Minkä ihmeen takia ihmisillä on yleinen harhakuvitelma että yh:itä hyysätään rahallisesti?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kolmen äitee
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Kuulapyssy:
No joo, pari tuntemaani yksinhuoltajaa kyllä kehuskelee et miten paljon saavat soskusta rahaa ja kaikki tuet vielä siihen päälle. Vuokraakaan ei tarvii maksaa ite ku alle satanen ku sossu maksaa... On vaikka mitä harrastusta ja reissua ja sossu kuuluu kaikki maksavan.
Että ei oo ainakaan ne yyhoot mitään köyhiä :whistle:

just joo sossu ei mitään reissuja maksa!!!! itse olen yh ja en saa mitään tukea sossulta tai mistään muualta.

En todellakaan kadehdi yksinhuoltajien elämää, se on varmasti todella rankkaa ja henkisesti uuvuttavaa. Mutta jos laskee pelkästään rahallisesti että ystävälleni, yksinhuoltajalle joka on kotiäitinä jää enemmän rahaa ostaa ruokaa ja vaatteita kuukaudessa perheelleen 4 -henkilöä kuin meidän 6 -henkiselle perheelle vaikka mieheni käy töissä, niin ei noita yksinhuoltajien oloja kovin huonoiksi rahallisesti voi väittää. Tottakai me saadaan sitten enemmän rahaa toisinaan jos mies voi tehdä ylitöitä tai saa veronpalautuksia että sillä tavalla ne tasoittuu. Mutta minulla ei ole paikkaa minne voin viedä sähkölaskun jos se jää maksamatta :whistle:

noista sun tuloista
lapsilisät on 350+yh korotukset 150 eli 500e
minimi-elatukset 375 eli 875e
hoitotuki on varmaan myös sama ku muille +hoitolisää, kun ei ole niitä miehen tuloja netto 370e eli yhteensä 1200 ja rapiat pelkkiä tukia.
ja pienin noista tukiloista on se kotihoidontuki, joka tietty muuttuu tonniksi jos haluaa sinne töihin mennä..[/quote]

minimi elatukset 375e??? minimi elarit on 130e!!!! mistä laskit ton1200e!!!!jos joku yh sais noin paljon kk niin miks menis töihin?? ja sossult ei sais ton jälkeen enää mitää!!!

Alkuperäinen kirjoittaja Kotilehmä:
En todellakaan kadehdi yksinhuoltajien elämää, se on varmasti todella rankkaa ja henkisesti uuvuttavaa. Mutta jos laskee pelkästään rahallisesti että ystävälleni, yksinhuoltajalle joka on kotiäitinä jää enemmän rahaa ostaa ruokaa ja vaatteita kuukaudessa perheelleen 4 -henkilöä kuin meidän 6 -henkiselle perheelle vaikka mieheni käy töissä, niin ei noita yksinhuoltajien oloja kovin huonoiksi rahallisesti voi väittää. Tottakai me saadaan sitten enemmän rahaa toisinaan jos mies voi tehdä ylitöitä tai saa veronpalautuksia että sillä tavalla ne tasoittuu. Mutta minulla ei ole paikkaa minne voin viedä sähkölaskun jos se jää maksamatta :whistle:
Tuo on ihan totta. Mutta jos teidänkään perheessänne ei olisi yhtään palkansaajaa, saisitte todennäköisesti yhtä paljon tukia suhteessa perhekokoonne kuin yh, joka ei käy töissä.

itse olen aina ihmetellyt mikä tarve yh:lla on tuoda sitä omaa kurjuuttaan esille.. miksi ei voi olla tyytyväinen omaan elämäänsä. kyllä muillakin on hankalaa ja kurjuutta elämässään. ei se aina ole helppoa vaikka se mies olisikin, ei kaikki ole niitä valioyksilöitä. älkää olko katkeria!! kauheaa purnaamista ja kurjuuden maksimointia. ymmärrän kyllä että elämä potkii päähän,mutta ei se potki pelkästään yh:a!

Alkuperäinen kirjoittaja jos et tiedä niin älä vastaa!!!!:
noista sun tuloista
hoitotuki on varmaan myös sama ku muille +hoitolisää, kun ei ole niitä miehen tuloja netto 370e eli yhteensä 1200 ja rapiat pelkkiä tukia.
ja pienin noista tukiloista on se kotihoidontuki, joka tietty muuttuu tonniksi jos haluaa sinne töihin mennä..

minimi elatukset 375e??? minimi elarit on 130e!!!! mistä laskit ton1200e!!!!jos joku yh sais noin paljon kk niin miks menis töihin?? ja sossult ei sais ton jälkeen enää mitää!!![/quote]

Minimi elari 130 e per lapsi tekee 390 e, eikö vain?

Alkuperäinen kirjoittaja ei yh:
itse olen aina ihmetellyt mikä tarve yh:lla on tuoda sitä omaa kurjuuttaan esille.. miksi ei voi olla tyytyväinen omaan elämäänsä. kyllä muillakin on hankalaa ja kurjuutta elämässään. ei se aina ole helppoa vaikka se mies olisikin, ei kaikki ole niitä valioyksilöitä. älkää olko katkeria!! kauheaa purnaamista ja kurjuuden maksimointia. ymmärrän kyllä että elämä potkii päähän,mutta ei se potki pelkästään yh:a!
Mä olen yh ollut jo kauan eikä elämäni ole ollenkaan kurjaa, päinvastoin =)

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:

juuri tätä asennetta tarvitaan. on siinä positiiviset puolensakin. kyllä monet "miehen omistavat" ovat varmasti kateellisia yksineläjille.. voi olla noinkin päin. molemmissa plussat ja miinukset.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:

Samoin, en vaihtais tätä elämääni mihinkään. Välillä pitää exän kanssa räkytä, mutta sekin vaan virkistää.

Alkuperäinen kirjoittaja hellalettas:
minun äitini sai sossusta rahaa, mutta se ei ollut syy että oli yh. vaan hän oli alkkis. Hänen puhelinlaskut,sähkölasku ja vuokra maksettiina sossusta.
äitini sai jopa vaaterahaa että pääsi kaverinsa hautajaisiin ( rahana si sen, eikä ostnut niitä vaatteita)
tiesivät että juo kaiki rahat.

Niin mun äitinikin. Mutta sillä menee eläke sinne ja sossu huolehtii että laskut tulee hoidettua. Kaippa se ehkä voi sieltä muutakin tukea saada. Juo myös kaikki rahansa mitkä vaan voi.

mä en saa mistään tukea saan vaan kodihoituen, lapsilisät, ja elareita en oo saanu taas vähän aikaan ku mies ei oo niitä maksannu meillä on prosessi käynnissä sen takia!!! menee varmaan ulosottoon..niin mut saan asumistukea sen 300e ja mun vuokra on 630 et loput pitää sit ite maksaa ku sossu ei sitä suostu maksaa eli mulle jää se 170e ja sillä pitää pärjää koko kuukauden! sossulta en mitään tukea saa sano vaan mulle et miksi muutit niin kalliseen asuntoon ja tämä on kaupungin asunto tosi edullinen. eli hänen mielestä pitäis asua yksiössä pienen lapsen kans!!!

ei se aina ole oma valinta että jää yh:ksi. en itse ole yh mutta tiedän tapauksia joissa on jääty yh:ksi puolison/avopuolison kuoleman vuoksi, joten vähän taas ajatusta mukaan kun yleistätte. näitä tilanteita on tietty harvemmin, mutta kuitenkin yh:ksi voi todellakin joutua ihan yllättäenkin, vieläpä todella yksinhuoltajaksi kun ei ole sitä toista edes viikonloppuisin vastuuta jakamassa, tai edes muutamaa kertaa vuodessa.

joo ja tunnen myös yh:ita jotka ovat oikeasti tiukilla, mutta siitä huolimatta onnistuvat olemaan positiivisia ja hoitavat lapsensa kunnolla. joka porukkaan mahtuu aina kuitenkin kaikenlaista vipeltäjää, niin myös meihin perheellisiin.

jos olisit lukenut asian kunnolla olisit ymmärtänyt että minä en koe taakkana enkä voivottelemisen arvoisena yh:n elämääni vaan sen tekevät ihan muut. ei teitä esim avioliitossa eläviä pareja parjata ollenkaan niin pahasti kuin meitä yh:ita. Tiedän että myös teidän parisuhteessa elävien elämässä on ongelmia, en ole niin koskaan edes ajatellutkaan etteikö olisi. Minä halusin kysyä jotta MISTÄ TEILLÄ ON SELLAINEN KÄSITYS ETTÄ MEITÄ YH:TA HYYSÄTÄÄN RAHALLISESTI KUN TOTUUS ON AIVAN TOINEN. Monta muutakin mielipidettä meistä riittää mutta parjataanko teitä aviovaimoja suoralta kädeltä huonoksi äidiksi siksi että olette naimisissa? En yleistä kaikkia mutta hyvin monet meitä katsovat pitkin nenänvartta ja pitävät pohjasakkana.

Alkuperäinen kirjoittaja kolmen äitee:
Alkuperäinen kirjoittaja ++:
no kyllä mä tiedän että yh:t on ihan hyvin toimeentulevia vaikka kotosalla ovatkin lasten kanssa.kyllä se sosku maksaa..kaiken mikä jää miinukselle..ja se on aika paljon se:)ihan turha väittää ap tollasta...itehän kai oot valinnu olevas yksin..sitäpaitsi kyl mä ainakin joudun silti olemaan kovilla lasten kaa vaik en vielä yksin ookkaan..siis tarkotan tuo päätöksenteko ja muu..

Eipä kuule maksa vaikka jäis miten miinukselle jos hoitovapaalla haluaa olla. Minä voin väittää kun tiedän asian.

Kyllä miulle ainakin maksoi,silloin kun olin yh. Toki kotihoidontuki jne laskettiin tuloihin mukaan. Ikinä ei oo ollut niin paljon "löysää" raha kuin ollesani kolmen lapsen yh.

Alkuperäinen kirjoittaja jos et tiedä niin älä vastaa!!!!:
noista sun tuloista
ja pienin noista tukiloista on se kotihoidontuki, joka tietty muuttuu tonniksi jos haluaa sinne töihin mennä..

minimi elatukset 375e??? minimi elarit on 130e!!!! mistä laskit ton1200e!!!!jos joku yh sais noin paljon kk niin miks menis töihin?? ja sossult ei sais ton jälkeen enää mitää!!![/quote]

Kolmelle lapselle varmaan laskettuna?

Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä:
Alkuperäinen kirjoittaja Lokki:
[
Kyllä miulle ainakin maksoi,silloin kun olin yh. Toki kotihoidontuki jne laskettiin tuloihin mukaan. Ikinä ei oo ollut niin paljon "löysää" raha kuin ollesani kolmen lapsen yh.

MIkset sitten enää ole yh, jos silloin oli millä mällätä?

Siksi,kun tuo ukko ei ole innokas muuttamaan muualle... Voisin kyllä olla,voisi jopa jäädä enemmin rahaa käyttöön kun putoaisi toisen työmatka ym kulut pois.

Johan viiden lapsen elatusmaksut ja lapsilisät yh-korotuksineen olisivat aika muhkeat. ja toisaalta,ei ne isot tulot vaan pienet menot,mihin ne rahat sitten tahtoo käyttää.

Jos tuloraja päivähoidossa ylittyy/ei toimita tositteita,niin kaikiltahan mnee täysi päivähoitomaksu,oli yh tai ei. ja joson neliöiden mukaan liian iso asunto,niin eihän kela sitä asumistukea nisit äextraneliöistä maksele,eikä sossukaan. kannattaa siis valita asuntonsa jne niiden kelan neliörajojen mukaan,niin ei tarvitse kenenkään valittaa ettei sossu maksa.

Täällä saa sossusta pitempiaiakiset asiaakkaat myös virkistysmatkoihin ym tukea,joka ei kyllä ole sekään kovin suuri.

Yhteistyössä