Minä ns. traumatisoiduin vanhempieni absolutismista.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja absolutistien lapsi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

absolutistien lapsi

Vieras
Minusta meillä oli aina aika kireä tunnelma,tiukat periaatteet yms eli ei se absolutismi tuonut onnea ehkä olisi parempi jos vanhempani olisivat käyttäneet joskus alkoholia kohtuudella niin olisivat rentoutuneet.Mieheni vanhemmat ovat käyttäneet alkoholia kohtuudella ja ovat olleet hyviä vanhempia eikä miehelleni ole mitään traumoja jäänyt kohtuukäytöstä.

En ole koskaan nähnyt omia vanhempiani humalassa ja koen tämän asian vain positiivisena. Isääni voi pitää absolutistina ja äitini olen joskus nähnyt juovan yhden siiderin/oluen. Silti lapsuudenkodissamme oli ihan rento ja puhelias tunnelma.

Luulisin alkoholin vain kärjistävän kodin ongelmia, jos niitä on jo valmiiksi olemassa..

Jokaisella perheellä omat traumansa, olen ajatellut.. Minun äitini oli todella vahvasti meikkikielteinen, ilman mitään uskonnollista perustetta, en tiedä miksi. Tunsin huonoa omaatuntoa kun lähes salaa ostin meikit omia vanhojentansseja varten, ei olisi tullut mieleenikään pyytää päästä meikkaajalle tai kampaajalle.

tuskin se nyt absolutismista johtuu jos vanhempasi ovat olleet jäykkiä ja jöröjä :D

Mun äiti on maailman rennoin ja ihanin tyyppi vaikkei käytä alkoholia. Uskaltaa pitää hauskaa ilman viinaakin.

• Tykkää
Reactions: astrolabe
Aiheutuivatko traumat nimenomaan ahdistavista muistoista liittyen tilanteisiin, joissa vanhempien lasissa oli vettä tai mehua, vai siihen yleiseen ilmapiiriin?

Toki alkoholi voi joskus rentouttaa hetkellisesti, mutta eivätköhän ne tiukat periaatteet ole enemmänkin syy absolutismiin kuin sen seuraus?

Mieheni on absolutisti terveydellisistä syistä, ja itse olen siihen suuntaan pahasti luisumassa, kun alkoholi ei tunnu enää vanhoilla päivillä fyysisesti sopivan. Toisaalta osaan kyllä nakata aivot narikkaan ilman viinaakin, joten ehkäpä lastemme tulevat traumat johtuvat ihan muista asioista kuin siitä, ettei kotona viina virrannut tarpeeksi. Sinänsä kyllä en pidä absolutismia sen parempana (enkä sen puoleen huonompanakaan) valintana lasten kannalta kuin kohtuukäyttöä, jos siinä kohtuudessa sekä määrän että käytöksen suhteen pysytään.

Sinulla tuntuu olevan vastakkainen näkemys alkoholinkäyttöön kuin vanhemmillasi. Miten isovanhemmat? Usein nämä menee vuorovuosina: alkoholistin lapsi > absolutisti aikuinen jonka oma lapsi > viehättyy alkoholin "rentoudesta" > alkoholistin lapsi >>

[QUOTE="vieras";27685612]Sinulla tuntuu olevan vastakkainen näkemys alkoholinkäyttöön kuin vanhemmillasi. Miten isovanhemmat? Usein nämä menee vuorovuosina: alkoholistin lapsi > absolutisti aikuinen jonka oma lapsi > viehättyy alkoholin "rentoudesta" > alkoholistin lapsi >>[/QUOTE]

Isovanhemmat eivät käyttäneet alkoholia lainkaan.

Ap, ymmärrän sinua. :) Harmi, että on ollut noin kireää. Minulla tuo alkoholittomuus tuli vastaan vasta puolison myötä. Hän ei käytä, eikä hänen laspuuden perheensäkään. Tosin perhe saattaa juhlissa ottaa tarjotun kuohujuomna, joskus. Mies ei koskaan. Myönnän, että mulle tämä tuotti etenkin suhteen alussa onglemaa. Ei ole kovin rentouttavaa itse nauttia viinilasillisesta tai saunaoluesta, kun tietää, ettei toinen ota. Tulee tavallaan aiheeton morkkis.

Juhlissa taas huomasi, ettei meidän lapset osanneet suhtautua alkoholiin. Kun ruuan kanssa pöytään tarjoiltiin viiniä, muut lapset eivät noteeranneet sitä mitenkään. Meidän lapset tuli touhottamaan, että oletteko huomanneet, ne tarjoaa viinaa? Näin siis pienenä.

Minusta meillä oli aina aika kireä tunnelma,tiukat periaatteet yms eli ei se absolutismi tuonut onnea ehkä olisi parempi jos vanhempani olisivat käyttäneet joskus alkoholia kohtuudella niin olisivat rentoutuneet.Mieheni vanhemmat ovat käyttäneet alkoholia kohtuudella ja ovat olleet hyviä vanhempia eikä miehelleni ole mitään traumoja jäänyt kohtuukäytöstä.

jaahas vai niin, minulla taasen absolutisti vanhemmat eivät aiheuttaneet mitään traumoja päinvastoin.:)
Opein ettei alkoholi kuulu normaalin ihmisen elämään millään lailla.
Minun kaveri piirissäni olin suosittua kaveri ja yökyläily seuraa(kun vanhemmat eivät juoneet viikonloppuisin), ja isäni vei muidenkin lapsia harrastuksiin kun omat vanhemmat eivat krapulaltaan voineet.

Äiti ruokki minun ollessa n.7-8.v naapurin poikia, kun heidän äiti oli päättänyt lähteä ryyppäämään viikoksi, ja jätti 4-8.vuotiaat veljekset ilman ruokaa tai aikuisen turvaa.
Pojat keräsivät pulloja jotta saivat syödäkseen, kunnes äitini huomasi että jotain on pielessä, ja otti pojat hoiviinsa ja sai ongittua pojilta mummonsa puhelinnumeron joka sitten hakikin pojat hoiviinsa.
Kaikki pyhät, viikonloput ja lomat ovat olleet ihania, kun ei ole tarvinnut katsella humalaisia aikuisia ja vanhemmat ovat keskittyneet lapsiin 100%.:)

Jos traumoista puhutaan niin lähinnä noi kuvailemani tapaukset ovat jättäneet ilkeän muistikuvan siittä mitä tapahtuu jos lotraa alkoholin kanssa liikaa.
Eivät absolutisti vanhempani, he osasivat olla hauskoja, rentoutua ja pitää hauskaa, ilman sitä alkoholia, eivät olleet siis mitään tiukkapipoja.:)

Yhteistyössä