Ministeri A. Stubin mielestä suomenruotsalaiset ovat sairaita kielikiihkoilijoita.

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
[QUOTE="vieras";28858059]Suomenruotsalainen: ruotsi, suomi, englanti, saksa.

Suomalainen: suomi, englanti, saksa, ranska.

Pakkoruotsin poistuessa suomalainen on samalla ajankäytöllä aina yhden tärkeän kielen verran suomenruotsalaista edellä ja sekös tekee suomenruotsalaiset kateellisiksi.;)[/QUOTE]

No tässä logiikassa kyllä klikkaa nyt yksi juttu. Jos sitä toista kotimaista ei tarvii opiskella niin luuletko että suomenruotsalaiset jotka jo muutenkin osaavat suomen, valitsisivat sen kouluaineeksi valinnaisena? Tuskin. Katsos kun he voisivat sitten vastaavasti jättää sen suomen pois jos sitä II-kieltä ei tarvitse opiskella. Näin ollen suomenruotsalasilla olisi edelleen yksi kieli enemmän plakkarissa. Mutt hei, tuskin se heitä haittaa ;)
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";28858058]Tämä lahjontaväite on kiinnostava. Olisiko siitä jotakin faktaa olemassa? Ja samalla voisi katsoa kaikkien kansanedustajien vastaanottamat lahjukset liittyen vaikka mihin asioihin. Ihan vaan oikeudenmukaisuuden nimissä :D[/QUOTE]

No nythän sinä epäsuorasti myönnät kansanedustajia lahjottavan äänestämään kyllä pakkoruotsille.:D

Hommahan menee niin, että RKP:sta otetaan yhteyttä puolueen X puheenjohtajaan jonka nimi olkoon vaikka Jyrki (täysin keksitty nimi, ei mitään tekemistä tosielämän kanssa) ja häneltä tiedustellaan mikä on puoleen X ryhmäkanta pakkoruotsiin ja samalla mainitaan erään säätiön miljoonan euron tuen puolueelle X olevan harkinnassa ja lopullinen päätös tehdään heti eduskunnan pakkoruotsiäänestyksen jälkeen...
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";28858100]No nythän sinä epäsuorasti myönnät kansanedustajia lahjottavan äänestämään kyllä pakkoruotsille.:D

Hommahan menee niin, että RKP:sta otetaan yhteyttä puolueen X puheenjohtajaan jonka nimi olkoon vaikka Jyrki (täysin keksitty nimi, ei mitään tekemistä tosielämän kanssa) ja häneltä tiedustellaan mikä on puoleen X ryhmäkanta pakkoruotsiin ja samalla mainitaan erään säätiön miljoonan euron tuen puolueelle X olevan harkinnassa ja lopullinen päätös tehdään heti eduskunnan pakkoruotsiäänestyksen jälkeen...[/QUOTE]

Jaa, jaa...?
No eikö tuo lahjuksen vastaanottaminen ole rikos? Tai ainakin antaminen? Kai tuosta pitäisi rikosilmoitus tehdä jos se on noin selvää? Luulisi että tämä asia, kun kerran noin ilmeinen on, olisi tutkittu jo aikoja sitten? Mikä tässä nyt mättää?
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";28858098]No tässä logiikassa kyllä klikkaa nyt yksi juttu. Jos sitä toista kotimaista ei tarvii opiskella niin luuletko että suomenruotsalaiset jotka jo muutenkin osaavat suomen, valitsisivat sen kouluaineeksi valinnaisena? Tuskin. Katsos kun he voisivat sitten vastaavasti jättää sen suomen pois jos sitä II-kieltä ei tarvitse opiskella. Näin ollen suomenruotsalasilla olisi edelleen yksi kieli enemmän plakkarissa. Mutt hei, tuskin se heitä haittaa ;)[/QUOTE]

Me suomalaiset olemme niin suvaitsevaisia ettemme halua pakottaa ketään opiskelemaan suomea: ei se ole suomalaisilta pois jos suomenruotsalainen ei osaa puhua ja kirjoittaa suomea.=)
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";28858117]Jaa, jaa...?
No eikö tuo lahjuksen vastaanottaminen ole rikos? Tai ainakin antaminen? Kai tuosta pitäisi rikosilmoitus tehdä jos se on noin selvää? Luulisi että tämä asia, kun kerran noin ilmeinen on, olisi tutkittu jo aikoja sitten? Mikä tässä nyt mättää?[/QUOTE]

Suomessa poliittinen korruptio ei ole rikos, vaan maan tapa.
 
Demokratia on pelkkä vitsi Suomessa. Tässä taannoin Kokoomuksessa järjestettiin puolueen sisällä kanta pakkoruotsiin. Enemmistö oli sen kannalla, että pakkoruotsi tulisi poistaa. Mitä tekee demokratian irvikuva: Jyrki Katainen? Hänen mielestään demokraattinen tulos oli väärä, joten puolueelle pidettiin puhuttelu, väärin äänestäjä vaihdettiin uusiin ja äänestys järjestettiin uudelleen. Tällä kertaa osasivat äänestivät oikein.

Katainen julisti pakkoruotsin puolesta | Yle Uutiset | yle.fi
 
Viimeksi muokattu:
"vieras"
[QUOTE="vieras";28858098]No tässä logiikassa kyllä klikkaa nyt yksi juttu. Jos sitä toista kotimaista ei tarvii opiskella niin luuletko että suomenruotsalaiset jotka jo muutenkin osaavat suomen, valitsisivat sen kouluaineeksi valinnaisena? Tuskin. Katsos kun he voisivat sitten vastaavasti jättää sen suomen pois jos sitä II-kieltä ei tarvitse opiskella. Näin ollen suomenruotsalasilla olisi edelleen yksi kieli enemmän plakkarissa. Mutt hei, tuskin se heitä haittaa ;)[/QUOTE]

Jos suomenruotsalaiset "jo muutenkin osaavat suomen", kuten väität, niin miksi ihmeessä sitten tarvitaan pakkoruotsia?
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";28858200]Jos suomenruotsalaiset "jo muutenkin osaavat suomen", kuten väität, niin miksi ihmeessä sitten tarvitaan pakkoruotsia?[/QUOTE]

Erittäin hyvä pointti.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";28858119]Me suomalaiset olemme niin suvaitsevaisia ettemme halua pakottaa ketään opiskelemaan suomea: ei se ole suomalaisilta pois jos suomenruotsalainen ei osaa puhua ja kirjoittaa suomea.=)[/QUOTE]

No nyt olet villakoiran ytimessä. Mehän olemme suvaitsevaisia =)
Luulen vaan että tilastollisesti useampi suomenruotsalainen osaa molemmat kotimaiset kuin suomenkielinen. Näin ollen se etulyöntiasma säilyy kyllä suomenruotsalaisilla. Mutta niin kuin sanoin, tuskin se heitä haittaa :D
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";28858135]Suomessa poliittinen korruptio ei ole rikos, vaan maan tapa.[/QUOTE]

Oho!
No mitä sille asialle sitten pitäisi tehdä?
Toisaalta olen kyllä ymmärtänyt että suomi on maailman yksi vähiten korruptoitunut maa, että mikähän se meiniki olisi sitten jos oikeasti suomi olisikin korruptoitunut maa?
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";28858200]Jos suomenruotsalaiset "jo muutenkin osaavat suomen", kuten väität, niin miksi ihmeessä sitten tarvitaan pakkoruotsia?[/QUOTE]

En ole ottanut mitään kantaa ruotsinkielen opetuksesta suomessa. Olen vain ja ainoastaan todennut tosiasioita.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";28858200]Jos suomenruotsalaiset "jo muutenkin osaavat suomen", kuten väität, niin miksi ihmeessä sitten tarvitaan pakkoruotsia?[/QUOTE]

Öööö...?
Suomenruotsalaiset opiskelevat ruotsia äidinkielenä joten heille se on pakollinen aine. Ei kai pakollista äidinkieelen opiskelua nyt kukaan ole poistamassa kouluista, vai olenko ymmärtänyt jotenkin väärin?
 
"Banana"
Tervehdys. Olen suom.ruots. ja mielestäni p.ruotsin voisi poistaa, ihan aikuisten oikeesti olen sitä mieltä.

En ole koskaan vaatinut palvelua ruotsiksi. Käyn ihan normisti töissä paitsi nyt olen kotona vauvan kanssa, rahaa ei ole juurikaan koska pappa betalar inte. Ja hei, en äänestä rkp:tä.

Olen niin saamarin kyllästynyt tähän tappeluun, suom.ruots vs suomalaiset. Ihan kipeetä. Joka pvä iltalehti keksii jotain uutta mistä sitten ihmiset tappelevat.

MUTTA MINÄ EN OLE VAATINUT TAI PAKOTTANUT KETÄÄN PUHUMAAN RUOTSIA EIKÄ OLE KUKAAN MUN TUTUISTAKAAN, IHAN NORMAALEJA KÖYHIÄ PASKOJA OLLAAN KOKO PORUKKA.


Tää on niin ärsyttävää! :D :D
 
  • Tykkää
Reactions: Data
"vieras"
Edelleenkään kukaan ei ole kertonut keneltä se on pois, jos meidän lapset opiskelevat ruotsin sijaan jotain muuta kieltä?
Ei kai se ole keneltäkään muulta pois tänäkään päivänä jos joku ei osaa ruotsia, paetsi joo, siltä joka ei osaa sitä ruotsia.

Ei minua häiritse tässä keskustelussa nyt mikään muu kuin se että jos suomenkieliset lakkaa opiskelemasta sitä ruotsia vallan tässä maassa niin ruotsinkielentaitajat, ja varsinkin suomenruotsalaiset, kyllä pääsevät ikävästi niskan päälle kielitaidon suhteen.

On jotenkin todella harmittavaa ettei nähdä tätä etulyöntiasemaa mikä suomessa on kun on kaksi kansallista kieltä. Näiden kielten opiskelukin on tehty mahdollisimman helpoksi ja tiedotusvälineissäkin pystyy päivittäin boostaamaan sitä toisen kotimaisen opiskelua.

Ei jaksa ymmärtää. Keneltä se kielitaito sitten on pois?
 
"vieras"
[QUOTE="Banana";28858939]Tervehdys. Olen suom.ruots. ja mielestäni p.ruotsin voisi poistaa, ihan aikuisten oikeesti olen sitä mieltä.

En ole koskaan vaatinut palvelua ruotsiksi. Käyn ihan normisti töissä paitsi nyt olen kotona vauvan kanssa, rahaa ei ole juurikaan koska pappa betalar inte. Ja hei, en äänestä rkp:tä.

Olen niin saamarin kyllästynyt tähän tappeluun, suom.ruots vs suomalaiset. Ihan kipeetä. Joka pvä iltalehti keksii jotain uutta mistä sitten ihmiset tappelevat.

MUTTA MINÄ EN OLE VAATINUT TAI PAKOTTANUT KETÄÄN PUHUMAAN RUOTSIA EIKÄ OLE KUKAAN MUN TUTUISTAKAAN, IHAN NORMAALEJA KÖYHIÄ PASKOJA OLLAAN KOKO PORUKKA.


Tää on niin ärsyttävää! :D :D[/QUOTE]

Nojoo, kyllä moni on siinä harhaluulossa että kaikki suomenruotsalaiset olisivat rikkaita tai rikkaasta perheestä.
Väitän, mitään tietämättä, että suomenkielisiä rikkaita on suomessa enemmän kuin ruotsinkielisiä. Eikä kukaan kysele täällä sen pirään ketä ne lahjoo kun haluavat tahtonsa läpi.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";28860035]Paljon parempi jos saataisiin valinnaiskielet joista lapset ja nuoret voisivat itse valita mitä kieltä lukevat, minkä kokevat hyödylliseksi![/QUOTE]

Joo, lapsihan sen varmaan alakoulussa tietää mitä kieltä haluaa ensimmäiseksi opiskella!?
Kyllä siinä taitaa käydä niin että vanhemmat päättävät lapsen puolesta, niin kuin monessa muussakin asiassa, hyvässä ja pahassa.
 
NEWNEWS.FI
UUTISET, TALOUS, KULTTUURI, VIIHDE, URHEILU, HARRASTUKSET, BLOGIT

NEWNEWS.FI - Hottest news from all the world
Aina ilmainen uutisportaali.
Kaikki tuoreimmat uutiset aina ensimmäisenä kellonympäri.
Minuutti minuutilta, hetki hetkeltä, se nopein uutisvirta ympäri maailmaa.
Uudenlainen tapa seurata uutisia internetissä 24 tuntia päivässä, 365 päivää vuodessa.
Eri medioiden uutislinkkejä kokoava sivusto on yksi suosituimmista.

http://www.newnews.fi/

UUTISET, TALOUS, KULTTUURI, VIIHDE, URHEILU, HARRASTUKSET, BLOGIT
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";28860041]Joo, lapsihan sen varmaan alakoulussa tietää mitä kieltä haluaa ensimmäiseksi opiskella!?
Kyllä siinä taitaa käydä niin että vanhemmat päättävät lapsen puolesta, niin kuin monessa muussakin asiassa, hyvässä ja pahassa.[/QUOTE]

Vanhemmathan sen tietävät paremmin kuin RKP.:)
 

Yhteistyössä