Miltäs tämä kuulostaa? (allergisten vauvojen äidit)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Viikate
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Viikate

Aktiivinen jäsen
19.08.2011
4 072
2
38
3,5 kk:n ikäinen tyttö kyseessä. Yöunet muuttuivat hyvin levottomiksi n. 2 kk:n iässä, nyt viikon sisällä iho on alkanut oireilla. Kuivia läiskiä, taiveihottumaa, selvää kutinaa. 3 kk-neuvolassa kasvu oli hidastunut sekä pituuden että painon osalta, silloin ei iho vielä oireillut eikä mahdollinen allergia tullut mieleen minulle eikä terkalle. Täysimetyksellä on.

Vaan aika klassiset oireethan nämä lienevät : /

Me saatiin neuvolasta suoraan lähete tutkimuksiin vähäisemmilläkin oireilla. Tytöllä oli siis tosi pahat ilmavaivat aina kun oli annettu korviketta ja lisäksi tuli lievää iho-oiretta (punoitusta poskeen). Ihotesti oli negatiivinen mutta altistustestissä sitten lääkäri oli reaktion perusteella sitä mieltä,että tytöllä on suolioireinen maidonproteiiniallergia. Sillon siis tyttö huusi maitoannosten jälkeen kuin syötävä ja lisäksi tuli ihan minimaalisia iho-oireita.

Kannattaa soittaa neuvolaan ja pyytää lähete tutkimuksiin. Parempi se on tutkia turhaan kuin antaa vaivojen olla ja häiritä pikkuista.

Lähtisin kartoittamaan allergioita. Meillä tosin tyttö oli lähinnä suolioireinen maitoallergikko alkuun. Joskus viiden kuukauden jälkeen lähdettiin sitten selvittelemään allergioita, kun alkoi tulla vihreää limakakkaa monta kertaa päivässä. Mutta jälkeenpäin tietenkin oli helppo arvella, miksi tyttönen ei tätä ennen nukkunut päivällä juurikaan puolta tuntia pidempää pätkää. Ja muutoinkin oli isoveikkaansa tyytymättömämmän oloinen vauva (jolla siis allergioita ei ole) jo pienestä. Öisin kyllä nukkui ihmeen hyvin, niistä ei olisi voinut mitään vaivaa päätellä.

meillä tytöllä suolioireinen maitoallergia, eli kokeile nyt ite jättää KAIKKI maitotuotteet pois/korvata soijalla. Ja kannattaa ne maitotuotteet googlettaa, en itse edes tiennyt mitkä kaikki tuoteselostenimet viittaavat maitoon.

Jotdieeenkin sitä itsekin mietti, että miksen aiemmin älynnyt lähteä tutkimaan asiaa. Vaivat hävisi, kun diagnosoitiin maitoallergia ja mahdollinen kananmuna ja olin sitten imetysdieetillä noin vuoden ikään, jolloin aloitettiin Nutrilon Soija. Kaikenmoisia muita ruoka-aineallergioita oli myös alkuun eli kiinteitä aloiteltiin melkoisen tahmeasti. Pitkään sopi lähinnä kukkakaali, bataatti, riisi ja hirvenliha. Niillä ei kummoisia makuelämyksiä saanut aikaiseksi. Mutta parivuotiaana sopi oikeastaan kaikki jo. Tosin tyttö on edelleen iholtaan atoopikko ja tänä keväänä saatiin ekaa kertaa isommin oireita koivusta.

[QUOTE="hmm";26266756]meillä tytöllä suolioireinen maitoallergia, eli kokeile nyt ite jättää KAIKKI maitotuotteet pois/korvata soijalla. Ja kannattaa ne maitotuotteet googlettaa, en itse edes tiennyt mitkä kaikki tuoteselostenimet viittaavat maitoon.[/QUOTE]
Tätä mietin, että josko kokeilisi tehdä tämän jo nyt, ennen tutkimuksiin hakeutumista. Kuinkahan kauan menee, että vaikutuksen huomaa?

[QUOTE="vieras";26266800]Mulle sanoi lastenlääkäri että ruokavaliota ei saa ominpäin muuttaa, vaan se pitää tapahtua valvotuissa oloissa. Me oltiin lastenosastolla.[/QUOTE]

Ok... Kiitos kaikesta tiedosta. Kaksi vanhempaa tytärtäni eivät ole allergisia ja kaikki tämä uutta mulle. Koetan orientoitua kaikkeen mitä mahdollisesti edessä.

Mämyös lähtisin lääkäriin ja suorittaisin välttämis-altistus -asiat nimenomaan hänen kontrollissaan. Omatoimisesti suoritetuilla testauksillahan ei ole painoarvoa, jos vaikkapa haluaa korvikkeisiin kelakorvaukset.

Aikuinen ihminen voi jättää itseltään maitotuotteet pois ilman lääkärin valvontaa. Huolehdit kalkki (800-1000mg), vitamiini ja proteiinilisän. Vauva kyllä ottaa tarvitsemansa.

Maitoa ei kannata korvata soijalla. Muutenkin korvaavia tuotteita kannattaa ottaa mahdollisimman vähän.

Pidä oire ja ruokapäiväkirjaa. Aloita jo ennenkö jätät maitotuotteet pois. Suolioireisilla kestää yleensä pariviikkoa ennenkö varmasti tietää, iho-oireet vaihtelee.

Muista että myös muille voi olla allerginen (yleensä onkin kun oireet alkaa noin pian). Joten oireet voivat helpottaa vain vähän pelkän maidon pois jättämälllä.

Allergiatestit eivät aina näytä allergioita.

Uusimmat

Yhteistyössä