Minä en kerta kaikkiaan ymmärrä (kouluikäisten ylipainosta)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Bannitar
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
B

Bannitar

Vieras
Katsoin juuri ulos ikkunasta, kun naapurin selkeästi ylipainoinen poika rullasi ohi tuossa tiellä. Monesti käy mielessä, että miksi vanhemmat eivät kanna vastuuta lapsistaan syöttämällä terveellistä ja ravitsevaa ruokaa, joka ei lihota sekä huolehtimalla, että lapset liikkuvat tarpeeksi.

Fakta kuitenkin on, että terveellinen perusruoka ei lihota liikkuvaa lasta, vaikka sitä paljon söisikin. Meidän lapset syövät kuin työhevoset eivätkä liho. Mutta he eivät vaadikaan hamppareita, pizzoja, hodareita, limuja jne. Herkkupäivä on kerran viikossa ja silloin saa vaikka mitä, mutta muuten syödään tervellisesti.

En siis tarkoita vauvoja ja ihan pieniä lapsia, joiden toki kuuluukin olla pyöreitä omalla suloisella lapsen tavallaan.

mä oli hyvinkin ylipainoinen lapsena, karkkipäivä oli kerran viikossa, mutta sitten kun käytiin mummolassa, mummo anto mulle rahaa, että ostappa tyttö karkkia ja sit anto kassillisen namuja mukaan, sipsiä, jäätelöö ja karkkia.
Äiti ei yksinkertasesti jaksanu taistella kolmen karkkia kinuavan lapsen kanssa kun kuitenkin ties että sitä karkkia oli mummolta saatu ja ne oli kaapissa!

Niin... toisaalta meillä on lähinnä alipainoinen 3. luokkalainen, joka vetelee karkkia ja roskaruokaa mielinmäärin -kuten koko perhe- ja ainoa joka ei ole alipainoinen olen minä ja mäkin olen alkanu lihoa vasta kun lopetin 2. lapsen imettämisen, siihen asti sain syödä mitä huvitti...Vaan sitten alkoi jo olla ikääkin mittarissa 25-30 vuotta ja eikös sitä silloin pitäis alkaa huolehtia itsestään...
Ja juu, kyllä meillä normaalia kotiruokaakin syödään, että ei nyt kenenkään tarvi luulla, että muksut elää sipseillä ja limulla, mutta jotain ns. epäterveellistä/lihottavaakin lähes päivittäin, ainakin useamman kerran viikossa.

mulla on ylipainoinen koululainen, joka pelaa jalkapalloa ja ui.

Mutta meidän elämä on jatkuvaa taistelua läksyjen tekemisestä, en yksinkertaisesti jaksa enää taistella syömisestä. Poika syö yksinkertaisesti liikaa, jos rajoitan ruokaa ruualla, tämä on hetken päästä jo kaapilla etsimässä jotain muuta syötävää.

Minä en yksinkertaisesti tiedä enää mitä tehdä. Varsinkin kun niihin läksytaisteluihin käytetään aikaa tunteja joka ilta. Ja tähän on haettu apua jo koulupsykologilta ja toimintaterapiasta ja jotain apua on saatukin.

Josko lapsi mättää salaa? No, en minäkään ihan ymmärrä, mutta minun lapset onkin aika pieniä ja hoikkia. Minun mies oli kyllä pienenä vähän pläski. Kauhean lyhyt, mutta pläski. Heillä ei rasvaista syöty, mutta joka mukula vetäisi ruualla ainakin 6 perunaa per nenä. :o

Alkuperäinen kirjoittaja Bannitar:
Yllättävän monessa perheessä syödään valmispizzoja, hamppareita ja karkkia monta kertaa viikossa.

Ja fakta on, että reilua ylipainoa ei voi saada kotiruoalla!

Käy tutkii roskis niin tiedät varmasti mitä siellä syödään

just,just..meillä on tytöllä karkkipvä kerran vko (la ) ja silloinkaan ei saa herkkuja mielin määrin vaan tyyliin lauantaipussi ja kindermuna..ja noita eineksiä on tosi harvoin,halvemmaksi tulee itse tehty kotiruoka..ja kun voi vaikuttaa raaka-aineisiin,niin taatusti on meillä aina niistä kevyimmistä raaka-aineista tehdyt ruuat..terv. ent. pullero =)

No mä aattelen,ettei musta luultavasti olisi tullut ylipainoista(lapsena vähän) jos kotona ruokailutottumukset olisivat olleet toisin.Saimme herkutella kun halusimme ja miten paljon vaan.
Ja varmasti lapsellanikin painoa tulisi jos ruokailutottumukset tästä vielä kallistuisi enemmän "herkuttelun puolelle"(ei olla mitään tiukkiksia nytkään) ja en tahdo tieten tahtoen lastani lihottaa...ihan jo ajatellen terveydellisiäkin asioita.

Katsoin juuri ulos ikkunasta, kun naapurin selkeästi ylipainoinen poika rullasi ohi tuossa tiellä. Monesti käy mielessä, että miksi vanhemmat eivät kanna vastuuta lapsistaan syöttämällä terveellistä ja ravitsevaa ruokaa, joka ei lihota sekä huolehtimalla, että lapset liikkuvat tarpeeksi.

Fakta kuitenkin on, että terveellinen perusruoka ei lihota liikkuvaa lasta, vaikka sitä paljon söisikin. Meidän lapset syövät kuin työhevoset eivätkä liho. Mutta he eivät vaadikaan hamppareita, pizzoja, hodareita, limuja jne. Herkkupäivä on kerran viikossa ja silloin saa vaikka mitä, mutta muuten syödään tervellisesti.

En siis tarkoita vauvoja ja ihan pieniä lapsia, joiden toki kuuluukin olla pyöreitä omalla suloisella lapsen tavallaan.

no onks se sun tehtävä huolehtia toisten ylipainosta?

Alkuperäinen kirjoittaja kyökkipiika:

no onks se sun tehtävä huolehtia toisten ylipainosta?

No tavallaan, veromaksajana. :D :D

Ei vaan, mä olen aina ollut pyöreä. Mun äiti on hyvitellyt pienenä omia tekemisiään herkuilla (on alkoholisti ja kun joi, osti mulle aina jotain hyvää) ja mä söin jo silloin mielialoihini.

Edelleen olen pyöreä ja toivoisin, että voisin lapseni kasvattaa niin, että oppisivat terveellisimmille elämäntavoille, se ei toki poissulje sitä, että ei koskaan voisi herkutella.

Alkuperäinen kirjoittaja McGarmiwa:
Eikä siitä karkkipäivästä ole hyötyä jos sillon sit saa vetää niin paljon makeeta ku napaan mahtuu.

Itse asiassa koko karkkipäivä on ihan ahterista ja kaiken huonon alku. Karkin- ja herkunsyönnistä tulee tabu ja ne lapset ovat niitä, jotka tyhjentää synttäreillä ja jouluna karkkikipot. :D

joo,mut aatelkaa sitä karkkipäivää siltä kantilta,että aineenvaihdunta kiihtyy silloin,ku noita herkkuja saa vaan kerran vkossa..elimistö yllättyy ja alkaa toimia tehokkaammin..mutta jos niitä joka pvä tai lähes joka pvä söis,niin elimistö ois tottunu niihin..

meillä ei ole karkkipäivää vaan sitä syödään silloin tällöin, ku sitä sattuu olemaan tai tekee mieli. Mutta vasta ruuan jälkeen. Se tuntuu jotenkin luontevalta.

Oikeasti se on aika ilkeää pitää lasta ylipainoisena, vähän niinkuin verrattavissa siihen, että leikataan semmonen pottatukka tai puetaan likasiin vaatteisiin. Lapsi ei voi sille itse mitään.

Fakta on että jos syö enemmän kuin kuluttaa, niin lihoo, vaikka pelkällä kotiruoalla.
Meillä ei ole karkkipäivää enkä minä hyväksy periaatetta että koko viiikko odotellaan sitä päivää jolloin SAA syödä kaikkea hyvää. Päinvastoin yritän opettaa lapsiani siihen että he haaveilevat ihan jostain muista asioista kuin ruoasta. Herkut kuuluvat arkeen eikä niitä mitenkään erotella kielletyiksi asioiksi. Jos laitan pöydälle karkkipussin ja viinirypäleita, niin karkit ovat jäljellä vielä pitkään viinirypäleiden jälkeen. Ja meillä on neljä sellaista auringon kuivattamaa oravannahkaa, siitä huolimatta että molemmat vanhemmat on läskejä :p

niin aikuisten kuin lasten olisi syytä syödä vähän mutta usein,sillä tavoin verensokeri ei laske liian alas ja ei tule ahmittua ruokaa,kun ei ole ollut puolta päivää nälässä..

Kunnon ruualla ja kunnon ruualla on eroja. Esim jauhelihakastikkeessa voi olla huima ero kalorien määrässä riippuen siitä, miten se kastike on valmistettu.

Ap:lle...ei kaikkea tarvitsekaan ymmärtää =)

Yhteistyössä