Miltä teistä tuntuisi, jos saisitte tietää vaikuttaneenne jonkun itsemurhapäätökseen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Palsta on mädäntynyt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Palsta on mädäntynyt

Vieras
Mulla tuli eilen tällainen synkkä ajatus mieleen, kun tuli täällä ihan liikaa selailtua... Täällä kun on paljon noita ketjuja, joissa joku itkee elämänsä surkeutta, masennusta ynnä muuta. Ja kaikki on niihin ihan kyllästyneitä eikä edes vastaa, jotkut huutaa provoksi.

Mitä jos jollakin on oikeasti hätä ja ahdistus päällä ja se viesti on vihoviimeinen hätähuuto? Ja sitten kun ketään ei kiinnosta lohduttaa, vaikka toisia lohdutetaan ihan typeristä pikku asioista, niin mitä jos joku tällainen hätähuutaja masentuu oikeasti kylmästä vastaanotosta siihen pisteeseen, että hyppää junan alle tai sillalta alas, viiltää ranteensa tai nappailee pillereitä?
Mitä jos sitten joku sen ystävä tulisi kertomaan, että se yritti pyytää teiltä tukea ja neuvoa, mutta ette antaneet, saatanan paskiaiset. Nauroitte vaan tai kohautitte harteita. On kyllä kamalan itsekästä sakkia täällä nykyisin. Pari vuotta sitten palstailin täällä enemmänkin ja silloin kyllä tuli virtuaalihaleja kaikille niitä tarvitseville ja asiallisia neuvoja.

Harvemmin täällä edes kirjoittelen, mutta lueskelen kyllä ja olen samaa mieltä tuosta ihmisten ilkeydestä. MUTTA mielestäni tämä palsta ei kyllä kenenkään itsemurhaan ole syynä, kyllä ne syyt on jo niin syvällä silloin. Kenenkään ei todellakaan tarvitse syylistyä yhdenkään ihmisen itsemurhasta! Se on kyllä totta, että keskustelut vois pysyä asiallisemmalla linjalla.

Olen vaikuttanut päätökseen... Jättämällä poikakaverini. Siksi en viitsi täällä antaa itsensätappo-ohjeita tai kommentoida, ellei minulla oikeasti ole sanottavaa, jonka uskon auttavan. Provo tai ei, mistä sitä tietää.

Mä olen kerran soittanut hätänumeroon, kun täällä palstalainen kirjoitti hädästään. En ole ainoa joka soitti. Kyseisen palstalaisen oikea nimi saatiin ongittua tietoon ja sitä kautta osoite. Tämä ihminen sai apua.

Eikä tuo ole ensimmäinen tuollainen tapaus tällä palstalla, on sitä apua aiemminkin soitettu.

Asiallisuuttahan tässä ollaan monen monta vuotta peräänkuulutettu ja puhuttu Netiketin puolesta, hyvien käytöstapojen puolesta ja vaikka minkä. Se on totta, että täällä(kin) ovat jutut raaistuneet, empaattisuus on pikkuhiljaa menettämässä arvoaan -jos sellaista on joskus internetin keskustelupalstoilla ollutkaan.
Syyllistämiseen sen puoleen ei mielestäni ole aihetta suoraan, luulen että se sysäys tehdä itselleen jotakin on jo päällä, jos keskustelupalstalle vielä kirjoittaa hätähuutoaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Jeh:
Harvemmin täällä edes kirjoittelen, mutta lueskelen kyllä ja olen samaa mieltä tuosta ihmisten ilkeydestä. MUTTA mielestäni tämä palsta ei kyllä kenenkään itsemurhaan ole syynä, kyllä ne syyt on jo niin syvällä silloin. Kenenkään ei todellakaan tarvitse syylistyä yhdenkään ihmisen itsemurhasta! Se on kyllä totta, että keskustelut vois pysyä asiallisemmalla linjalla.

Just tätä tällasta tekstiä tulee näiltä keittiöpsykologeilta, ettei vain tarttis ajatella, että itse olisi vastuussa omista sanoistaan. :headwall:

Kylmä tosiasia on, että tämä palsta vaikuttaa aivan liikaa niiden ihmisten elämään, jotka täällä paljon pyörivät ja niille, jotka uskaltautuvat avautumaan ahdistuksesta. Kyllä silloin jokainen vastaus ja vastauksetta jääminen tuntuu kuin läpsäisyltä naamalle ja saa tuntemaan itsensä mitättömäksi, arvottomaksi, täysin hyödyttömäksi osaksi yhteiskuntaa ja parempi kuin vain kuolisi pois. Juuri eilen minulla oli keskustelu ystäväni kanssa tästä aiheesta. Hän tänne kirjoitti omasta ahdistuksestaan pitkän viestin eikä saanut yhtään vastausta. Eikä ollut eka kerta. Hän oli aivan palasina ja pelkään, että olisi oikeasti tehnyt itselleen jotain jos ei olisi satuttu samoille kulmille... Kylmät palstalaiset meinas jäädä viimeiseksi niitiksi.

Alkuperäinen kirjoittaja Jeh:

Niin totta kai syyt ovat syvemmällä, mutta jollekin täältä palstalta niskaan saatu paska tai se ettei saa vastauksia, voi olla se viimeinen pisara.

Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett-:
Mä olen kerran soittanut hätänumeroon, kun täällä palstalainen kirjoitti hädästään. En ole ainoa joka soitti. Kyseisen palstalaisen oikea nimi saatiin ongittua tietoon ja sitä kautta osoite. Tämä ihminen sai apua.

Eikä tuo ole ensimmäinen tuollainen tapaus tällä palstalla, on sitä apua aiemminkin soitettu.

Eipä ole muuten häntäkään näkynyt muutamaan viikkoon. Toivottavasti kaikki ok.

Alkuperäinen kirjoittaja Lippe:
Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett-:

Eipä ole muuten häntäkään näkynyt muutamaan viikkoon. Toivottavasti kaikki ok.

Joo mäkin aloin nyt vasta miettiä, että häntä ei ole näkynyt. Toivottavasti kaikki on hyvin. Ja ehkä parempi pysyä palstalta pois ja keskittyä omaan hyvinvointiin.

No, tuosta aloittajan postista voivat halukkaat syyllistyä.

Itse tiedän henkilön, jolle viimeinen pisara itsemurhaan oli se, kun hän meni kauppakeskukseen, ja yksikään ohikulkija ei katsonut häntä silmiin. Silti en nykyäänkään koe syyllisyyttä siitä, että en katso kaikkia ohikulkijoita kauppakeskuksessa silmiin.

Tietysti eriasia jos tahallaan ilkeilee, mutta se, että ei ota omalletunnolleen ja vastattavakseen kaikkia tänne kirjoitettuja viestejä, ei kyllä tee kenestäkään syyllistä yhtään mihinkään.

Suomessa vuosittain lukemattomat vanhukset yrittävät itsemurhaa, koska potevat yksinäisyyttä. Kuinka moni teistä on yrittänyt ystävystyä talonyhtiön vanhuksen kanssa, tai hankkiutunut kaveritoimintaan tms? Niinpä.

Yhteistyössä