Minkä ikäinen lapsi hoitoon?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Minkä ikäisenä olette vieneet lapsen hoitoon? itse ajattelin, että olen kotona kunnes nuorin on 3v mutta se ei ole taloudellisesti mahdollista, miehellä on tosi pienet nettotulot ja todella tiukkaa on, kaikki rahat menee mitä tulee joten pakko pian palata takaisin työelämään.

Olin kotona melkein kuusi vuotta ja sinä aikana sain kolme lasta. Lapset meni eka kertaa hoitoon yhtaikaa eli esikoinen oli 5v8kk, keskimmäinen 3,5 vuotta ja kuopus juuri täyttänyt 1v. Kyllähän se vähän harmitti, kun kuopus oli vasta 1v eikä vielä edes kävellyt. Hyvin meni kaikki kuitenkin. Pakko oli lähteä opiskelemaan vihdoin ammattia. Tuosta aikaa jo 5 vuotta.

[QUOTE="hoitaja";24916234]juuri 1v.täyttäneet sopeutuvat parhaiten.[/QUOTE]

No ei kyllä todellakaan, mun kokemuksen mukaan :O Sellaiset 1,5-vuotiaat sopeutuvat paremmin kuin 1-vuotiaat. Ja ne kolmevuotiaat totta kai paremmin kuin vauvat, jotka saattavat itkeä ikäväänsä vielä vuoden päästä kun hoito on alkanut.

No siis kuitenkin, 1,5-vuotias on neurologisesti valmiimpi olemaan isossa ryhmässä. Sen lisäksi useimmilla alkaa päiväunet sopimaan päiväkotien aikatauluihin niihin aikoihin - kun taas monella juuri ja juuri 1-vuotiaalla ne heittelevät, välillä tarvittaisiin yhdet, välillä kahdet unet. Sen lisäksi 1,5-vuotiaat osaavat useimmiten jo kävellä kunnolla ja syödä itse. Kaikki sellaisia taitoja joiden avulla välttyy siltä, että joutuu muiden polkemaksi.

Ap:lle sanoisin, että ole niin pitkään kotona kun suinkin pystyt. Lapselle jokainen kuukausi on tärkeä ja ihana. Ja mitä vanhempi lapsi on hoitoon mennessään, sitä helpommin hän sopeutuu. Siis omasta näkökulmastaan etenkin. Joku hoitaja voi olla sitä mieltä, että 1-vuotiaan kaipuuitku on helpompi ohittaa kuin 2-vuotiaan kaipuukiukku, mutta se on sen hoitajan ongelma.

No ei kyllä todellakaan, mun kokemuksen mukaan :O Sellaiset 1,5-vuotiaat sopeutuvat paremmin kuin 1-vuotiaat. Ja ne kolmevuotiaat totta kai paremmin kuin vauvat, jotka saattavat itkeä ikäväänsä vielä vuoden päästä kun hoito on alkanut.

No siis kuitenkin, 1,5-vuotias on neurologisesti valmiimpi olemaan isossa ryhmässä. Sen lisäksi useimmilla alkaa päiväunet sopimaan päiväkotien aikatauluihin niihin aikoihin - kun taas monella juuri ja juuri 1-vuotiaalla ne heittelevät, välillä tarvittaisiin yhdet, välillä kahdet unet. Sen lisäksi 1,5-vuotiaat osaavat useimmiten jo kävellä kunnolla ja syödä itse. Kaikki sellaisia taitoja joiden avulla välttyy siltä, että joutuu muiden polkemaksi.

Ap:lle sanoisin, että ole niin pitkään kotona kun suinkin pystyt. Lapselle jokainen kuukausi on tärkeä ja ihana. Ja mitä vanhempi lapsi on hoitoon mennessään, sitä helpommin hän sopeutuu. Siis omasta näkökulmastaan etenkin. Joku hoitaja voi olla sitä mieltä, että 1-vuotiaan kaipuuitku on helpompi ohittaa kuin 2-vuotiaan kaipuukiukku, mutta se on sen hoitajan ongelma.

Täysi peesaus tälle. Aivan totta.

Mä joudun viemään tyttären hoitoon 1v10kk, eli tammikuussa. Saa nähä kuinka menee, on nimittäin niin, äitin tyttö. On aina ja joka paikassa mun mukana ja on tottunu että, äiti on läsnä koko aika. Kesken kotitöittenkin saatan halia tai ottaa syliin. Mun ei tarvi toisinaan olla kuin toisessa huoneessa mihin ei ole näköyhteyttä, niin tyttärellä pääsee jo itku. Jos ulko ovesta poistun yksin, niin tytär huutaa ja itkee koko sen ajan minkä oon poissa. Viimeks olin kaupassa yksin ja tytär oli jonkin aikaa huutanu ja oli nukahtanu miehelle syliin. Itelleen toi hoitoon vienti on jotenkin järkytys, kai sen takia kun aika on menny liian nopeesti ja oon ollu tyttären kanssa niin, tiiviisti.

se riippuu perheen tilanteesta ja lapsesta,parashan se olis olla n.3v. asti kotihoidossa tai edes pph:lla.
.
Vilkas esikoinen meni hiukan alle 2v. hoitoon ja heti alkoi viihtyä hyvin.
Arempi kuopus oli melkein 3v. ja tosi hyvin on päiväkodissa viihtynyt.

2v ollut mulla ehdoton minimi-ikä hoidolle. Lapset aloittaneet 2-2,5-vuotiaana päiväkodissa ja silloin ollut ihan hyvä aika. Ovat puhuneeet hyvin, mikä musta kaikkein tärkein kyky päiväkotikypsyyttä arvioidessa. Toinen sopeutui helposti, toisella kesti enemmän, mutta jälkikäteen ajateltuna oli hyvä aloitusikä. Meillä on/on olleet lapset max 6h/ pvä hoidossa koko päivähoitoiän ja tosi hyvä tasapaino ollut hoidon ja kotona olon kesken.

Hoitoaika on musta vähintään yhtä merkittävä asia lapsellekuin aloitusikä.Jos 3v aloittaa hoidossa 9h päivillä on se vähintään yhtä raskas ratkaisu kuin 1,5veen hoitoonvienti. Mutta tästähän ei ikinä puhuta vaan juututaan vaan 3veen ikäänkuin sen ikäinen oliis kypsä olemaan hereilläoloajan 20 lapsen ryhmässä. Näissä hoitoasioissakokonaisuus ratkaisee.

Yhteistyössä