Minä tahdon nyt henkevää keskustelua elämästä.

Mahoton mirri

Aktiivinen jäsen
06.07.2004
6 962
0
36
Kun tätä palstaa lueskelee ja täällä kirjoittelee (ja kyllä ihan muutenkin tässä elämässä) niin hirveen paljon törmää näihin jotka käyttäytyy kiusaavasti ja hyökkäävästi tiettyjä nimimerkkejä tai ihmisiä kohtaan. Niin harmaana kuin mustanakin. Palstailua ei toki liian vakavasti kannattaisi ottaa mut kun ajattelee et joillekin tää on se liki ainoa paikka missä voi kysellä ja jakaa kokemuksia.. Mikä laittaa aikuisen ihmisen sanomaan toiselle pahasti? Siis niinku kiusaamaan ja haukkumaan?

Itse voin sanoa et ehkä joskus sorrun ylilyönteihin sillä tavalla et puolustan omaa kantaani liiaksi ja olen liian huono näkemään muidenkin kantoja asioihin mut ikinä en hauku enkä tule haukkumaan tai kiusaamaan. En täällä enkä oikeasti, toki jokainen sortuu joskus vähän "puhumaan kakkaa" seläntakana jne. mut mikä saa aikuisen ihmisen kiusaamaan? Tuoko se jotain vallantunnetta vai tekeekö se itsensä jotenkin "paremmaksi"? Miten nykypäivänä saamme lapset kasvatettua niin etteivät kovin kiusaisi toisia kun meissä aikuisissa on oikeasti ne pahimmat kiusaajat. Työpaikoilla, koulupaikoilla, harrastuksissa, ja esim. täälläkin? Mitä esimerkkiä me annetaan nuoremmille?

Olisi ehkä ihan kiva aihe näin viikon alkuun jutella henkevästi ja reilusti, toisia loukkaamatta. =)

Kyllä kiusaamisessa on käsittääkseni kyse ennen kaikkea vallankäytöstä, tarpeesta alistaa toista, saada siitä paremmuuden tunnetta kun on niskan päällä. Oli sitten kyse päiväkoti/koulukiusaamisesta, työpaikkakiusaamisesta tai perheessä tapahtuvasta henkisestä kiusaamisesta. On aika yleistä, että kiusaamisesta puhutaan harhaanjohtavasti "riitelynä", "henkilökemioiden yhteensopimattomuutena" jne.
Kasvatuksen onnistumisessa on todellakin oma esimerkki paras. On hyvä miettiä, miten lapsen aikana itse vanhempana käyttäytyy muita ihmisiä kohtaan. Pienillä padoilla on tunnetusti tarkat korvat
=)

Alkuperäinen kirjoittaja Dogimamma:
Kyllä kiusaamisessa on käsittääkseni kyse ennen kaikkea vallankäytöstä, tarpeesta alistaa toista, saada siitä paremmuuden tunnetta kun on niskan päällä. Oli sitten kyse päiväkoti/koulukiusaamisesta, työpaikkakiusaamisesta tai perheessä tapahtuvasta henkisestä kiusaamisesta. On aika yleistä, että kiusaamisesta puhutaan harhaanjohtavasti "riitelynä", "henkilökemioiden yhteensopimattomuutena" jne.
Kasvatuksen onnistumisessa on todellakin oma esimerkki paras. On hyvä miettiä, miten lapsen aikana itse vanhempana käyttäytyy muita ihmisiä kohtaan. Pienillä padoilla on tunnetusti tarkat korvat
=)

Vau. Hienoja juttuja tuli esille tuossa.