minimi äitiyspväraha!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ''
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

''

Vieras
Kertokaa nyt! Paljonko se tulee kokonaisuudessa olemaan kuussa kun ensi vuonna se kai nousee? Oliko nousu 160?? Älkääkä aina sanoko, että katso kelan sivuilta, sieltä ei kunnolla vastauksia saa!! En tiedä kuinka monelta päivältä minimin lasken.

Kuukaudessa on keskimäärin 25 rahanmaksupäivää. Joka tapauksessa se maksetaan 25 päivän erissä ja sen määrä ilmoitetaan aina bruttona per päivä.

....Opiskeleva äiti tai isä voi nostaa yhtä aikaa sekä vanhempainpäivärahaa 15,20 euroa arkipäivältä että....
....Jos äiti on työssä äitiys- tai vanhempainrahakaudella, hänelle maksetaan työssäolopäiviltä päivärahaa 15,20 euroa arkipäivältä......
....Jos hakijalla ei ole työtuloja, hänelle maksetaan vanhempainpäivärahaa 15,20 euroa arkipäivää kohden. Osittaisen päivärahan määrä on tällöin 7,60 euroa arkipäivää kohden.....

Tollasia summia ne sieltä kelan sivuilta heittelee, ja juu, se korotus koskee muisaakseni vain minimiä.

Mäki sain käsityksen et vain minimiä koskis se. Ja mä en sais mitään muuta ku äippärahaa ja lapsilisää toki. Mut en siis opiskele tai muutakaan. Ja eihä Zoe tuosta ny mitään irti saa kun nehä o ne vanhat tiedot, eli et paljon nyt saa.. Ku eikös se kummiski sit nouse vuoden alusta?

Alkuperäinen kirjoittaja Zoe-F:
....Opiskeleva äiti tai isä voi nostaa yhtä aikaa sekä vanhempainpäivärahaa 15,20 euroa arkipäivältä että....
....Jos äiti on työssä äitiys- tai vanhempainrahakaudella, hänelle maksetaan työssäolopäiviltä päivärahaa 15,20 euroa arkipäivältä......
....Jos hakijalla ei ole työtuloja, hänelle maksetaan vanhempainpäivärahaa 15,20 euroa arkipäivää kohden. Osittaisen päivärahan määrä on tällöin 7,60 euroa arkipäivää kohden.....

Tollasia summia ne sieltä kelan sivuilta heittelee, ja juu, se korotus koskee muisaakseni vain minimiä.

Joo ja mitenhän sä tässä vastasit mihinkään

Niin, no.. minähän tuossa taisin tosiaan mainita että tollasia summia ne on sinne kelan sivuille viljellyt yltympäriinsä... Että se joka ihmetteli että mistä tuollaisia summia on tietoonsa saanut, niin tuossa voi hyvinkin olla syy....

Jos on vanhat tiedot niin voi kyynel, en ole kelan sivujen päivittelijä, ajattelin vain edes yrittää auttaa hieman etsimällä tietoa, itse kun en noista mitään ymmärrä, niin että voi anteeksi kamalasti.

No en mä ainakaan noista osaa mitään järkeä vääntää sen enempää kuin copy paste ja sivuthan löytyy www.kela.fi. Itse meen tällä viikolla kelaan selvittämään, kun ei noista papereista ota mitään tolkkua, niin saavat sitten rautalangasta vääntää taas.

No en mä ainakaan noista osaa mitään järkeä vääntää sen enempää kuin copy paste ja sivuthan löytyy www.kela.fi. Itse meen tällä viikolla kelaan selvittämään, kun ei noista papereista ota mitään tolkkua, niin saavat sitten rautalangasta vääntää taas.

Raivoat vähän syyttä.
Sun viestit ei liittynyt mitenkään kysymykseen ja kun joku koittaa selventää, vedät pultit =O

Juu. Se muaki ottaa päähän ku missään ei kunnolla lukuja ole, et paljonko nousee ja onko se ny sit tasan sen 160? ja lasketaanko 25 pvältä yms. Ja muutoinkin, kelan sivut sais olla vähä paremmat ja informatiivisemmat joskus..

Alkuperäinen kirjoittaja SuukkoSuulle:
Juu. Se muaki ottaa päähän ku missään ei kunnolla lukuja ole, et paljonko nousee ja onko se ny sit tasan sen 160? ja lasketaanko 25 pvältä yms. Ja muutoinkin, kelan sivut sais olla vähä paremmat ja informatiivisemmat joskus..

Näinpä.
Kovasti puhutaan tästä korotuksesta muttei Kelassa siitä ole mitään mainintaa. Joku oli muinoin asiaa kelasta kysellyt mutteivat sielläkään olleet varmoja mistään.

Itse en uskalla luottaa tuohon korotukseen ennen kuin näen sen konkreettisesti.

Sama pätee tähän että työmarkkinatuesta poistettaisiin se että puolison tulot vaikuttaa, enpä usko ennen kuin sen päivän näen...

Alkuperäinen kirjoittaja :

Raivoat vähän syyttä.
Sun viestit ei liittynyt mitenkään kysymykseen ja kun joku koittaa selventää, vedät pultit =O

Joku kysyi että mistä on saanut päähänsä ton 15,20 summan ja mä laitoin vain pari katkelmaan kelan sivuilta missä niitä on. Että ei liittynyt ap:n kysymykseen ei, mutta saattaa selventää sille toiselle kysyjälle, että mistä joku tollasia summia päähänsä sai.

Alkuperäinen kirjoittaja x:
Sama pätee tähän että työmarkkinatuesta poistettaisiin se että puolison tulot vaikuttaa, enpä usko ennen kuin sen päivän näen...

Ha!! Tuota mun on kyllä erittäin vaikea uskoa.. Itse en saa mitään sieltä ja sen vuoks suotta käyn koko työkkärissäkään.. Raskaana olevana ku en helpolla työtä saa muutenkaan ja yks osa-aikatyö mul jo on joka jatkuu helmikuun. Mut tuo minimiäippärahakorotus on mu mielestä ollu iha netissäki useammis jutuissa mut sit ku just sanotaan vain tommone epämääränen könttäsumma.. Miksei ne vain sano suoraan paljonko se sen jälkeen on päivältä ja juurikin tuo, et se laskettais sit aina 25pvän mukaan...

Tai sit seki on jossain sanottu ja multa on menny ohi.. Siis että aina 25pvää ois se jakso miltä maksetaan.

Joku kysyi että mistä on saanut päähänsä ton 15,20 summan ja mä laitoin vain pari katkelmaan kelan sivuilta missä niitä on. Että ei liittynyt ap:n kysymykseen ei, mutta saattaa selventää sille toiselle kysyjälle, että mistä joku tollasia summia päähänsä sai.

Hmm.. mie en ainakaa oo muuta kysyny ku et mistä se 22,04? summa tuli.. tuo 15,20? siel on killunu iät ja ajat.. :|

Ja tää siis juurikin siks,ku en tuommosta toista summaa oo kyllä itse missään nähny vastaan tulevan..

Oukki:) Ehk mie olin sit ite vaan epäselvä. Mut tosissaan ku ei kunnon summia anneta.. Ärsyttävää jotenki tuo Kelan toiminta. Mikshä siel ei voi vaa olla selvästi paljonko saa pvältä nyt ja sit paljonko ens vuode alusta/sit ku se korotus astuu voimaan. Ja et kui monelta päivältä ja kaikkee semmosta.

Ja seki mulla o jääny erittäin epäselväks, et miks kaikkialla aina lukee se "ennakonpidätys toimitetaan AINA vähintään 20% suuruisena" ja sit tääl kummiski nii useat sanoo, et voi ottaa oman verokortin niille..Ja sit kukaan ei kummiskaa vastaa, et no tuleeko sit mätkyjä jos on pienempi veroprosentti kuin se 20..

Yhteistyössä