Minä en kerta kaikkiaan ymmärrä (kouluikäisten ylipainosta)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Bannitar
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mun lapsilla on aivan erilaiset intressit ruoan suhteen, Toinen söis kaiken minkä kiinni saa (myös herkut) ja toinen ei mitään ja antaa herkkunsakin pois jos joku älyää pyytää. Tää "syömisestä kiinnostunut" pyytää ruokaa kun on esim tylsää, paha mieli tai ei keksi leikkimistä.

Molemmat on normaalipainoisia, mutta toinen on selvästi ruipelompaan suuntaa ja toinen ennemmin normaali.

Ruokahalussa on kyllä eroja pienestä pitäen. Se oli vissiin tän kirjoituksen pointti. :D

Kuulkaas, olen 3n hyvin erilaisen ( siis keskenään erilaisen ) lapsen äiti. Vanhin on aina ollut sellainen kukkakeppi, että pari vuotta sitten koululääkäri MÄÄRÄSI antamaan herkkuja. harmi vaan, että samaan aikaan keskinmäinen ( silloin 11v ) olikin ylipainoinen. Hän harrasti liikuntaa 3-5 x viikossa, 1-3 tuntia kerralla, söi kasvisruokaa ja herkkuja vain 1 x viikossa, mutta oli silti reilusti pyöreä. Anna siinä sitten toiselle herkkuja, kun toisen ruokaa piti "vahtia". Nyt se pyöreä tyttö on kasvanut 15 cm, mutta painoa ei ole tullut yhtään, joten alkaa olla jo melko hoikka hänkin. Mitään diettejä ei ole pidetty.
Nuorin taas syö RUOKAA kun hevonen. On liian painava, mutta kun saattaa vetää 1,5 kg pottumuussia yhdessä illassa.... Siis syö liikaa kotiruokaa, ei herkkuja. Syynä hillittömään ruokahaluun hänellä on lääkitys. Muistakaa siis aina, että lapsellakin voi olla lääkitys, joka LISÄÄ ruokahalua. Esim. mieliala ja epilepsialääkkeet ovat sellaisia. Koitetaan mekin sitä ruuanmäärää säädellä, mutta aika paha on sanoa, että et saa enää perunaa ottaa, kun muuten vetää kohta jääkaapista leipää, jogurttia yms pinottain.
Ja välinpitämättömäksi tai laiskaksi äidiksi en suostu itseäni laskemaan. Niin joo, ja kaikki lapset pelaavat useamman kerran viikossa ( 3-7 peli kertaa / lapsi ) joten siitä liikunnan puutteestakaan ei liene kyse.

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Bannitar:
Yllättävän monessa perheessä syödään valmispizzoja, hamppareita ja karkkia monta kertaa viikossa.

Ja fakta on, että reilua ylipainoa ei voi saada kotiruoalla!

Käy tutkii roskis niin tiedät varmasti mitä siellä syödään

Kerroin, mistä tämän ketjun ajatus lähti liikkeelle ja sen jälkeen puhuin ihan yleisellä tasolla.

Ja se, ettei roskaruokaa syödä, ei tarkoita,etteikö esim. välipalaksi voisi pullaa ottaa. Ei ole kyse natsimeiningistä vaan todellakin niistä arjen valinnoista, joista me vanhemmat olemme vastuussa. Eli keitänkö perunat vai annanko ranskalaisia, teenkö broilerikastikkeen vai jonkun kermaisen nakkikastikkeen syödäänkö hedelmiä ja leipää välipalalla vai lätkäistäänkö mikroon Saarioisten kytkinlevypizza jne. jne. Näitähän riittää!!

Alkuperäinen kirjoittaja Bannitar:
Kerroin, mistä tämän ketjun ajatus lähti liikkeelle ja sen jälkeen puhuin ihan yleisellä tasolla.

Ja se, ettei roskaruokaa syödä, ei tarkoita,etteikö esim. välipalaksi voisi pullaa ottaa. Ei ole kyse natsimeiningistä vaan todellakin niistä arjen valinnoista, joista me vanhemmat olemme vastuussa. Eli keitänkö perunat vai annanko ranskalaisia, teenkö broilerikastikkeen vai jonkun kermaisen nakkikastikkeen syödäänkö hedelmiä ja leipää välipalalla vai lätkäistäänkö mikroon Saarioisten kytkinlevypizza jne. jne. Näitähän riittää!!

Voi itkut sentään, meillä käytetään eineksiä äärimmäisen harvoin, ruoka tehdään siis yleensä alusta lähtien kotona. Omassa pihassa kasvaa marjoja, omenia, salaattia, porkkanaa, perunaa ja poikien suurta herkkua hernettä.

Nakkikastiketta ei tehdä ikinä, toki nakkejakin joskus syödään. Ranskalaisia tehdään ehkä kerran kuussa, eineshampurilaisia tai pizzaa ei ole ikinä. Välipaloilla syödään hedelmiä ja leipää. Tänäänkin kannoin kaupasta omenoita, vesimelonia, hunajamelonia, omenoita ja porkkanoita, nämä kaikki ilta- ja välipaloiksi. Silti yksi lapsistani on ylipainoinen. Hän syö ihan sitä tavallista ruokaa liikaa, enemmän kuin me aikuisetkaan. Poitsu on siis 10-vuotias. Ainoa keino pudottaa painoa olisi liikuttaa poikaa enemmän, mutten tiedä, mistä siihen aika tehtäisiin. Poitsu pyöräilee kouluun ( 3 km suunta), ui ja pelaa jalkapalloa. Tämän lisäksi voisi liikkua vielä lisääkin, jos ei taisteltaisi useita tunteja illassa läksyjen teon kanssa. Minun energiani ei kyllä riitä loputtomiin.

poikia3 : Onko sun poikasi aina ollut ylipainoinen? Tuli vaan mieleeni, kun kerroit tuon iän, että - meillä tosin junnu on ollut syntymästään lähtien suursyömäri - about tuon ikäisenä junnukin alkoi syömään ei kahden, vaan kolmen edestä. Ja sitten alkoi ensin venyä jalkaterä ja kun räpylän koko oli riittävä pitämään "tornia pystyssä", alkoi huima pystysuuntaan venyminen.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
poikia3 : Onko sun poikasi aina ollut ylipainoinen? Tuli vaan mieleeni, kun kerroit tuon iän, että - meillä tosin junnu on ollut syntymästään lähtien suursyömäri - about tuon ikäisenä junnukin alkoi syömään ei kahden, vaan kolmen edestä. Ja sitten alkoi ensin venyä jalkaterä ja kun räpylän koko oli riittävä pitämään "tornia pystyssä", alkoi huima pystysuuntaan venyminen.

Ei ole ollut aina ylipainoinen, vaan pikemminkin alipainoinen. Eli painoi 2-vuotiaana vasta 10-kiloa. Luulen, että osasyy painon nousuun onkin se, että neuvolassa alipainoa kytättiin ja minä kokemattomana ensimmäisen äitinä, olen joutunut hänelle tuputtumaan ruokaa, että söisi edes sen annoksen, mitä ikäisensä normaalisti. Paino rupesi sitten nousemaan, kun poitsu aloitti koulun. Päiväkodissahan liikutaan päivän aikana kuitenkin huomattavasti enemmän kuin koulussa.

No tuo räpylä asia pitää varmaan meidän poitsun kohdalla paikkansa, käyttää kenkiä nro 38, varmaan pian jo 39. Toivotaan, että paino tasautuisi pituuskasvun mukana meilläkin :)

Alkuperäinen kirjoittaja poikia3:
Ei ole ollut aina ylipainoinen, vaan pikemminkin alipainoinen. Eli painoi 2-vuotiaana vasta 10-kiloa. Luulen, että osasyy painon nousuun onkin se, että neuvolassa alipainoa kytättiin ja minä kokemattomana ensimmäisen äitinä, olen joutunut hänelle tuputtumaan ruokaa, että söisi edes sen annoksen, mitä ikäisensä normaalisti. Paino rupesi sitten nousemaan, kun poitsu aloitti koulun. Päiväkodissahan liikutaan päivän aikana kuitenkin huomattavasti enemmän kuin koulussa.

No tuo räpylä asia pitää varmaan meidän poitsun kohdalla paikkansa, käyttää kenkiä nro 38, varmaan pian jo 39. Toivotaan, että paino tasautuisi pituuskasvun mukana meilläkin :)
Voipi hyvinkin olla, että ne ylimääräiset kilot on pian rungon rakennetta =)

Niin no eikö olis fiksumpaa antaa lapselle normaali määrä ruokaa ja sen lisäksi runsaasti hedelmiä, kasviksia ja muuta terveellistä? Totta kai 1,5 kg pottumuusia yhdellä aterialla lihottaa, ei sitä ole tarve niin paljon syödä, ei edes lääkityksen vuoksi. Antaisin itse mieluummin vähemmän pottumuusia ja enemmän salaattia, raasteita, hedelmiä.. Jolloin syömisentarve poistuu, mutta kiloja ei tule.

On välinpitämätöntä olla huolehtimatta lapsen painosta, siitä ettei lapsi vanhetessaan saa esim. sydän- ja verisuonitauteja pelkästään lihavuuden vuoksi.

Hoh hoi, enhän minä sitä isoa pottumuussikasaa lapselle antanut, mutta olipa sen kattilan syönyt tyhjäksi, kun vein toiset lapset treeneihin. Ja parempi sekin, että syö ruokaa, kun että vetäisi limua, pullaa, sipsiä, suklaata jne. Koitin vaan sanoa, että joskus taustalla voi olla ihan mieletön ruokahalu, eikä välttämättä täysin holtiton ruokavalio. Ei sitä yli kymmenvuotiaan edestä voi ruokaa piiloonkaan laittaa.

Alkuperäinen kirjoittaja vilttiketjun varamies:
Hoh hoi, enhän minä sitä isoa pottumuussikasaa lapselle antanut, mutta olipa sen kattilan syönyt tyhjäksi, kun vein toiset lapset treeneihin. Ja parempi sekin, että syö ruokaa, kun että vetäisi limua, pullaa, sipsiä, suklaata jne. Koitin vaan sanoa, että joskus taustalla voi olla ihan mieletön ruokahalu, eikä välttämättä täysin holtiton ruokavalio. Ei sitä yli kymmenvuotiaan edestä voi ruokaa piiloonkaan laittaa.

Ja mun pikkuveli söi itsensä lihavaksi tavallisella kotiruualla jota söi liikaa. Kuten puoli pakettia leipää välipalaksi hirveän leikkelekasan kanssa. ja sitä mä en tiedä, miksi joillakin on mieletön ruokahalu, mutta mä en usko sen olevan kiinni mistään itsekurista tms, koska harvemmin pieni lapsi kontrolloi syömisiään suuntaan tai toiseen ja silti kovin moni lapsi ei syö liikaa ja liho. Jostain syystä yhdelle lapselle riittää se yksi leipä ja toiselle puoli pakettia :|

Alkuperäinen kirjoittaja Norsupäästäinen:
Ja mun pikkuveli söi itsensä lihavaksi tavallisella kotiruualla jota söi liikaa. Kuten puoli pakettia leipää välipalaksi hirveän leikkelekasan kanssa. ja sitä mä en tiedä, miksi joillakin on mieletön ruokahalu, mutta mä en usko sen olevan kiinni mistään itsekurista tms, koska harvemmin pieni lapsi kontrolloi syömisiään suuntaan tai toiseen ja silti kovin moni lapsi ei syö liikaa ja liho. Jostain syystä yhdelle lapselle riittää se yksi leipä ja toiselle puoli pakettia :|
Junnu on syönyt aina käytännöllisesti katsoen kaiken minkä kiinni saa, mutta eipä se ole juuri koskaan ollut paikallaankaan...ei edes nukkuessaan. Paino-ongelmia sillä ei kuitenkaan ole ollut eikä tiettävästi lapamatojakaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Norsupäästäinen:
Junnu on syönyt aina käytännöllisesti katsoen kaiken minkä kiinni saa, mutta eipä se ole juuri koskaan ollut paikallaankaan...ei edes nukkuessaan. Paino-ongelmia sillä ei kuitenkaan ole ollut eikä tiettävästi lapamatojakaan.

Niin, ja jostain syystä toinen lapsi lihoo niillä syömisillä ja toinen ei.
Mun mies syö myös ihan tolkuttomasti, myös sipsejä joita menee pussi päivässä :x Eikä liho vaikka istuisi vaan persuksillaan tekemättä mitään. Mu ntaas ei tarvitse kuin ajatella ruokaa ja persusta rupeaa leviämään

Mulla on kaverilla poika, joka on urheilullisesti erittäin hyvä; juoksee ja yleissurheilee korkeella sarjoissa, mitä ne nyt onkaan.

Mutta ylipainoinen.

Eli sen perusteella ihan sama muille luokkakavereille, ulkopuolisille jne kun se on "läski" .

Eli ei kehuta saavutuksia jne kun paino on jotenkin esteenä. :o :o :o

Et ei muka VOI olla oikeesti kiva kaveri, kun on ylipainoinen.

EI VOI olla hyvä urheilussa, kun on ylipainoinen.

:/ :headwall:

Alkuperäinen kirjoittaja Ford Prefect:
Mulla on kaverilla poika, joka on urheilullisesti erittäin hyvä; juoksee ja yleissurheilee korkeella sarjoissa, mitä ne nyt onkaan.

Mutta ylipainoinen.

Eli sen perusteella ihan sama muille luokkakavereille, ulkopuolisille jne kun se on "läski" .

Eli ei kehuta saavutuksia jne kun paino on jotenkin esteenä. :o :o :o

Et ei muka VOI olla oikeesti kiva kaveri, kun on ylipainoinen.

EI VOI olla hyvä urheilussa, kun on ylipainoinen.

:/ :headwall:

Mun kaverit oli kaikki ylipainoisia melkein. Siksi kai, kun olin paljon muita pienenpi. Sekin näytti olevan eräänlainen este ystävystymiselle. Löysimme sitten toisemme.

Kunnon ruualla ja kunnon ruualla on eroja. Esim jauhelihakastikkeessa voi olla huima ero kalorien määrässä riippuen siitä, miten se kastike on valmistettu.

Ap:lle...ei kaikkea tarvitsekaan ymmärtää =)

Tää on ihan totta. Jos käyttää jauhelihakastikkeen tekoon esim. sika-nauta-jauhista (sis. lähes 25 % rasvaa), paistamiseen rasvaa ja lisää vielä ruokakermaa, niin tuloksena on pahempi rasvapommi kuin mitkään hampurilaiset. Ja sitä syö reilun annoksen niin tottavie kotiruoalla lihoo. :/

mulla on tyttö normaalipainoinen, eikä meillä pelkästään syödä karkkeja eikä muitakaan herkkuja vaan ensin syödään kunnon ruoka ja sen jälkeen vasta muuta jos kaapissa on, hampurilaisia ehkä kerran kuukaudessa, sipsejä saman verran, ite oon ylipainoinen mutta lapseni kohdalla haluan että hän on just se mikä on tällä hetkellä, eli saa syödä aika vapaasti lähestulkoon kaikkea eikä liho mutta sitten kun/jos rupeaa lihomaan niin sitten tehdään asian eteen jotakin

Yhteistyössä