Miltä sinusta kuulostaa tämä painonpudotus?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="a p";26818607]En suoraan sanottuna usko tuohon. En myöskään siihen että sisulla olisin päässyt eroon masennuksesta tai sisulla pääsisin eroon ahdistuksestani ja sisun avulla olisin välttänyt mm. osastojaksot. Kyllä se vaatisi muutakin kuin sisun että siitä pääsisi kunnolla eroon.[/QUOTE]

jos söisit enemmän kunnon ruokaa niin et tarttisi makeita herkkupaloja jolla nostaa äkisti verensokeria.

Oletko koskaan ajatellut, että ahdistuneisuutesi voi osittain johtua tuosta järkyttävän huonosta ruokavaliosta?! Terveellisellä ruokavaliolla ja liikunnalla voi kuule olla yllättävän suuri vaikutus mielialaan ja henkiseen hyvinvointiin. Kannattaisi oikeasti rukata tuo ruokavalio kuntoon. Ei kukaan voi voida hyvin kun puputtaa pelkkää hiilarimössöä.

[QUOTE="vieras";26818704]Oletko koskaan ajatellut, että ahdistuneisuutesi voi osittain johtua tuosta järkyttävän huonosta ruokavaliosta?! Terveellisellä ruokavaliolla ja liikunnalla voi kuule olla yllättävän suuri vaikutus mielialaan ja henkiseen hyvinvointiin. Kannattaisi oikeasti rukata tuo ruokavalio kuntoon. Ei kukaan voi voida hyvin kun puputtaa pelkkää hiilarimössöä.[/QUOTE]

Totta kai olen. Ei me lihavat kuitenkaan ihan idiootteja olla :) Siitä mistä sairaudessani lähdin (en puhu syömishäiriöstä) olen noussut todella hienosti eikä se nousu tapahdu vaan lääkkeitä syömällä ja psykologilla käymällä vaan se vaatii hirvittävästi itseltä työtä. Mutta ilman lääkkeitä ja terapiaa en tässä pisteessä olisi, sen todella tulin huomaamaan aiemmin.

[QUOTE="hmmm";26818672]jos söisit enemmän kunnon ruokaa niin et tarttisi makeita herkkupaloja jolla nostaa äkisti verensokeria.[/QUOTE]

Pitää varmasti paikkansa osittain mutta kun aloitin hehkutetun karppauksen ja noudatin sitä pari kuukautta tarkasti niin mulla oli kammottava makeanhimo, varsinkin aina ruoan jälkeen, vaikka "lotrasin" rasvalla ja tuohon aikaan söin tosi paljon kasviksia, joka olikin hyvää karppauksessa. Hassua mutta totta on se että jos olen koko ajan pienessä nälässä mulla ei ole makean himoa :/ Heti kun syön itseni täyteen tai kylläiseksi niin makean himo iskee.

[QUOTE="a p";26818753]Pitää varmasti paikkansa osittain mutta kun aloitin hehkutetun karppauksen ja noudatin sitä pari kuukautta tarkasti niin mulla oli kammottava makeanhimo, varsinkin aina ruoan jälkeen, vaikka "lotrasin" rasvalla ja tuohon aikaan söin tosi paljon kasviksia, joka olikin hyvää karppauksessa. Hassua mutta totta on se että jos olen koko ajan pienessä nälässä mulla ei ole makean himoa :/ Heti kun syön itseni täyteen tai kylläiseksi niin makean himo iskee.[/QUOTE]

mä puhun nyt normaalista terveellisestä ruokavaliosta, en mistään karppauksesta tai muustakaan kuurista. Siis sellaisesta johon kuuluu kasviksia, lämpimiä ruokia, lihaa, kalaa, pastaa, perunaa, riisiä, hedelmiä, marjoja ja myös niitä herkkuja kohtuudella.

Mä sain apua omiin syömisongelmiini OA:sta. Vertaistuki on parasta toiselle syömishäiriöiselle.

Sisulla ei näistä jutuista parannuta, se on ihan fakta.

OA-palavereissa puhutaan todella avoimesti syömisestä ja siitä toipumisesta.
Kokouksissa käy anorektikkoja, bediläisiä ja bulimikkoja. Jotkut on käyneet lääkärissä,
jotkut itse todenneet että syöpöttelelevät ilman syytä tai laihduttavat jatkuvasti tai jotenkin
muuten on sairas suhde ruokaan.

Kokoukset on avoimia kaikille ja niissä ollaan anonyymejä (overeaters anonymous)

[QUOTE="hmmm";26818760]mä puhun nyt normaalista terveellisestä ruokavaliosta, en mistään karppauksesta tai muustakaan kuurista. Siis sellaisesta johon kuuluu kasviksia, lämpimiä ruokia, lihaa, kalaa, pastaa, perunaa, riisiä, hedelmiä, marjoja ja myös niitä herkkuja kohtuudella.[/QUOTE]

Se sama koskee ihan kaikkea ruokaa. Jos syön itseni kylläiseksi, vaikka se olisi salaattia jossa lihaa mukana niin makean himo iskee. Jos syön niin että minulla on koko ajan pieni nälkä sitä ei tule. Niin kuin esim. tänään. Olen syönyt puoli palaa suklaata eikä edes haluta lisää.

[QUOTE="hmmm";26818760]mä puhun nyt normaalista terveellisestä ruokavaliosta, en mistään karppauksesta tai muustakaan kuurista. Siis sellaisesta johon kuuluu kasviksia, lämpimiä ruokia, lihaa, kalaa, pastaa, perunaa, riisiä, hedelmiä, marjoja ja myös niitä herkkuja kohtuudella.[/QUOTE]

Ei karppaus ole mikään kuuri vaan ruokavalio. Ja monien mielestä terveellinen sellainen. Itse syön kaikkia noita lukuun ottamatta ehkä pastaa ja riisiä (tosin riisiä saatan syödä välillä sillä sitä kestän paremmin kuin gluteeniviljoja). Itse olen voinut hyvin näin jo 5 vuotta eikä painonhallinta tai makeanhimo ole enää ongelmana.

Liian fanaattinen karppaus sai minutkin voimaan huonosti. Koska urheilen paljon en voi hyvin liian matalilla hiilareilla. Kesti varmaan vuoden ennen kuin löysin sopivan tasapainon. Alussa söin liian vähän rasvaa ja liikaa proteiinia ja sitten liikaa rasvaa ja liian vähän proteiinia.

Alkuperäinen kirjoittaja toinen syömishäiriöinen;26818782:
Mä sain apua omiin syömisongelmiini OA:sta. Vertaistuki on parasta toiselle syömishäiriöiselle.

Sisulla ei näistä jutuista parannuta, se on ihan fakta.

OA-palavereissa puhutaan todella avoimesti syömisestä ja siitä toipumisesta.
Kokouksissa käy anorektikkoja, bediläisiä ja bulimikkoja. Jotkut on käyneet lääkärissä,
jotkut itse todenneet että syöpöttelelevät ilman syytä tai laihduttavat jatkuvasti tai jotenkin
muuten on sairas suhde ruokaan.

Kokoukset on avoimia kaikille ja niissä ollaan anonyymejä (overeaters anonymous)

Kiitos kovasti vinkistä. Täällä ei ryhmää ole mutta laitoin sähköpostia. Luin nuo askeleet niin onko tämä joku uskovaisten höpinäjuttu kun monessa kohdassa puhuttiin Jumalasta, rukouksesta jne? En oikein tuollaiseen ryhmään haluaisi....

Samaa pelkäsin itse ekassa kokouksessa ja melkein joka ikinen eka kertalainen kysyy samaa.

Askeleissa mainittu Jumala on sinun itsesi määriteltävissä. OA ei ota kantaa mihinkään uskontoihin
tai politiikkaan.
Sinun "Jumalasi" voi olla vaikka keittiönpöytä jos niin haluat määritellä. :-)

Kokouksissa käy ateisteja, uskovaisia ja kaikkia siltä väliltä, ihan tavallisia ihmisiä joille ainoa yhteinen piirre on pakonomainen syöminen tai paastoaminen tai sairas suhde ruokaan. Kukaan ei kysy sinulta mihin uskot,
valitset itse mitä itsestäsi kerrot.

Harmi kun paikkakunnallasi ei ole ryhmää!
Muistaakseni myös netissä voi osallistua paltsuihin, mutta ehdottomasti parasta minun mielestäni on aito vertaistuki kasvokkain.
Se, että kerrot miten syöminen hallitsee elämääsi ja kukaan ei pudistele päätään, neuvo tai tuomitse...
Tosi harvoilla yleislääkäreilläkään on tietoa syömishäiriöiden hoidosta ja tuputetaan ruokavalioita ja liikuntaa ja blaablaablaa. Jos joku sanoo mulle, että "ota itseäs niskasta kiinni", niin tiedän ettei tuolla henkilöllä ole hajuakaan syömishäiriöistä ja niiden hoidosta. Ne kommentit voi jättää omaan arvoonsa.

[QUOTE="a p";26818269]Kun mä olen kärsinyt lapsuudestani saakka vaikeasta syömishäiriöstä ja nykyäänkin ahdistun kaikista ruokarajoitteista (ei herkkuja, ei hiilareita jne) niin paljon että alan oksentamaan ja syömään pahimmillaan jopa rauhoittavia (kokemusta kymmenistä kerroista eri vuosien aikana) niin mä tiedän sen että teen itselleni vain ja ainoastaan hallaa sillä että lähden muuttamaan elintapojani kerralla juuri noin. Mä olen jo aina syönyt täysjyvätuotteita ja täysjyväleipää, se on ihan normi juttu. Vitamiinit jne on varmasti hyvä juttu mutta mulla on jo nyt niin monia pillereitä ja niitäkään en muista aina syödä, vaikka pitäisi...Ja kyllä, terapia varmasti auttaisi mutta käyn jo nyt yksityisessä terapiassa masennustaustan ja ahdistushäiriön takia, kun on vaikea traumatausta. Siksi tämä laihduttaminen ei todellakaan ole mikään helppo juttu. Tosi hienoa että sulla on lähtenyt syömishäiriö noin mutta mä tiedän itse että se vaatisi aktiivisen terapian.

Karppausta olen kokeillut, mutta rajoitteet aiheuttivat ahdistuksen, lisäksi koin jatkuvan kokkaamisen raskaana, karppasin ohjeiden mukaan "täydellisesti" pari kuukautta mutta minulla oli jatkuva nälkä (syön rasvaa reilusti) ja lisäksi mun kolesteroliarvot nousi pilviin, nimenomaan huonot.[/QUOTE]

..mun mielestä sun eväät ei ole määrällisesti mitkään järjettömät, laadun tiedät itse joten en sen enempää kommentoi. Noista leivistä, kun kaikki paasaa ruisleivästä -> esim.minä saan siitä mahakivun ja turvotusta, joten en voi sitä syödä. Olenkin itse leiponut täysjyvävehnäjauhosta leipää ja lisäillyt sinne leseitä, siemeniä jne. Niin kuin sinäkin. Ja minä laihdun nyt.

Onko sulla blenderi? Laita sinne reilusti mansikoita, mehukeittoa tilkka ja sitten maustamatonta jogurttia tai rahkaa. Tyrmää minulta makeannälän, ku laittaa sitä oikeaa mehukeittoa eikä lightia. :)

Reissussa pidän mukana elovena-välipalapatukoita hätävarana ja syön yleensä salaattia jos täytyy jotain syödä.

..mun mielestä sun eväät ei ole määrällisesti mitkään järjettömät, laadun tiedät itse joten en sen enempää kommentoi. Noista leivistä, kun kaikki paasaa ruisleivästä -> esim.minä saan siitä mahakivun ja turvotusta, joten en voi sitä syödä. Olenkin itse leiponut täysjyvävehnäjauhosta leipää ja lisäillyt sinne leseitä, siemeniä jne. Niin kuin sinäkin. Ja minä laihdun nyt.

Onko sulla blenderi? Laita sinne reilusti mansikoita, mehukeittoa tilkka ja sitten maustamatonta jogurttia tai rahkaa. Tyrmää minulta makeannälän, ku laittaa sitä oikeaa mehukeittoa eikä lightia. :)

Reissussa pidän mukana elovena-välipalapatukoita hätävarana ja syön yleensä salaattia jos täytyy jotain syödä.

Kiitos kovasti vastauksestasi :) Taisit olla ainoa joka vastasi itse kysymykseen. On blenderi, vielä käyttämättömänä mutta voisinpa iltapalaksi tehdä rahkasta, mustikoista ja vaikka banaanista tai mansikoista juoman :) Millaisia nuo välipalapatukat on ja paljonko niissä on kaloreita?

Alkuperäinen kirjoittaja toinen syömishäiriöinen;26818896:
Samaa pelkäsin itse ekassa kokouksessa ja melkein joka ikinen eka kertalainen kysyy samaa.

Askeleissa mainittu Jumala on sinun itsesi määriteltävissä. OA ei ota kantaa mihinkään uskontoihin
tai politiikkaan.
Sinun "Jumalasi" voi olla vaikka keittiönpöytä jos niin haluat määritellä. :-)

Kokouksissa käy ateisteja, uskovaisia ja kaikkia siltä väliltä, ihan tavallisia ihmisiä joille ainoa yhteinen piirre on pakonomainen syöminen tai paastoaminen tai sairas suhde ruokaan. Kukaan ei kysy sinulta mihin uskot,
valitset itse mitä itsestäsi kerrot.

Harmi kun paikkakunnallasi ei ole ryhmää!
Muistaakseni myös netissä voi osallistua paltsuihin, mutta ehdottomasti parasta minun mielestäni on aito vertaistuki kasvokkain.
Se, että kerrot miten syöminen hallitsee elämääsi ja kukaan ei pudistele päätään, neuvo tai tuomitse...
Tosi harvoilla yleislääkäreilläkään on tietoa syömishäiriöiden hoidosta ja tuputetaan ruokavalioita ja liikuntaa ja blaablaablaa. Jos joku sanoo mulle, että "ota itseäs niskasta kiinni", niin tiedän ettei tuolla henkilöllä ole hajuakaan syömishäiriöistä ja niiden hoidosta. Ne kommentit voi jättää omaan arvoonsa.

Kiitos vielä :)

Arki alkanut ja ennen töihin menoa söin 2 rkl maustamatonta jogurttia, koska en pysty niin aikaisin syömään. Töissä 2 kuppia kahvia ja 2 sokeripalaa+2 pientä macaronskeksiä (oli pakko kun pomo käski maistamaan :D ;)) Puuroa, pieni voisilmä ja puoli ruokalusikallista sokeria.
Lihakastiketta 1,5 dl, muusia 1.5 dl. Vihreää teetä. Kupillinen kahvia ja pätkiksestä 1/5. Kotona 2 perunaa ja makkarakastiketta 2 dl. Illalla yksi makkara ja salaattia pari desiä. Vettä pari litraa.

Yhteistyössä