minä en jaksa käsittää. *roskatilitys*

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja soleigh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

soleigh

Aktiivinen jäsen
14.05.2009
2 021
0
36
Laukaa
kuulemma tässä taloyhtiössä rapsahtaa aika mukava sakko jos narahtaa siittä että ei ole lajitellut roskia.
mitähän varten se sekajätepönttö tuolla sitte on jos sinne ei saa laittaa mitää?
ukon kanssa tästä keskusteltu useamminkin, se on lajittelufriikki ja minä en voi sietää käsitettä biojäte. Ensinnäkii, ne pussit on ihan perseestä. Kasvavat oranssia karvaa, päästävät nesteet läpi, hajoavat heposti ja haisevat.
Minä en ala nuita moneen roskikseen kuskata.
Ja kuka helevetti siellä muka käy suljettuja roskapusseja tonkimassa ja tarkistelemassa?

minuu vituttaa :headwall: :headwall: :headwall: :headwall: |O |O |O
 
Alkuperäinen kirjoittaja as if:
Ois aika monet sakot tähänkin talouteen sit jo pamahtanut :ashamed: luojan kiitos täällä päin ei edes kerätä biojätettä erikseen...

oon jo suunnitellu että nakkaan sen pöntön itessään sekajäteastiaan tai tuhoan jotenki muuten.. suoraa manalasta tulleet tämmöset riesat..
 
Mikä siinä kierrättämisessä on niin vaikeaa?

Juuri itse bongasin pahvinkeräyksestä pizzalaatikon, jonka sisällä oli puoliksi syöty pizza. Ei sitten ollut joku älypää jaksanut viskata sitä pizzaa siihen viereiseen biojätesäiliöön. :headwall:
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mikä siinä kierrättämisessä on niin vaikeaa?

Juuri itse bongasin pahvinkeräyksestä pizzalaatikon, jonka sisällä oli puoliksi syöty pizza. Ei sitten ollut joku älypää jaksanut viskata sitä pizzaa siihen viereiseen biojätesäiliöön. :headwall:

minä en jaksa keskittyä sellaseen ajanhukkaan koska roskat nyt ei ole maailman tärkein asia. Vaikeuttaa elämää tommonen soopa. samaan paikkaan ne päätyy kaikki, olivat sitte mitä hyvänsä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja soleigh:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mikä siinä kierrättämisessä on niin vaikeaa?

Juuri itse bongasin pahvinkeräyksestä pizzalaatikon, jonka sisällä oli puoliksi syöty pizza. Ei sitten ollut joku älypää jaksanut viskata sitä pizzaa siihen viereiseen biojätesäiliöön. :headwall:

minä en jaksa keskittyä sellaseen ajanhukkaan koska roskat nyt ei ole maailman tärkein asia. Vaikeuttaa elämää tommonen soopa. samaan paikkaan ne päätyy kaikki, olivat sitte mitä hyvänsä.

Voi jeesus, sä oot nolo. Onneks sun miehelläs on sentään enemmän älliä päässään ku sulla.

Roskat ei ole mikään maailman tärkein asia... Huh.

 
Alkuperäinen kirjoittaja soleigh:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mikä siinä kierrättämisessä on niin vaikeaa?

Juuri itse bongasin pahvinkeräyksestä pizzalaatikon, jonka sisällä oli puoliksi syöty pizza. Ei sitten ollut joku älypää jaksanut viskata sitä pizzaa siihen viereiseen biojätesäiliöön. :headwall:

minä en jaksa keskittyä sellaseen ajanhukkaan koska roskat nyt ei ole maailman tärkein asia. Vaikeuttaa elämää tommonen soopa. samaan paikkaan ne päätyy kaikki, olivat sitte mitä hyvänsä.

Nii just,elämässä on niin paljon tärkeitäkin asioita,oon ihan samaa mieltä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mikä siinä kierrättämisessä on niin vaikeaa?
Se että asumme omakotitalossa ja meillä on vain sekajätepönttö. Alueelta ei edes kerätä mitään muuta.

Pahvit ja kartongit kyllä erotellaan ja ne menee aika-ajoin niille tarkoitettuun keräyspisteeseen joko kauppareissulla tai kaatiskeikalla.

Ongelmajätteet luonnollisesti erotellaan sekajätteistä eli paristot jne jäteöljyistä nyt puhumattakaan.

Biojätteitä sen sijaan ei erotella. Kompostia en ala nysväämään ja jokaista banaaninkuorta en lähde kaupungille kuskaamaan.

 
Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mikä siinä kierrättämisessä on niin vaikeaa?
Se että asumme omakotitalossa ja meillä on vain sekajätepönttö. Alueelta ei edes kerätä mitään muuta.

Pahvit ja kartongit kyllä erotellaan ja ne menee aika-ajoin niille tarkoitettuun keräyspisteeseen joko kauppareissulla tai kaatiskeikalla.

Ongelmajätteet luonnollisesti erotellaan sekajätteistä eli paristot jne jäteöljyistä nyt puhumattakaan.

Biojätteitä sen sijaan ei erotella. Kompostia en ala nysväämään ja jokaista banaaninkuorta en lähde kaupungille kuskaamaan.

tässä myös hyvä pointti.
 
Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mikä siinä kierrättämisessä on niin vaikeaa?
Se että asumme omakotitalossa ja meillä on vain sekajätepönttö. Alueelta ei edes kerätä mitään muuta.

Pahvit ja kartongit kyllä erotellaan ja ne menee aika-ajoin niille tarkoitettuun keräyspisteeseen joko kauppareissulla tai kaatiskeikalla.

Ongelmajätteet luonnollisesti erotellaan sekajätteistä eli paristot jne jäteöljyistä nyt puhumattakaan.

Biojätteitä sen sijaan ei erotella. Kompostia en ala nysväämään ja jokaista banaaninkuorta en lähde kaupungille kuskaamaan.

Meillä samoin täällä meidän omakotitaloalueella. Sillä erolla, että meidän olisi mahdollista kustantaa itsellemme biojäteastia ja maksaa erikseen sen tyhjentämisestä. Se on kaiken kaikkiaan tehty niin vaikeaksi, että kenelläkään sitä ei täällä näytä olevan. Minusta kyllä tuntui aluksi vaikealta laittaa biojätteet sekajätteisiin, mutta äkkiä siihenkin tottui. Kunnan kannattaisi vähän kannustaa kierrättämiseen, esim. että biojäteastian tyhjentämisestä ei tarvitsisi maksaa yhtä paljon kuin sekajäteastian tyhjentämisestä.
 
Siis jos siellä on se sekajäteastia, niin miksei siihen tosiaan voi niitä laittaa?

Sen sijaan siitä tulee taloyhtiölle lisäkuluja, kun heitetään sohvia ja muuta jätekatokseen.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Siis jos siellä on se sekajäteastia, niin miksei siihen tosiaan voi niitä laittaa?

Sen sijaan siitä tulee taloyhtiölle lisäkuluja, kun heitetään sohvia ja muuta jätekatokseen.

tätä minäki jaksan ihmetellä? ja miten muka voi joutua maksamaan sakon jos biojätteet on sekajätteessä?
 
Alkuperäinen kirjoittaja soleigh:
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Siis jos siellä on se sekajäteastia, niin miksei siihen tosiaan voi niitä laittaa?

Sen sijaan siitä tulee taloyhtiölle lisäkuluja, kun heitetään sohvia ja muuta jätekatokseen.

tätä minäki jaksan ihmetellä? ja miten muka voi joutua maksamaan sakon jos biojätteet on sekajätteessä?
Taitaa olla vaan taloyhtiön uhittelua.
 
"on ne maatunut ennenkin.." en voi käsittää tälläistä ajattelutapaa aikuisilta ihmisiltä.
niin no, sinähän et ole itse todistamassa täällä ajattelemattomuutesi tuloksia, joten eipä sillä ole väliä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja tyhmät:
omakotitaloon tehkää oma kompostori.helppoa ja kivaa.

Ei kiinnosta. Meillä on vielä tosi pieni pihakin (sekin kunnan syytä, kun kaavoittavat nykyään nämä tontit niin pieniksi), menis ihan pilalle jos sinne pitäisi joku kompostori vääntää. Ei kiitos.
 
1. kaikki ei mene samaan paikkaan
2. taloyhtiöissä lajitellaan kahdesta syystä
Ensimmäinen: * sekajäte/kaatopaikalle menevä jäte on kaikkein kalleinta (kaatopaikka maksu nousi esim täällä päin suomea just 30%), paperi haetaan ilmaiseksi, muista hyötyjätteistä ei tarvitse maksaa käsittelymaksua = Kaikki tämä vaikuttaa teidänkin yhtiövastikkeeseenne eli taloyhtiön kuluihin.
Toinen: * kunnalliset jätehuoltomääräykset edellyttävät lajittelua - jos ei lajitella tulee taloyhtiölle huomautus ympäristönsuojelutoimistosta

Itse asun ok-talossa ja meillä lajitellaan pahvi, paperi, lasi, metalli, muovi, loput menee sekajätteeseen (noin 1 pieni pussi viikossa)
tällä ollaan oma jätehuoltomaksu puolitettu
 
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Siis jos siellä on se sekajäteastia, niin miksei siihen tosiaan voi niitä laittaa?

Jätekuskilla on ohjeistus, että tilanteessa, jossa havaitaan kuormaan joutuneen biojätettä ajetaan välittömästi kaatopaikalle ja puretaan kuorma lajiteltavaksi. Sekajätekuorman lajittelun kulut ja ylimääräisen kaatopaikkakeikan kulut tulee tietysti taloyhtiölle. Käytännössä tämä voi olla joitakin tonneja.

Tästä syystä jätekatokset on nykyisin lukossa. Kun lukitusjärjeestelmät uusiutuvat ottavat uudet lukot lokitietoja siitä, kuka on astialla käynyt. Omistajat eivät halua maksella tuhansien eurojen kuluja vuokralaisten kämmäilyistä.
 

Yhteistyössä