miltä tuntuu murtunut häntäluu???

H-E-P-P-U-L-I

Aktiivinen jäsen
21.07.2006
2 415
1
36
Kun kaaduin tänään ulkona pahasti. Tulin 3 tai 4 porrasta alas persiilleni, ja nyt on takapuoli tosi kipeä. 2 600 buranaa oon ottanu, ja aina vaan jomottaa. Istuminen sattuu, samoin kyykistyminen ja kumartaminen, myös kaikki nostamiset on tuskaa ja aivastus ja yskiminenkin tuntuu ikävältä.

Onkos teillä kellään kokemuksia murtuneesta häntäluusta tms? pitäisköhän sitä lähteä käymään lekurilla??

• Tykkää
Reactions: Huolestunut tyttö
Kai se aika kipeältä, jos murtuu. Itse lapsena täräytin peräpääni pari kertaa tosi pahasti. Istuminen ja liikkuminen sattui helkkaristi pari päivää ja senkin jälkeen pyrstö oli arka. Ei murtunut kuitenkaan. Jos huomenna on yhtä paha niin kannattaa varmaan käydä lääkärissä.

Joo, on!

Mull tuli kylmähiki ja tärinä. istua ei voinu muutamaan päivään ja pitkän aikaa istuminen onnistui vain oikeen ryhdikkäästi ja kovalla.

Kipee oli siit persvaon päältä.

Lääkäri vain totes, että murtunu on, ei voi sitoa eikä kipsata.
Ajallaan parani

p.s. nykyään käytän liukuria jos tekee mieli mennä peppuliukuu.......

Just tollaselta se tuntuu. Lapsena muistan, kun äidin piti mut vessanpytyllekin auttaa ja sieltä ylös, kun häntäluuni pulkkamäessä loukkasin. Ihan hirveen kipeetä teki kaikki kumartelut ja istumiset ja ponnistelut ja ja ja ja ja ja.

Mut voiko oikeasti lääkärikään tolle asialle kauheasti tehdä? Mulle ainakin vaan silloin vuosia sitten sanottiin, että kyllä se siitä vähitellen särkylääkkeiden voimalla..

On murtunut ja vuosikausia on vaivannut senkin jäkeen varsinkin selällään jos kovalla makaa.
Lääkäriin oikeastaan turha mennä jos ei muuta vaivaa ole, koska sille ei voi tehdä mitään.

Minulla murtui synnytyksessä häntäluu. Kipeä oli seuraavan puolvuotta. Istuminen varsinkin kovalla penkillä teki tosi kipeää. Seisomaan nouseminen istuma asennosta oli tuskallista. Kävin lääkärillä ja neuvolassa valitin mut sanoivat vaan ilman kuvauksia et häntäluu on murtunut ja paranee itekseen. Pelottaa jos viel tulee raskaaksi mitähän se häntäluu siitä tykkää. Siks toivoinkin et ois kuvattu et mihin päin on sit luutunu :/ Mutta lääkäri tuumas et turhia kuvia ei oteta kun pystyy kuulemma näin oireiden perusteella sanomaan mikä on hätänä.

Tosiaan kyykistyminen ja kaikki mihin tarvitsee lantio alueen lihaksia ja luita kävi todella kipeää :(

Nyt on jo huomaamaton koko häntäluu, synnytyksestä vuosi ja 2 kuukautta.

mulla istuminen onnistuu toisella kankulla sillai niinku synnytyksen jälkeen ja johonkin nojaten (etunoja, elikkä paino toisella reidellä), olo on muutenki kuin just synnyttäneenä, kävelen jalat harallaan, ja tuntuu hassulta (siis kaiken sen kivun lisäksi), ja just tuossa vaon yläpuolella se kipu tuntuu, ja siitä kohtaa myös kuumottaa ja jomottaa.

Ja mie siis tulin kunnolla persiilleni ulkona, kun en voinu yhtään ottaa käsillä vastaan, kun mulla oli kuopus sylissä (joka onneks pysykin sylissä, eikä kolauttanu itteään).

Mulla on murtunut häntäluu kaksi kertaa. Pari viikkoa kumallakin kerralle se on ollut jomottava. Istuminen ja liikkuminen on sattunut. Ei sille murtumalle mitään tehdä, ellei se sitten törrötä väärään suuntaan jolloin se sitten käännetään oikeaan suuntaan. Parissa päivässä tunteeseen tottuu.. kannattaa välttää koville pinnoille istumista. Viel nykyäänkin jos istun liian kauan kovalla alustalla häntäluu tulee kipeeksi.

Mulla on kanssa lapsena murtunut. Silloin se oli aikansa kipeä.
Olen tosin kuullut, että aina se ei luudu ihan oikeaan asentoon takaisin.
Mutta en tiedä tehdäänkö murtumille yleensä mitään.
Vieläkin välillä aristaa. jos pitkään istun tai lasken vaikka pulkalla.

Alkuperäinen kirjoittaja H-E-P-P-U-L-I:
Kun kaaduin tänään ulkona pahasti. Tulin 3 tai 4 porrasta alas persiilleni, ja nyt on takapuoli tosi kipeä. 2 600 buranaa oon ottanu, ja aina vaan jomottaa. Istuminen sattuu, samoin kyykistyminen ja kumartaminen, myös kaikki nostamiset on tuskaa ja aivastus ja yskiminenkin tuntuu ikävältä.

Onkos teillä kellään kokemuksia murtuneesta häntäluusta tms? pitäisköhän sitä lähteä käymään lekurilla??

oon ite samallain loukannu häntäluun siis portaita alas.ei parane ikinä,vaikee nousta sängystä ja kun istuu kauan tuntuu ettei pääse ylös eli jumittuu.ei kipua mut se tönkkö.koita pärjätä ja elää sen kans.ps.särkylääke ei auta asiaa.:)

Mulla myös murtunut häntäluu noin 10 vuotta sitten ja jatkuvasti ilmoittelee itsestään.. Jos istuu kauan, nostelee jotain tms, niin kipeytyy ja on muutaman viikon kipeä.. Myöskin jumpassa kipeytyy. josku tuntuu, ettei jaksaisi tätä, kun se säteilee oikeiaan jalkaan asti ja on just kipeä tuosta vaon yläpuolelta. Yritin tehdä sellaista työtä, missä nosteltiin aika paljon ja se piti lopettaa alkuunsa, kun luu meni niin kiepäksi, että hyvä kun kävelemään pääsi.. Onko muilla samanlaisia kokemuksia? Olen miettinyt, että lääkäriin kait se on taas mentävä sitä näyttämään, vaikka ei ne sille mitään tee. pelottaa joskus tuleva synnytys, että miten se reagoi sotten siinnä...

Jos häntäluu murtuu voiko sen "parannuttua" olla paljonkin kipua esim. liikkuessa? Harrastan aktiivisesti jalkapalloa ja täräytin häntäluuni tänään todella pahasti. Kävely koskee, samoin istuminen, kumartuminen jne. Että voiko olla mahdollista että en voisi enää edes juosta kunnolla? ;o APUAAAAAA

Yhteistyössä