Minkä ikäisenä lapsen voi jättää illaksi hoitoon?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "jooseppi"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

"jooseppi"

Vieras
Minkä ikäisenä lapsen voi jättää illaksi hoitoon? Tarkoitan siis pariksi tunniksi vaikkapa isovanhempien hoidettavaksi? Meillä on nyt 9kk vauva, joka ei ole vielä kertaakaan ollut kenenkään kaitsettavana, vaikka muutaman kerran olen sitä ehdottanut. Viimeksi eilen kysyin, josko voitaisiin käydä ihan kahdestaan vaikkapa syömässä, kylpylässä tai jossain, ihan missä vaan sillä aikaa kun mummo+pappa hoitaisi lasta sen pari tuntia. Mutta itkuhan siitä vaimolle sitten tuli. Ei kuulemma ole yhtään mieluisa ajatus.

Ajattelin vaan kysyä, että missä iässä te olette voineet lapsianne hetkeksi silmistänne päästää?

No minä voisin lähteä pariksi tunniksi miehen kanssa jonnekin vaikka heti, ja meidän vauva on 5-viikkoinen. Tämä ei onnistu, koska vauvalla on koliikki, enkä henno jättää huutavaa vauvaa isovanhempien kanssa, vaikka tiedänkin heidän pärjäävän (itsellänikin oli vauvana koliikki). Eli todellakin voisin 9-kuukautisen jättää pariksi tunniksi tutulle ja turvalliselle ihmiselle.

Muutamaksi tunniksi, vaikka leffan ja/tai ravintolaillallisen ajaksi me jätettiin 3kk ikäisenä ja hyvin meni. Yön yli vieraana lapsi oli heti kun kiinteät aloitettiin, eli n.4kk ikäisenä.

Heti kun suostuu syömään pullosta eli aika pienenä. Tuo oma taisi olla kuukauden kun jäi mummon kanssa siksi aikaa, että käytiin (juostiin) ostamassa parvekerattaat. Leffassa käytiin siitä kuukauden päästä (ei kivaa, olin kuin lehmä, joka oli unohdettu lypsää) ja siitä onkin sitten ollut hoidossa tasaiseen tahtiin. Ekan kerran jäi yöksi 6 kk huitteilla, että sain nukkua.

Juuri tuossa iässä n. 8-9kk lapsella on usein kova vierastaminen päällä ja ensimmäiset kunnon eroahdistukset. Jos lapsi ei tuota aiemmin ole hoidossa ollut niin odottelisin kuukauden pari ja sitten jättäisin hoitoon. Itse hoitanut kerran 9kk ikäistä ja luovutin kun huusi kuin palosireeni koko sen ajan. Tietty jos vierastamista ei ole niin kyllä tuossa iässä voisi vaikka testata niin, että käytte eka ihan vaikka vain sieltä mummolasta kävelyllä tms. niin että pääsette takaisin jos tarvetta. Ihan eka en syömään tai leffaan menisi ettei jää kesken jos tarvetta mennä takas. Kylpylään mua ei sais kun vauva on hoidossa kun altaalle ei voi ottaa puhelinta. Mut jokainen toki tyylillään. Koita ymmärtää kuitenkin naistasi.

[QUOTE="jooseppi";29609826]Minkä ikäisenä lapsen voi jättää illaksi hoitoon? Tarkoitan siis pariksi tunniksi vaikkapa isovanhempien hoidettavaksi? Meillä on nyt 9kk vauva, joka ei ole vielä kertaakaan ollut kenenkään kaitsettavana, vaikka muutaman kerran olen sitä ehdottanut. Viimeksi eilen kysyin, josko voitaisiin käydä ihan kahdestaan vaikkapa syömässä, kylpylässä tai jossain, ihan missä vaan sillä aikaa kun mummo+pappa hoitaisi lasta sen pari tuntia. Mutta itkuhan siitä vaimolle sitten tuli. Ei kuulemma ole yhtään mieluisa ajatus.

Ajattelin vaan kysyä, että missä iässä te olette voineet lapsianne hetkeksi silmistänne päästää?[/QUOTE]

Vaimon on opittava päästämään hetkeks irti ja luottamaan myös muiden hoitoon.
Muuten tulee joko yliväsymys, synnytyksen jälkeinen masennus tai loppuunpalaminen.
Tuo itku jo siitä vähän oireena. Tekee hyvää lapsellekin olla välillä muunkin hoidossa.
Eikä se ole reilua isovanhempiakaan kohtaan, varmaan ovat kovasti odottaneet lastenlasta ja toivoneet että pääsevät myös välillä hoitaamaan...mummoilemaan ja pappailemaan. Eivät tietty kaikki isovanhemmat ole samanlaisia.

Ensimmäisen kerran jäi 6-viikkoisena 2 tunniksi (otti pullosta imetyksen lisäksi). Sen jälkeen jäi 6kk ikäisenä päiväksi (häät). Siitä eteenpäin noin kerran kuukaudessa ja tietty iän myötä enemmänkin.

Vaimosi on liian kiinni lapsessa, rasittavia tyyppejä tuollaiset.

Aaaaaaaaa....!!!!
Meillon 1v3kk. Tänää olisi taloyhtiön kokous johon tarttis mennä. Lapsi ei ole ollut hoidossa kellään ( asutaan kaukana sukulaisista, eikä ystäviäkään sillein ole..).
Mutta mutta..........
Voisin viedä lapsen naapuriin johon itselle tuttu työkaveri muutti. Heilläkin nyt 2wee lapsi. Mutta meidän lapsi ei ole käynyt heillä kuin kerran.
Toisaalta meidän lapsi oli hieman tukkoinen yöllä, niin en senkään vuoks haluaisi viedä sinne hoitoon.
Vai otanko lapsen kokoukseen mukaan, josta iskä voi tulla hakee lapsen ehkä about 1/2kuluttua..
Vai odotanko lapsen kanssa kotona kunnes iskä tulee...

Aaaaaaa pp uvah

Meidän 5kk ikäinen on menossa tänään mummolaan hoitoon noin 3,5 tunnin ajaksi. Hän on käynyt mummolassa hoidossa joka viikko 4kk iästä alkaen ja jo tätä ennen mummo on vauvaa satunnaisesti hoitanut.

En kyllä nyt millään muista, että paljonko vauvalla oli ikää, kun hän ensimmäisen kerran oli mummolassa hoidossa...todennäköisesti ikää oli kuitenkin alle 2kk.

Samalla kaavalla on myös nuo isommat lapset mummolassa hoidossa olleet. Ja kyllä he ihan tervepäisiltä lapsilta vaikuttaa.

Kuulostaa kyllä turhalta itkeä sellaista, vaikka ymmärrän toisaalta jos ei tahdo antaa vielä hoitoon. Mulla esikoinen 3v on ollut muutamia öitä mummilassa ja usein tunteja pareja hoidossa, nuorempi reilun vuoden vanha on ollut vaan muutamia tunteja koko elämänsä aikana, juurikin 8kk ikäisenä ensimmäisiä kertoja, hän on vaan tosi kiinni minussa, enkä siksi koe kovin mielekkääksi jättää häntä toisille hoitoon. Kyllähän lapset mummin kanssa pärjää ja nyt kun nuorempikin selvästi luottaa häneen, niin voisin kuvitella, että muutaman kuukauden päästä lapset vois mennä yhdessä yökylään.

Alkuperäinen kirjoittaja Äiti seiskanelonen;29609939:
Miksi vaimosi itki? Hän ei halua olla erossa? Ei luota hoitajiin? Jotain sen epämieluisuuden takana on, jutelkaa. Kyllä yleensä jo tuon ikäinen voisi hoidossa vähän aikaa olla.

Varmaan yhdistelmä noita molempia. Ei luota kehenkään vauvanhoidossa kuin itseensä ja ehkä minuun. Sanoi pelkäävänsä, että sillä aikaa kun ollaan muualla niin vauva vain itkee ahdistustaan eikä sen ikäinen vielä ymmärrä puhetta kun sanotaan, että äiti ja iskä tulee ihan kohta. Ei siis nauttisi hetkestäkään vaan stressaisi vaan, kuinka vauva pärjää kotona.

Isovanhemmat kyllä enemmän kuin mielellään hoitaisivat lasta hetken ja tiedän heidän olevan surullisia kun eivät ole vielä saaneet olla lapsenlapsensa kanssa kuin hetken kyläillessä.

Voisitteko lähteä sillä periaatteella, että soitatte vaikka 15 min kuluttua ja kyselette miten menee. Jos itkee, voisitte palata takaisin ja jos ei niin voisitte jatkaa keskenänne. Näin vaimosi ehkä saisi jotain luottamusta asiaan pikkuhiljaa?

Alkuperäinen kirjoittaja Äiti seiskanelonen;29610005:
Voisitteko lähteä sillä periaatteella, että soitatte vaikka 15 min kuluttua ja kyselette miten menee. Jos itkee, voisitte palata takaisin ja jos ei niin voisitte jatkaa keskenänne. Näin vaimosi ehkä saisi jotain luottamusta asiaan pikkuhiljaa?

Mun mielestä tämä kuulostaa kovasti kokeilemisen arvoiselta. :) Sitten kun luottamus muihin hoitajiin kasvaa, pääsette useamminkin viettämään omaa aikaa.

Meillä oli niin päin että mä olisin halunnut viettää aikaa myös kaksin, mies ei suostunut jättämään vauvaa muille. Eikä itsekään suostunut jäämään sen kanssa, mä olin ainoa kelpaava hoitaja. V*tuiksihan se sitten meni... Onneksi sä Jooseppi et ole sellainen vaan haluat vaimon nähdä vielä vaimonakin eikä vain äitinä. :)

Meidän kuopus taisi olla 3 kuukautta kun oli puolenpäivää mummulla hoidossa. Me käytiin miehen kanssa shoppailemassa ja syömässä =)

Esikoisesta en muista, koska oli ekaa kertaa hoidossa. Mutta varmaan aika samoihin aikoihin.

Meillä tuo mummu on niin tuttu, useampana päivänä viikossa siinä kyläillään, että lapset ei varmaan edes tajua hoidossa olevansa ;)

Yhteistyössä