaan miettimään toden teolla varsinkin ns "julkkispotilaiden" kohdalla... Totennäyttäminenhän on tietysti vaikeaa, että tiedot ovat levinneet juuri tiettyä reittiä...

Mutta joo, minulla ei ole tietoa ennakkotapauksista, ainoastaan kokemusta siitä miten ollaan jossain yhteydessä valistettu muita potilaita ja siinä vedottiin ihan lakiin. Ja valistaja en ole ollut minä vaan nimenomaan lääkäri ja sh... Mutta siitä ei sen enempää.

Asianosaisella ei ole mitään tekemistä jonkun sivullisen (huonekaverin, tämän omaisen tms.) kanssa, ihan sama vaikka lääkäri ja sairaanhoitaja ovat sanoneet mitä tahansa. Tuollaisella lausumalla on ehkä vaan helppo saada jotain rotia ihmisten käytökseen, maallikot kun eivät niin ole perillä lakipykälistä. Ja eiväthän nuo salassapitopykälät ole aina lakimiehillekään helppoja tulkittavia.

[QUOTE="vieras";24887840] Kuulin kun äitinsä sanoi että menee takaisin turvakotiin ja jättää vauvan osastolle ja että joku viranomainen tulee aamulla hakemaan.

Hoitaja kyseli mitä kipulääkkeitä se vauva oli saanut. Vauvan äiti soitti jollekin ja kysyi. Vauva oli koko ajan todella itkuinen. Sitten kun vauvan äiti vaihtoi vaippaa, näin vauvan reidessä syvän haavan. Hoitaja vieressä huudahti: "Ai se puukko meni noin syvälle!". Mä katsoin järkyttyneenä. Kylmästi vauvan äiti lähti ja sanoi: "Joku tulee sen aamulla hakemaan". Jätti jotain vauvan tavaroita tänne.[/QUOTE]

Ap oletti heti aikuisen vauvan seurana olevan lapsen äiti, sanoiko tuo ihminen olevansa vauvan äiti?
Minusta tuo kertomus tukisi enemmän teoriaa että kyseessä olisi joku ls-päivystävä sossu joka on lapsen pelastanut tuolta tilanteesta ja toimittanut sairaalaan.
Koko juttu ei tue yhtään että kyse olisi ollut lapsen äidistä.

koskeeko mikään vaitiolovelvollisuus (edes henkilökunnan) tapausta jossa ei kerrota nimeä tai mitään tunnistettavia tietoja?
Se, että on sairaala, ja on haavoittunut vauva, ei vielä yksilöi ketään?

[QUOTE="sivusta seuraaja";24890524]Ap oletti heti aikuisen vauvan seurana olevan lapsen äiti, sanoiko tuo ihminen olevansa vauvan äiti?
Minusta tuo kertomus tukisi enemmän teoriaa että kyseessä olisi joku ls-päivystävä sossu joka on lapsen pelastanut tuolta tilanteesta ja toimittanut sairaalaan.
Koko juttu ei tue yhtään että kyse olisi ollut lapsen äidistä.[/QUOTE]

niin, kun miettii, että miten se äiti olisi soittamalla tuosta vaan saanut ne tiedot, mitä lääkkeitä vauva on saanut?
Oliko sillä suora numero johonkin ensihoitotaholle tms?
Ja tuskin tuollaisessa tilanteessa sitä äidiltä edes kysytään/luotetaan että osaa kertoa?

Tarinan perusteella tosiaan kuulostaa siltä, että kyseessä oli turvakodin työntekijä.

Henkilökunnan salassapitovelvollisuus on varsin tiukka. Tarinoita potilaista ei saa kertoa, mikäli ne sisältävät sellaisia yksityiskohtia, että joku voi tunnistaa potilaan... tai potilas itsensä, jos tarina etenee. Tästä syystä sairaalan henkilökunnan on paras olla lörpöttelemättä työstään ollenkaan (näin olen ainakin itse asian elämässäni ratkaissut - ja muitakin näin ohjeistanut.

Yhteistyössä