Minkä ehkäisyn valitsen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja taustalla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
No paras ehkäisymuoto riippuu ihan ihmisen elämäntilanteesta: onko parisuhteessa vai sinkku, onko juuri synnyttänyt vai imettääkö, minkä ikäinen on ja onko jotain terveydellisiä rajoituksia...Ihan mahdoton antaa neuvoja tuntematta ihmisen elämäntilannetta ja taustoja. E-pillerit on hyvä, jos sattuu löytämään itselle sopivan merkin...

Hormonikierukka on ehkäisyteholtaan yhtä luotettava kuin sterilisaatio, eli siinä suhteessa on hyvä. Niin ehkäisyssä tosiaan se huono puoli että se mikä on toiselle hyvä ei sovikkaan toiselle. Itselläni ei kokemusta hormonikierukasta, mutta olen kuullut pääosin positiivista palautetta siitä. Olen ajatellut yhtenä vaihtoehtona runsaiden kuukautisten vuoksi.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.10.2005 klo 18:19 vieras kirjoitti:
Hei! Tietoa kaipailen...Nyt olis ajankohtaista suunnitella tuota ehkäisy-jutskaa..Niin mitä suosittelisitte... Millaisia kokemuksia on esim. hormonikierukasta?

En tiedä minkä ikäinen olet mutta hormoonikeirukkaa suositellaan vanhemmille naisille.

Mulla on hormonikierukka ja se sopii useimmille niillekin, joille ei muut hormonaaliset sovit. Hormonin määrä on niin pieni. Monilla vuodot vähenevät tai saattavat jopa loppua.
Hormonikierukkaa suositellaan mieluiten synnyttäneille naisille eikä siinä ole "ikärajoja". Vanhemmat naiset saavat siitä avun vaihdevuosuongelmiin ja nuoremmat ehkäisyn ja/tai hoitoa runsaisiin kuukautisiin.

Olen piiiitkään käyttänyt Trikvilar-pillereitä, hyvin ovat sopineet. Nyt kun olen jo 36 vee, kysyin asiaa gyneklogilta ja hänen mielestään voin jatkaa pillereiden käyttöä huoletta.
Toisen raskauden jälkeen, noin 5 vee sitten kokeilin kierukkaa. Ei sopinut, aiheutti tulehduksia jatkuvasti, joten annoin ottaa sen pois ja palasin takaisin pillereihin.
Kysy neuvoa gynekologilta, ovat asiantuntioita.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.10.2005 klo 15:24 Nyytti kirjoitti:
Olen piiiitkään käyttänyt Trikvilar-pillereitä, hyvin ovat sopineet. Nyt kun olen jo 36 vee, kysyin asiaa gyneklogilta ja hänen mielestään voin jatkaa pillereiden käyttöä huoletta.
Toisen raskauden jälkeen, noin 5 vee sitten kokeilin kierukkaa. Ei sopinut, aiheutti tulehduksia jatkuvasti, joten annoin ottaa sen pois ja palasin takaisin pillereihin.
Kysy neuvoa gynekologilta, ovat asiantuntioita.
Oon kans 36v. ja käyttänyt Trikvilaria, tosin nyt on ollut siitä jo useamman vuoden tauko...Mutta olin hyvin tyytyväinen siihen merkkiin. Aiempi (Mercilon) aiheutti kuukauden kestävän vuodon...!

Hormonikierukkaa gynegologi suositteli itselleni, koska muut hormoniehkäisyt ovat tukosriskin takia pois suljettuja. Kertoi sen olevan nykyaikaista ja tehokasta, se kaiken lisäksi vähän sivuoireita aiheuttavaa. Itselläni pientä tiputusvuotoa oli kyllä pari ensimmäistä kuukautta lähes päivittäin, mutta nyt (reilut 6kk jälkeen) ei edes huomaa mitään. Kuukautiskierrot normaalit, vuoto ehkä hieman pienempi kuin aikaisemmin ja mielialakin on kestänyt ihan suht tasaisena. Laittaminen vähän kirpaisi, mutta nyt ei tiedä koko kierukkaa olevankaan.

Voisin oman kokemukseni perusteella suositella, joskin jokainen on tietysti yksilö.

Mulla hormonikierukka oli 10 kk ja sitten otin sen pois. Se aiheutti jatkuvan vuodon, kystia munasarjoihin, painon nousua (10kg), haluttomuutta ja muutenkin tukalan olon. Nyt ollaan käytetty kumia ja seuraava vaihtoehto on sterilisaatio.

Mulla on hormonikierukka ollu nyt vuoden.
Mulle laitettiin se sen takia koska mulla oli todellapahoja MPS oireita ja kova vuoto.

Vuotoa ei ole ollu nyt kohta vuoteen ja MPS oireet on tosi paljon lievemmät.

Painoa on tullu semmonen viitisen kiloa tässä vuoden aikaan ja väsymyt olen mut en tiiä osiinko vaikkei kierukkaakaa ois... varmaan

Ehkäisy on henkilökohtainen asia ja eri tavat sopivat eri henkilöille. Itse en varmaan enää ikinä tarvitse ehkäisyä kun olen yli 30 v ja yksi lapsi syntyi pitkän odotuksen jälkeen. Vieläkään kuukautiset eivät ole kunnolla alkaneet vaikka lapsi on 1,5v. Tosin meille saisi syntyä myös lisää lapsia.

moi.olen jo 39 vuotias..eka sterilisaatio tehtiin kun olin 34..piti vain kolme vuotta kun tulin raskaaksi...nyt tehty toinren ja mielenkiinnolla oottelen että josko tuo pitäis...kondomit kehiin,taitaa olla varmin ehkäisykeino!!!

Yhteistyössä