Miltä se ruokatorven tähystys tuntuu?

• Viestiketjun aloittaja Peyote
  • Ensimmäinen viesti
Ei tule oksennusta, koska vatsalaukku tyhjä...yököttää ja tuntuu inhottavalta kun tungetaan väkisin, tekis mieli vetää letku koko ajan pois :( onneksi kestää vaan hetken ja siitä selviää hengissä...ei ollut loppujen lopuksi niin kauhea, kun mun annettiin alunperin ymmärtää. Puudutusainetta yökin ihan hirveesti, kun oli ihan kamalan makusta ja tuntusta kun ruikittiin nieluun...en saanut rauhoittavaa ennen tutkimusta ja selvisin silti paniikkihäiriöisenä ihan hyvin :)

Peyote
Saakohan siinä jotain rauhoittavaa lääkettä ettei sit ala raihia putket kurkussa?

Sit mua huolestuttaa ku googlasin sitä lääkärii ja löysin et se ei ota vastaan alle 16 vuotiaita. Että onko se joku lastenvihaaja joka sitten tiuskii aikuisillekin lapsille. Pelottaa vähäsen.

Peyote
[QUOTE="pupu";29999058]Sullako edessä? :( Mulla ei ole kokemusta, eikä toivottavasti tulekaan kun pelkään tuota tutkimusta jostain syystä... no mä pelkään muutenkin kaikkea.[/QUOTE]

No joo, mulla on ollut semmosta kurkku/närästysoiretta johon kumminkin auttoi lääkärinmääräämä happosalpaaja. Kunnes ne loppu. Sain nyt uuden satsin ja oikeestaan itse lähdin tota kyselemään tota röörikuvausta, kun mun mielestä mun ruokatorvi on kummallisen tuntuinen. Eipä hotsittais kyllä sinänsä mennä, mut aika on varattuna ja kokemushan se on sekin...

Mietin vuelä, että eihän se saleen voi olla yhtä kauhea kuin poskionteloiden punkteeraus. Puhuin aikaa varatessa esilääkityksestä joten oletan saavani jotain rauhottavaa ja yleensä semmoiset lääkkeet tekee mut tosi hyväntuuliseksi.

jaha
Joo mä sanon että saatan olla tosi arvaamaton kun mulle tunkee putkia kurkkuun jos en oo rauhotetussa tilassa. :D
Älä huoli ne pitää väkisin kiinni. Mulla oli yksi mies sairaanhoitaja pitämässä väkisin kiinni ja kun jouduin sen jälkeen labraan kaikki katsoivat kun naama oli täynnä pieniä verenpurkaumia. Mutta yksi mummo joka oli ennen mua sanoi että eipä se tuntunut oikein miltään eli joku vissiin pärjää ihan hyvinkin.

Peyote
Mä oksensin gastroskopian aikana muutaman kerran verta ja en saanut rauhoittavia. Tajuttomaksi menin verenhukan takia. Tähystys oli kuulemma kestänyt kaiken kaikkiaan 40 minuuttia. Tuohon kylläkin sisältyy verensiirto, elvytysryhmän toimenpiteet ja ties mitä vielä.
No huh! Mä oon menossa yksityiselle, toivon että kohdeltaisiin ihmismäisesti.

vierass
Oli kiinnostava kokemus. Katsoin ruudulta koko ajan suloisenvarista mahalaukkua :). Laakari oli kiva, mukava mieshoitsu pyyhki sylkea naamalta ja muutenkin tunnelma oli hyvin levollinen. Letku tuntuu lahinna jonkinverran epamukavalta. Ei juuri kipua eika yhtaan pahoinvointia.

kamala kokemus
No huh! Mä oon menossa yksityiselle, toivon että kohdeltaisiin ihmismäisesti.
Kyllä muakin hyvin kohdeltiin. Jouduin vain tuohon tähystykseen leikkauksen jälkeen akuutisti kun aloin oksentamaan verta. Vatsan valtimo ei kestänyt särkylääkkeitä, mitä annettiin leikkaukipuihin. Onneksi toi tapahtui sairaalassa, sillä muuten olisin kuollut verenhukkaan.

No joo, mulla on ollut semmosta kurkku/närästysoiretta johon kumminkin auttoi lääkärinmääräämä happosalpaaja. Kunnes ne loppu. Sain nyt uuden satsin ja oikeestaan itse lähdin tota kyselemään tota röörikuvausta, kun mun mielestä mun ruokatorvi on kummallisen tuntuinen. Eipä hotsittais kyllä sinänsä mennä, mut aika on varattuna ja kokemushan se on sekin...

Mietin vuelä, että eihän se saleen voi olla yhtä kauhea kuin poskionteloiden punkteeraus. Puhuin aikaa varatessa esilääkityksestä joten oletan saavani jotain rauhottavaa ja yleensä semmoiset lääkkeet tekee mut tosi hyväntuuliseksi.
Mä sain molemmilla kerroilla rauhottavaa pyytämättä. Ei se tutkimus kiva ollu mutta siitä selvis. Puudute ei auttanu. Kannattaa muistaa se että mitä enemmän "laittaa vastaan" sitä kurjempaa se on. Mahollisimman rentona ja muistaa hengittää RAUHALLISESTI. Mulla oli loistavat hoitsut jotka osas rauhoittaa hyvin ja tsempata. Oksennusta ei tullu mutta limaa ja sylkeä, meni paita vaihtoon. Oli se toisaalta ihan mielenkiintosta katella ruudusta omaa mahaansa ja sisuksia.

vieras, minäkin
Nopea juttu, vaikkakin kurja: oksettaa ja kurisee, kun mitään ei tule. Minua alkoi naurattamaan (juu, taidan olla pimeä), kun mietin miltä tilanne näyttää ulkopuolisen silmin: kuola valuu leukapielestä ja käy kurina. Ei vaan, kyllä siitä selviää, kun tsemppaa itseään. Itse keskityin ensin lääkärin polveen ja sitten tähystimen mustaan letkuun!

Yhteistyössä