Miltä tämä teistä kuulostaa (Päivä Räsäsen kommentti)?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nilkki
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Lila:
AITO kristillisyys tarkoittaisi sitä, että todella toimisi Raamatun ohjeitten mukaan. Silloin ei tappaisi ketään, ei vihaisi ketään, ei edes opettelisi sotimaan. Tälläisiäkin ihmisiä on....

Uskon nimissä on tapettu aika hlvetin paljon ihmisiä...

Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett O Harava:
AITO kristillisyys tarkoittaisi sitä, että todella toimisi Raamatun ohjeitten mukaan. Silloin ei tappaisi ketään, ei vihaisi ketään, ei edes opettelisi sotimaan. Tälläisiäkin ihmisiä on....

Tai sitten uskonnollisuuden nimissä.
Sillä ELÄVÄ USKO johonkin on ihan eri asia kuin uskonto tai uskonnollinen maailma!

Alkuperäinen kirjoittaja asdf:
Kerro missä?
Öö, missä päin ei olisi tapettu ihmisiä uskon nimissä?

Jopa Suomessa on, miekan avullahan kristinusko tännekin tuotiin. Usko tai kuole, sehän se on ollut niin kristinuskon kuin islaminkin likimain tärkein teesi vuosisatojen ajan.

Kerro missä?

Tarkoitan vain, että jos asiaa (historiaa) oikein tarkastellaan, niin kyllä kyse aina ollut politiikasta, vallasta ja valtapyrkimyksistä,....öljystä ...

Uskonnolla on kyllä voitu ratsastaa...kätevää sekin.

Alkuperäinen kirjoittaja Kristityksi ristitty:

Tai sitten uskonnollisuuden nimissä.
Sillä ELÄVÄ USKO johonkin on ihan eri asia kuin uskonto tai uskonnollinen maailma!

Kristinuskon nimissä on tehty vaikka mitä, sen pitäisi jokaisen historiaa tuntevan tietää.

Oikea uskovainen ei mun mielestä halua mitään sotaa eli tuollainen uskon nimissä sotiminen on täyttä potaskaa. Mutta valitettavan monta kertaa on niin, että uskovaiset eivät hyväksy niitä jotka eivät usko. Mä hyväksyn kyllä uskovat, mutta monen sellaisen mielestä mä olen paha ihminen,kun en usko.

Jos nimittäin lähdemme siitä minimivaatimuksesta, kuten fiksujen ataistien kanssa yleensä teemmekin, että puheet olisivat edesä älyllisesti rehellisiä, niin kyllä nämäkin asiat voisi nähdä oikeissa viitekhyksissä.

Minä uskon kyllä kristinuskon Jumalaan, mutta minulle raamatun tärkein sanoma on rakkaus, ja se, että älä tuomitse, ettei sinua tuomittaisi. Siis minulle kristinuskon tärkein merkitys on lähimmäisen rakkaus ja suvaitsevaisuus. En voi sietää Päivin mielipiteitä, sillä hänen sanomastaan puuttuu rakkaus, ja hän on tuomitsemassa ensimmäisten joukossa muut, ja toisin ajattelevat.

Niin onkin, nimenomaan "sen nimissä". Mutta se ei olekaan AITOA kristillisyyttä. Aidon kristityt toimivat Raamatun ohjeitten mukaan eivätkä vihaa eivätkä tapa ketään. Ei pelkästään sen sanominen että on kristitty tee ketään sellaiseksi, kyllä se vaatii myös oikeanlaatuisia tekoja.
Ja sen ottamisesta selvää, mitä Jumala meiltä ihmisiltä odottaa, ja sitten toimiminen sen mukaan. Jumala ei hyväksy että ihmiset tappavat toisiaan.

Niin onkin, nimenomaan "sen nimissä". Mutta se ei olekaan AITOA kristillisyyttä. Aidon kristityt toimivat Raamatun ohjeitten mukaan eivätkä vihaa eivätkä tapa ketään. Ei pelkästään sen sanominen että on kristitty tee ketään sellaiseksi, kyllä se vaatii myös oikeanlaatuisia tekoja.
Ja sen ottamisesta selvää, mitä Jumala meiltä ihmisiltä odottaa, ja sitten toimiminen sen mukaan. Jumala ei hyväksy että ihmiset tappavat toisiaan.

Mä en usko Jumalaan, mutta en silti hyväksy toisen ihmisen tappamista. Enkä hyväksy sitä, että musta tehdään paha ja moraaliton vain sen takia, että en usko.

Alkuperäinen kirjoittaja poikia3:
Minä uskon kyllä kristinuskon Jumalaan,

Jaa, asiantuntija paikalla.
Mikäs se on se kristinuskon Jumala?

Miksi minulta moista kysyt? Usko on henkilökohtainen asia, enkä siitä halua sinun kanssasi keskustella, ainakaan tähän kellon aikaan, ylösnousu on 6.15, ja huomenna edessä rankka päivä töissä.

Mutta pyhä kolminaisuushan se on. Ja on tullut raamattu tavattua, tehtyä kirkon nuorisotyötä ja varhaisnuorisotyötä aika monta vuotta.

Sanoisin, että pyrkivät toimimaan Raamatun ohjeiden mukaisesti. Monet eivät varmaankaan ole tappaneet minkään uskonnon edustajista, mutta kuka hyväkään kristitty ei koskaan vihaisi

Alkuperäinen kirjoittaja Koodi:

Sanoisin, että pyrkivät toimimaan Raamatun ohjeiden mukaisesti. Monet eivät varmaankaan ole tappaneet minkään uskonnon edustajista, mutta kuka hyväkään kristitty ei koskaan vihaisi

Niin, siis jos tahtoo totella Jumalaa, pyrkii toimimaan hänen tahtonsa mukaisesti. Täydellisesti siihen ei tietenkään kukaan pysty. Mutta siihen tulee pyrkiä, ja ensimmäinen edellytys sille on ottaa selvää Hänen tahdostaan. siis tutkia Raamattua.
Huono tekosyy olla toimimatta Jumalan tahdon mukaan on tietämättömyys, koska jokaisella on mahdollisuus Raamatun lukemiseen.
Perusoppeja siellä on , että lähimmistään pitää rakastaa kuin itseään, ja ketään ei siis tietenkään saa tappaa. Ja siis paljon, paljon muutakin opittavaa siellä on.

Siis kyllähän moni ateisti on kuitenkin humanisti. Se että nämä surmaajat ovat kutsuneet itseään ateisteiksi ei mun mielestä oikeastaan kerro paljon mitään. Luulen että he ovat olleet niin nuoria etteivät oikein ole edes ottaneet selvää kunnolla eri ideologioista tai suuntauksista, ja ovat sanoneet olevansa ateisteja vain koska eivät usko kristittyyn jumalaan. Näiden surmaajien näkemykset esim. ihmiskunnasta ovat olleet todella paljon kapeampia, joten se että heidän ajatuksiaan liitetään muihin ateisteihin on kyllä jotenkin todella loukkaavaa.

Alkuperäinen kirjoittaja poikia3:
Minä uskon kyllä kristinuskon Jumalaan, mutta minulle raamatun tärkein sanoma on rakkaus, ja se, että älä tuomitse, ettei sinua tuomittaisi. Siis minulle kristinuskon tärkein merkitys on lähimmäisen rakkaus ja suvaitsevaisuus. En voi sietää Päivin mielipiteitä, sillä hänen sanomastaan puuttuu rakkaus, ja hän on tuomitsemassa ensimmäisten joukossa muut, ja toisin ajattelevat.

Alkuperäinen kirjoittaja ölömölö:
Siis kyllähän moni ateisti on kuitenkin humanisti. Se että nämä surmaajat ovat kutsuneet itseään ateisteiksi ei mun mielestä oikeastaan kerro paljon mitään. Luulen että he ovat olleet niin nuoria etteivät oikein ole edes ottaneet selvää kunnolla eri ideologioista tai suuntauksista, ja ovat sanoneet olevansa ateisteja vain koska eivät usko kristittyyn jumalaan. Näiden surmaajien näkemykset esim. ihmiskunnasta ovat olleet todella paljon kapeampia, joten se että heidän ajatuksiaan liitetään muihin ateisteihin on kyllä jotenkin todella loukkaavaa.

No, onhan mahdollista, että nämä henkilöt olivatkin ateisteja siinä mielessä, että eivät uskoneet jumalaan, minkäänlaiseen, kenties. Minusta on kyllä sallittava sen pohtiminen, miten maailmankatsomus on näissä tapauksissa vaikuttanut käytökseen. Vaikka tilanne ei olekaan ihan sama, niin kyllä monen muslimiterroristinkin kohdalla maailmankatsomus on varmaan käytökseen vaikuttanut. Eikä kaikki ateistit siis ole ampujia eikä muslimit pommimiehiä.

Niin, siis jos tahtoo totella Jumalaa, pyrkii toimimaan hänen tahtonsa mukaisesti. Täydellisesti siihen ei tietenkään kukaan pysty. Mutta siihen tulee pyrkiä, ja ensimmäinen edellytys sille on ottaa selvää Hänen tahdostaan. siis tutkia Raamattua.
Huono tekosyy olla toimimatta Jumalan tahdon mukaan on tietämättömyys, koska jokaisella on mahdollisuus Raamatun lukemiseen.
Perusoppeja siellä on , että lähimmistään pitää rakastaa kuin itseään, ja ketään ei siis tietenkään saa tappaa. Ja siis paljon, paljon muutakin opittavaa siellä on.

Kaikki ei vain usko Jumalaan. Se ei tarkoita, että olisi moraaliton murhaaja.

Alkuperäinen kirjoittaja Koodi:
No, onhan mahdollista, että nämä henkilöt olivatkin ateisteja siinä mielessä, että eivät uskoneet jumalaan, minkäänlaiseen, kenties. Minusta on kyllä sallittava sen pohtiminen, miten maailmankatsomus on näissä tapauksissa vaikuttanut käytökseen. Vaikka tilanne ei olekaan ihan sama, niin kyllä monen muslimiterroristinkin kohdalla maailmankatsomus on varmaan käytökseen vaikuttanut. Eikä kaikki ateistit siis ole ampujia eikä muslimit pommimiehiä.

Juu tottakai pitää pohtia ja keskustella, sehän nyt on kaiken alku ja juuri oikeastaan. Tarkoitin tällä lähinnä sitä, että ateisteja tai siksi itseään kutsuvia ei pidä vetää yhdellä kammalla yli, vähän samaan tyyliin kuin monesti tehdään länsimaissa muslimeille, tai muslimimaissa (ja myös täällä ) kristityille. Aivan kuten uskoa jumalaankin on minusta montaa erilaista tyyliä ja tapaa, niin ehkä on ateismiakin? Monella kristityllä ja ateistilla on käsittääkseni hyvin samankaltainen maailmankatsomus, kuten nyt aikaisemmin mainittiin esim. lähimmäisenrakkaus ja väkivallattomuus. Ja ateismi ei sitäpaitsi ole uskonto kuten kristinusko tai islam.

Yhteistyössä