Minä en enää jaksa tuota lasta... :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja voimat on...
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

voimat on...

Vieras
Keinot alkaa olla lopussa. minä en saa tuota lasta lopettamaan lyömistä ja potkimista kun hän suuttuu. siis tarkoitan sitä, että lapsi jatkuvasti suuttuessaan lyö tai potkii, lopettaa kyllä kun siihen puutun. En enää tiedä mitä teen... Neuvolasta ei ollut apua, ei eltostakaan. Uhmaa jatkuvasti tyyliin sinä et minua määrää. tottelee kyllä jossain vaiheessa, mutta tuo lyöminen ei vain lopu. Lapsi kohta kuusi vuotias...

Mitä hittoa minä teen...?

Meillä samaa 5,5 vuotiaan kanssa . Lisäksi uhoaa, huutaa, uhkailee, nimittelee ja näyttelee kieltään. Hirmisen raskasta välillä on, kun ei tahto saada tuota raivoajaan rauhoittumaan ja tuntuu, että elämä on yhtä tappelua. Kait se kuuluu tähän ikään, mutta eipä se paljoa lohduta....

Keinot alkaa olla lopussa. minä en saa tuota lasta lopettamaan lyömistä ja potkimista kun hän suuttuu. siis tarkoitan sitä, että lapsi jatkuvasti suuttuessaan lyö tai potkii, lopettaa kyllä kun siihen puutun. En enää tiedä mitä teen... Neuvolasta ei ollut apua, ei eltostakaan. Uhmaa jatkuvasti tyyliin sinä et minua määrää. tottelee kyllä jossain vaiheessa, mutta tuo lyöminen ei vain lopu. Lapsi kohta kuusi vuotias...

Mitä hittoa minä teen...?

Siis ketä hän lyö?

[QUOTE="tiina";25445787]Siis ketä hän lyö?[/QUOTE]

yleensä sitä jolle suuttuu, esim. minua jos menen kieltämään/komentamaan ja lasta se alkaa suututtaa tarpeeksi. ei aina suuttuessaan lyö, mutta tarpeeksi kun kiehahtaa.

Alkuperäinen kirjoittaja yhtä neuvoton;25445776:
Meillä samaa 5,5 vuotiaan kanssa . Lisäksi uhoaa, huutaa, uhkailee, nimittelee ja näyttelee kieltään. Hirmisen raskasta välillä on, kun ei tahto saada tuota raivoajaan rauhoittumaan ja tuntuu, että elämä on yhtä tappelua. Kait se kuuluu tähän ikään, mutta eipä se paljoa lohduta....

Toivottavasti kuuluu vain ikään. On tuo lapsi kyllä muutenkin temperamenttinen, joten varmaan se lisää vähän tuota uhmaamista yms.

Ite olen aina jutellut lapsen kanssa uhmaamisen ja raivoamisen jälkeen. Meillä ei ainankaan lapsi selkeästi osaa ilmaista vihan ja suuttumuksen tunteina, vaan purkaa ne fyysisesti ulos. Kertoo, että oli niin vihainen, että oli ihan paha olla. Yrittänyt nyt sitten aina lapsen raivotessa selittää hänelle, että sinä ole nyt niin äkäinen jne...mutta eipä tuo ole ainankaan auttanut häntä hillitsemään itseään.

Mulla kans juuri 6v täyttänyt jonka kanssa on hermot niin kireellä että ei mitään järkee.. Huutaa, potkii, lyö, rikkoo tavaroita, huutaa "MINÄ MÄÄRÄÄN TÄÄLLÄ", nauraa jos komennan tai kiellän/käsken, joskus jopa sylkee, piirtää seiniin, huonekaluihin, repii verhot ikkunoista, sotkee tahallaan esim. ruualla lattioita jnejnejne.. Neuvolasta ei ollut apua ja mietin mikä on seuraava kanava mistä voin hakea apua?? Olen täysin neuvoton ja mietin mitä olen tehnyt väärin ja missä kohdin, aina olen opettanut lapsille käytöstapoja ja pienempien lasten kanssa ei tällaisia ongelmia olekaan.. Ihan loppu olen.. Toisaalta lohduttava kuulla että voisi liittyä vain ikään?

Oletteko kokeilleet ihan yksinkertaista kielellistämistä näissä raivotilanteissa? Tietysti lapsi ei kuule heti puhettasi ja sanojasi, mutta vähitellen hän alkaa kuulla ne. Ajan kanssa kun opitte hallitsemaan tilannetta, se alkaa sujua ja jossain vaiheessa lapselle riittää että hän sanoo olevansa vihainen eikä hänen tarvitse raivota.

Kielellistäjän puhe voisi olla vaikka tällaista:
"Minä tiedän, että olet hurjan vihainen, kun tämä asia ei onnistunut/kun joudun kieltämään sinua. Ensikerralla tehdään tämä juttu jotenkin toisin, mutta nyt sinä saat rauhassa olla vihainen. Ota tästä vaikka tämä tyyny ja lyö sitä, ja minä kannan sinut tälle matolle, tässä saat olla niin vihainen haalarille, itsellesi ja minulle kun haluat ja vaikka lyödä tätä tyynyä. On ihan oikein olla vihainen, jokainen on joskus vihainen ja asiat harmittaa, mutta silti ei saa satuttaa toista. Minä olen tässä lähellä, sinulla ei ole mitään hätää ja minä katson, ettet satuta itseäsi. Joko se kiukku on yhtään helpottanut, ottaisitko vaikka vettä? Minä olen huomannut, että kiukutessa tulee kova jano. Vai oletko vielä niin kiukkuinen, että pitää hetki nyyhkyttää tai huutaa? Hei, joko sinä osaisit sanoa, miksi sinulle tuli niin paha mieli? Voidaan yhdessä jutelle siitä. Ei ole mitään hätää."

Tarpeeksi usein toistuessaan lapsi alkaa kuunnella sanojasi ja ottaa sieltä niitä toimintamalleja, joita tarjoilet. Tämä kuullostaa hullulta neuvolta, alkaa toistaa jotain mantraa kun toinen karjuu ja raivoaa, mutta se toimii. Puhut rauhallisesti, ehkä jopa kuiskaamalla ja olet kiukun ajan rauhallinen, läsnäoleva aikuinen.

Meillä on ollut muutama todella temperamenttinen lapsi, joten tätä on tullut tehtyä useamman kerran.

[QUOTE="Piika-äiti";25446186]Oletteko kokeilleet ihan yksinkertaista kielellistämistä näissä raivotilanteissa? Tietysti lapsi ei kuule heti puhettasi ja sanojasi, mutta vähitellen hän alkaa kuulla ne. Ajan kanssa kun opitte hallitsemaan tilannetta, se alkaa sujua ja jossain vaiheessa lapselle riittää että hän sanoo olevansa vihainen eikä hänen tarvitse raivota.

Kielellistäjän puhe voisi olla vaikka tällaista:
"Minä tiedän, että olet hurjan vihainen, kun tämä asia ei onnistunut/kun joudun kieltämään sinua. Ensikerralla tehdään tämä juttu jotenkin toisin, mutta nyt sinä saat rauhassa olla vihainen. Ota tästä vaikka tämä tyyny ja lyö sitä, ja minä kannan sinut tälle matolle, tässä saat olla niin vihainen haalarille, itsellesi ja minulle kun haluat ja vaikka lyödä tätä tyynyä. On ihan oikein olla vihainen, jokainen on joskus vihainen ja asiat harmittaa, mutta silti ei saa satuttaa toista. Minä olen tässä lähellä, sinulla ei ole mitään hätää ja minä katson, ettet satuta itseäsi. Joko se kiukku on yhtään helpottanut, ottaisitko vaikka vettä? Minä olen huomannut, että kiukutessa tulee kova jano. Vai oletko vielä niin kiukkuinen, että pitää hetki nyyhkyttää tai huutaa? Hei, joko sinä osaisit sanoa, miksi sinulle tuli niin paha mieli? Voidaan yhdessä jutelle siitä. Ei ole mitään hätää."

Tarpeeksi usein toistuessaan lapsi alkaa kuunnella sanojasi ja ottaa sieltä niitä toimintamalleja, joita tarjoilet. Tämä kuullostaa hullulta neuvolta, alkaa toistaa jotain mantraa kun toinen karjuu ja raivoaa, mutta se toimii. Puhut rauhallisesti, ehkä jopa kuiskaamalla ja olet kiukun ajan rauhallinen, läsnäoleva aikuinen.

Meillä on ollut muutama todella temperamenttinen lapsi, joten tätä on tullut tehtyä useamman kerran.[/QUOTE]

Hyviä neuvoja! Olen yrittänyt selittää lapselle hänen tuntemuksiaan, kun selkeästi huomannut, ettei osaa pukea tunteinaan sanoiksi. Vielä ei apua ole ollut, mutta aina raivareiden jälkeen jutellaan tilanteesta ja sovitaan asiat.
Ehkä se tästä vielä...

Yhteistyössä