Miltä raskaus tuntuu?

• Viestiketjun aloittaja Lapsetonkohtu
  • Ensimmäinen viesti
Lapsetonkohtu
En ole ollut koskaan raskaana, mutta olen utelias tietämään miltä se tuntuu. Lähinnä fyysisesti (varmaan vaihtelee raskauden etenemisen myötä) mutta miksei myös psyykkisestikin.

Olen iloinen kaikista (asiallisista) vastauksista! :)

Nyt tuntuu raskauviikolla 17 pieniä liikkeitä ja aika samalta ne tuntuvat kuin vaikka kupliminen mahassa, mutta kuin kuplat olisivat kovempia rakenteeltaan. Eli ei ihan niin pehmoisia nuo pikkuset liikkeet vaan....hieno selitys. :LOL:

Loppuraskaudessa (viimeraskaudessa) liikkeitä kuvailin kun kaveri kysyi samanlaisiksi, kuin joku tönäsisi ihan ulkopuolelta vatsaa. Ja pelkästään kohdun reunoilla/pinnalla se tuntuukin. Ei kauheasti eroa mun mielestä siitä jos joku liikuttelisi kättään tuossa päällä ja tuuppisi hellästi.

Jos kysytään miltä raskaus tuntuu lukuunottamatta vaivan liikkeitä, niin ei oikein miltään ainakaan vielä. Joskus selinmakuulla tuntuu kuin olisi painoa pikkasen vatsan päällä, eli kohtu painuu taakse joka tuntuu mulla ainakin tuolla jossain sisällä pieneltä paineelta.

Oliko selventävä yhtään? :D Muuta kysyttävää/tarkennettavaa? :D

"..."
Maailman onnellisin olen tästä raskaudesta, täytyy se nyt ekaksi kertoa ettei kukaan luule että olen ihan kamala ihminen mutta...

Fyysisesti raskaus on mun mielestä ihan kamalaa näin loppuraskaudesta. Mulla on viikkoja tänään 31+6 ja kaikkein kamalinta on ollut jatkuva supistelu viikolta 17 asti. Mulla on vaan kuulemma supistusherkkä kohtu (eivät ole vaikuttaneet kohdunsuun tilanteeseen mitenkään). Kammottavaa on myös jatkuva vihlonta siellä sun täällä, yleisesti ottaen alavatsalla, emättimessä ja peräsuolessa... Mitä lie liitoskipuja mutta voi jessus mä sanon, kyllä mä oon niin onnellinen kun saan mahan pois ja vauvan tilalle! Lisäks vauvan liikkeet on alkanu sattumaan, inhottavaa kun poraa päätään alaspäin, se se vasta vihloo ja pistää kipeästi.

Kahden keskenmenon jälkeen vannoin etten valita koskaan mitään kipuja/vaivoja jos joskus tulen raskaaksi mutta ei tää mitään herkkua oo! :D

"Niinukka"
Niinpä. Jokaisella erilaiselle. Mulla ei ollu pahoinvoinita ollenkaan, ei vaan tehny mitään mieli. Väsytti vaan niin että päivisin nukkui istualleen. Mielialat heitti häränpyllyä, itkin ja kiroilin ja äksyilin pikkujutuista. 18vk alkoi helpottaa kunnes alkoi liitoskivut. Kävely sattui, supisteli, joka liike sattui. Yölllä koski ja supisteli että univelkaa kertyi. Muuten iha mukavaa aikaa ja etenkin kun mahapallo kasvoi kauniisti :)

"..."
Ja mua ottaa niin päähän, kun ei missään kerrota miltä raskaus oikeeesti tuntuu! Neuvolassakin aina vähätellään tyyliin "se ja se voi tuntua hieman epämiellyttävälle", miksei voi sanoa suoraan että SATTUU IHAN PERKELEEN PALJON.

Olen puhunut :D

"Lissu"
No mulla molemmista eka kolmannes oli kuin jatkuvaa krapulaa... oksetti, väsytti. Olisin voinut vaan nukkua.

Toka kolmannes oli aika helppoa, maha alkoi kasvaa mutta ei ollut vielä jättimäinen. Tokassa raskaudessa oksentelu jatkui närästyksen vuoksi loppuun asti, mutta kun varsinainen pahoinvointi puuttui niin ei se enää niin kamalaa ollut.

Loppuraskaus oli sitten taas hankalampaa, mahan takia oli vaikea jo nukkuakin, selkää särki, oli liitoskipuja ja supisteli. Väsymys palasi huonojen yöunien vuoksi.

Kaikkiaan silti kaksi aika helppoa raskautta, ei mitään suurempaa ongelmaa ollut... mulla ei juurikaan ollut mielialanvaihteluita tai muita psyykkisiä juttuja kuin väsymys.

"anni"
Eka raskaus oli helppo,ei oksentelua,ei ennenaikaisia supistuksia yms ja ajoin ajokortin sen aikana.Toka raskaus 12-v myöhemmin oli erilainen ei ollut oksentelua,mutta niin paljon supistelua että olin pakkolevossa n.2kk josta viikon sairaalssa.

[QUOTE="...";27401854]Ja mua ottaa niin päähän, kun ei missään kerrota miltä raskaus oikeeesti tuntuu! Neuvolassakin aina vähätellään tyyliin "se ja se voi tuntua hieman epämiellyttävälle", miksei voi sanoa suoraan että SATTUU IHAN PERKELEEN PALJON.

Olen puhunut :D[/QUOTE]

Luulen että aika harvaa raskaus sattuu ihan perkeleesti??? :O Jotain on varmaan vialla jos niin paljon sattuu?? :O

"..."
Luulen että aika harvaa raskaus sattuu ihan perkeleesti??? :O Jotain on varmaan vialla jos niin paljon sattuu?? :O
No mua kyllä sattuu niin paljon tuo kun vauva päällään puskee alas, ja ei, mikään ei ole vialla, ihan normaalia kuulemma. Monesti oon miettinyt miltä se tuntuu kun moni on puhunut niistä "sukkapuikko tuntemuksista". No nyt selvisi sekin, siis ihan kammottavaa!!!

[QUOTE="vieras";27401907]Kyllä liitoskivut sattuu, tuntui kun veitsellä olis välillä huitassu alapäätä ja alavatsaa, silti kaikki oli ok. Lapsi syntyi yliaikaisena ja terveenä.[/QUOTE]

Oho auts. :( Onko yleistäkin että ovat TODELLA kivuliaita? Olen kuullut vain siitä että tuntuu ikävältä ja kipuja on, mutta pieniä...

[QUOTE="...";27401914]No mua kyllä sattuu niin paljon tuo kun vauva päällään puskee alas, ja ei, mikään ei ole vialla, ihan normaalia kuulemma. Monesti oon miettinyt miltä se tuntuu kun moni on puhunut niistä "sukkapuikko tuntemuksista". No nyt selvisi sekin, siis ihan kammottavaa!!![/QUOTE]

Mulla oli myös nuita, mutta sattuivat vain vähän. Toivottavasti tässäkin raskaudessa??? :(

marrastuplat
Hyvä kysymys kun kaksosraskaus loppusuoralla ja mahassa vauvaa 6 kg plus istukat ja lapsivedet... Maha on kipeä, ulkoa ja sisältä. Vihloo, painaa, ahdistaa. Ei voi istua kun takakenossa ja selkä ja maha ei kestä seisoa kauaa. Maatessa alkaa vihoitella iskias eikä sieltä makuuasennosta pääse ylös ilman apua. Sukkia ja kenkiä ei saa jalkaan, ei voi kumartua niin alas, koska toinen vauva on heti rinnan alla.
Nukuttua saa max 3 h kerralllaan koska jokaiseen asennon vaihtoon herää, plus jatkuva pissahätä. Närästys on kivuliasta, siis sellaista että tuntuu kuin rintalasta viillettäs auki. Muutaman viikon on supistellut kipeästi mutta hyödyttömästi. Ientulehdus koko raskausajan. Limakalvot, varsinkin nenässä, kuivat ja kipeät.
Tämmöstä pikkuvaivaa... :D

"vieras"
Pääsääntösesti raskaana on aika ihanaa. Itsellä ei ole vaivoja tai kolotuksia, neljäs raskaus kyseessä. Jos pieniä liitoskipuja ei lasketa niin voisin olla vaikka aina raskaana.

Vauvan liikkeet on ehkä parasta mitä voi olla. Nyt täytyy niin ottaa ilo irti kun on vihon viimeinen kyseessä.

"vieras"
raskaana olo on ihan kauheaa. ihan kuin olisi sumussa koko ajan, sumuverho aukeaa sitten kun lapsi syntyy.

mulla raskaus on alusta lähtien hirveetä kuvotusta, pahoinvointia, kaikki asiat ärsyttää. Vatsaa kiristää, toimii miten sattuu ja peräpukamat alkaa heti vaivata. lisäksi pissalla saa juosta jatkuvasti, myös yöllä.

en yhtään nauti raskaudesta se on vain pakollinen paha että saa lapsen, itse en ole millään tavalla elämäni kunnossa raskaana.

"..."
Ja näin ekaa kun odottaa niin mä ainakin oon ollut ihan hysteerinen näitten kipujen kanssa. Tarkoitan siis sitä että kun ei tiedä mikä on normaalia ja mikä ei, miltä minkäkin kuuluis tuntua ja miltä ei saa tuntua. Ihan hirveen stressaavaa, mä kun oon sellanen että ensimmäisenä mietin pahinta. Just noi kaikki vihlonnat yms. niin heti ekana oon ajatellu että nyt siellä kohdunsuu aukee ennen aikojaan ja tää vauva syntyy nyt. Onneks noista ajatuksista on jollain lailla pääsyt eroon kun viikkojakin tulee huomenna täyteen 32. Mutta siis kamala menettämisen pelko on ollut koko raskauden, vaikkei sille mitään kunnon syytä löydykkään.

Yhteistyössä