Miltä näyttää 3D-elokuvat?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jäänkö jostain suuremmasta paitsi?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja jäänkö jostain suuremmasta paitsi? :
En voi käydä leffateatterissa katsomassa, kun minulta puuttuu stereonäkö. Joutuisin katsomaan silmät kierossa koko leffan. .:(

saat sellaset lasit päähä jotka auttaa siihen näkemiseen.

Alkuperäinen kirjoittaja juu:
En voi käydä leffateatterissa katsomassa, kun minulta puuttuu stereonäkö. Joutuisin katsomaan silmät kierossa koko leffan. .:(

Ei ne lasit minun tapauksessani auta.

Alkuperäinen kirjoittaja juu:

jatkoa, sorry, enpäs sitten tiedäkkään auttaako lasit jos sulla ei ole kykyä nähdä stereona tj.

Ihan hienoilta. Käsikirjoitettu ja ohjattu tietysti siihen malliin etät mahdollisimman paljon tavaraa tulee sieltä ns. syliin.

Alkuperäinen kirjoittaja siis mitä että:
Siis etkö näe normaalielämässäkään syvyyttä lainkaan? Saatko ajaa autoa?

Saan ajaa autoa. Tiettyjä ammatteja se estää. En voinut hakea mm. hammashuollon puolelle, kirurgiksi, lentäjäksi jne jne.

En oikein ymmärrä, miten en muka voi nähdä stereona. En muka erota etäisyyksiä. Kai sitten olen jotenkin oppinut erottamaan syvyydet ja etäisyydet. :D

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Saan ajaa autoa. Tiettyjä ammatteja se estää. En voinut hakea mm. hammashuollon puolelle, kirurgiksi, lentäjäksi jne jne.

En oikein ymmärrä, miten en muka voi nähdä stereona. En muka erota etäisyyksiä. Kai sitten olen jotenkin oppinut erottamaan syvyydet ja etäisyydet. :D

Onko tuo siis aivojen puolella oleva "vika", eli silmät toimii, mutta aivot yhdistä silmiltä tulevaa informaatiota oikein?

Onko tuo siis aivojen puolella oleva "vika", eli silmät toimii, mutta aivot yhdistä silmiltä tulevaa informaatiota oikein?

En tiedä. Olin silloin vielä pikkulapsi kun tämä vika todettiin.
Sanoivat, etten voi edes neulaa pujottaa neulansilmään, mutta hyvinpä tuo on aina sujunut.

En tiedä. Olin silloin vielä pikkulapsi kun tämä vika todettiin.
Sanoivat, etten voi edes neulaa pujottaa neulansilmään, mutta hyvinpä tuo on aina sujunut.

Ok. Mutta ihan mielenkiintoista. Olen hiukan opiskellut kognitiivista ja neuropsykologiaa, mutta tällaisesta en ole vielä kuullut.

Minun kolmevuotiaalla todettiin juuri stereonäön puuttuminen mutta kukaan ei ole kertonut mitä se tarkoittaa. Eli ainakin siis tuota 3d elokuvien katsomispuutetta, mitähän muuta..

Alkuperäinen kirjoittaja mietteliäs:
Minun kolmevuotiaalla todettiin juuri stereonäön puuttuminen mutta kukaan ei ole kertonut mitä se tarkoittaa. Eli ainakin siis tuota 3d elokuvien katsomispuutetta, mitähän muuta..

Muistatko, oliko tälle joku virallinen termi, diagnoosi tms? Vai ihanko vaan stereonäön puuttuminen?

Jos on eripariset silmät, niin stereonäön puuttuminen on yleistä. Jos siis on esim. karsastusta, hajataittoisuutta, tai silmissä erivahvuinen näkö. Silloin aivot eivät pysty yhdistämään kuvaa yhdeksi. Itse pystyn vaihtelemaan silmää jolla katson, mutta lääkärin mukaan yleensä toinen silmä on erikoistunut lähelle katsomiseen, ja toinen kaukonäköön, eikä silmän vaihtumista edes tajua itse.

Paha sanoa miten oma näköni eroaa normaalista, koska olen kärsinyt ikäni vaivasta. Mutta tosiaan ainakin tuo 3D-leffojen näkemättömyys on yksi. Periaattessa etäisyyksien arviointi pitäisi olla hankalaa, mutta siihenkin aivot kehittävät korvaavia tapoja. Itse pystyn ajamaan esim. autoa täysin ongelmitta. Sen sijaan vaikkapa heitetyn pallon kiinniottaminen on tosi hankalaa, tai tikanheitto. Joku sanoi, että esim. porrasaskelman korkeus voi yllättää, tai hyllyltä jotain kurottaessa etäisyys onkin suurempi/pienempi kuin mitä luuli.

Alkuperäinen kirjoittaja itsekin:
Jos on eripariset silmät, niin stereonäön puuttuminen on yleistä. Jos siis on esim. karsastusta, hajataittoisuutta, tai silmissä erivahvuinen näkö. Silloin aivot eivät pysty yhdistämään kuvaa yhdeksi. Itse pystyn vaihtelemaan silmää jolla katson, mutta lääkärin mukaan yleensä toinen silmä on erikoistunut lähelle katsomiseen, ja toinen kaukonäköön, eikä silmän vaihtumista edes tajua itse.

Jos on silmälasit, ja niissä erivahvuiset linssit, niin eikö sillon pitäs olla ok, koska ne 3D-lasit laitetaan omien lasien päälle? Vai pitääkö sen eron muutenkin olla tosi iso?

Jos on toinen silmä sokeutunut, pystyykö sillon kattomaan 3D:tä?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Jos on silmälasit, ja niissä erivahvuiset linssit, niin eikö sillon pitäs olla ok, koska ne 3D-lasit laitetaan omien lasien päälle? Vai pitääkö sen eron muutenkin olla tosi iso?

Jos on toinen silmä sokeutunut, pystyykö sillon kattomaan 3D:tä?

Tottakai pystyy, mutta ei se kovin kivalta näytä

Yhteistyössä