Miltä kuulostaa? Asuntolainasta ym siihen liittyvästä..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ögonblick
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Ögonblick

Aktiivinen jäsen
11.06.2007
1 167
0
36
Miettittiin tässä vain isompaan muuttamista.
Eli siis myös lisää lainan ottamista.
Tällä hetkellä lainaa 105000?. Tästä saadaan myydessä ainakin 125000?. (puoli vuotta sitten olisi saatu enemmän, mutta kun ei voitu vielä myydä ) :/ Uutta lainaa tarvittaisiin kaikein kaikkiaan 160000?. Mutta siis siitä vähennetään tietty tuo tästä nykyisestä saatava myyntivoitto, eli noin 20000.

Eli siis lainaa olisi 140000. Laskin, että voitaisiin hyvin maksella lainaa (siis laina ja korot ) ainakin se 800? kuussa. Kun lasketaan uuden asunnon yhtiövastike ja sähkö niin asumiseen menisi max 1200?/kk. Ei kuulosta pahalta.

Kaikkien pakollisten menojen (lasten hoito, puhelimet, netit ym joka kuukautiset menot ) jälkeen laskin, että rahaa jäisi vielä 1600?/kk.

Eli pitäisikö meidän maksaa lainaa enemmän? Kuitenkin. Liian tiukillakaan ei haluat olla, ja eteläänkin halutaan noin kerran vuodessa. Mutta toisaalta lainaakin olisi ihan tarpeellista lyhennellä..

Mitäs siis sanotte? Mitä mä en nyt tajua ajatella? :wave:

Alkuperäinen kirjoittaja viel:
kato paljo laina-aikaan vaikuttaa jos summaa vaikka nostaa satasella. jooskus voi tullla isoja eroja laina-ajassa.

No joo, täytyy laskeskella...
Satku kuussa ei taloutta muuttaisi mihinkään. TUloihin en ole edes laskenut mun satunnaishommia, joista voi tulla jopa 500?/kk..

mitä teet työksesi kun noin hyvätuloinen olet? entäs miehesi? kun kerran kerran vuoteen pitää etelään päästä.. kyllä teidän kelpaa :) kateellinen vähän olen ehkä..

Mä olen tällä hetkellä kotona lasten kanssa ja isompaan ollaan mekin vaihtamassa. Pankissa laskivat, että 200000 euron lainalla meillä lyhennykset olis näillä koroilla 950 e/25 v lainalla. Nykyään maksetaan lainaa ja yhtiövastiketta melkein 900 e, joten ei paha. Mutta me vaan ei oikeasti oteta niin isoa lainaa, tästä nykyisestä jää meille vielä x euroa käteen. Ja mä siis olen kotona vielä pari vuotta ja miehellä ei ole kovin suuri palkka. Tosin me ei kyllä matkustellakaan, meille on tärkeempää, ettei tarvi kitkuttaa kuukaudesta toiseen. En koe jääneeni mistään paitsi vaikken pääsekään suomen rajojen ulkopuolelle :) Täällä on hyvä olla :)

Alkuperäinen kirjoittaja jonsku:
mitä teet työksesi kun noin hyvätuloinen olet? entäs miehesi? kun kerran kerran vuoteen pitää etelään päästä.. kyllä teidän kelpaa :) kateellinen vähän olen ehkä..

No, sanotaanko näin, että ollaan saatu molemmat ihan loistavat työpaikat! Että joskus voi käydä vain hyvä tuuri. Ja kun ollaan oltu ahkeria ja työteliäitä, niin molemmilla työpaikat sellaiset joihin meidät on pyydetty.
Palkka sitten sen mukainen. Eikä siis olla mitenkään erityisissä työpaikoissa. :)

Ja matkusteltu on aina, siihen nyt ei niin hirmuisesti rahaa tarvita. :) Nyt tietysti hiukan enemmän kun on lapsetkin. Suotta olet kateellinen.

Alkuperäinen kirjoittaja Peräkylän eukko:
Mä olen tällä hetkellä kotona lasten kanssa ja isompaan ollaan mekin vaihtamassa. Pankissa laskivat, että 200000 euron lainalla meillä lyhennykset olis näillä koroilla 950 e/25 v lainalla. Nykyään maksetaan lainaa ja yhtiövastiketta melkein 900 e, joten ei paha. Mutta me vaan ei oikeasti oteta niin isoa lainaa, tästä nykyisestä jää meille vielä x euroa käteen. Ja mä siis olen kotona vielä pari vuotta ja miehellä ei ole kovin suuri palkka. Tosin me ei kyllä matkustellakaan, meille on tärkeempää, ettei tarvi kitkuttaa kuukaudesta toiseen. En koe jääneeni mistään paitsi vaikken pääsekään suomen rajojen ulkopuolelle :) Täällä on hyvä olla :)

Kuulostaa ihan kohtuulliselta lainaerältä. Lainalaskimella laskin, että 160000 laina aika 25 ja maksuerä olisi ollut sen 800?. Eli..

Alkuperäinen kirjoittaja No:
Pankkien suositushan on, ettei lainaa ole enempää kuin perheen kahden vuoden bruttotulojen verran. Jos siis perheenne tulot 70 000 e /vuosi, niin hyvä on.

Ja kuinka monella näin on? Ei kovin monellakaan tietääkseni? Ei meidän nykyinenkään ole näin laskettu..

Alkuperäinen kirjoittaja Ögonblick:
Pankkien suositushan on, ettei lainaa ole enempää kuin perheen kahden vuoden bruttotulojen verran. Jos siis perheenne tulot 70 000 e /vuosi, niin hyvä on.

Ja kuinka monella näin on? Ei kovin monellakaan tietääkseni? Ei meidän nykyinenkään ole näin laskettu..

Vaikea mennä sanomaan, monellako nykyään näin on. Lainamäärät on ihan hirveitä, mutta en minä tuota laskukaavaa keksinyt, ihan pankista sellainen sanottiin. Meillä nyt sattuu olemaan noin mitoitettu:)

Ei ole paha, mutta kannattaa muistaa, että korot tulevat nousemaan muutaman vuoden kuluessa eli laina kannattaa sitoa ainakin osittain kiinteäksi tai laittaa jokin korkokatto.

Me otettiin lainaa vajaa 3 v sitten, kun korot olivat alhaalla 200000 euroa. Lainamaksuihin kului kuukaudessa aluksi 900 ?/kk. Viime kesänä korot olivat korkealla ja nyt maksellaan sen mukaisesti 1200 ?/kk. Laina on siis sidottu 12 kk euriboriin. Ensi kesänä lainamenot tulevat taas laskemaan lähelle 800 ?/kk, kiitos alhaisten korkojen.

Kannattaa siis jättää varaa maksuerien nousua varten.

Ei varmasti pidä paikkansa. Meillä lainaa 195 000 ?. Yhteenlasketut vuositulot olivat lainanottohetkellä noin 55 000 euroa. Silti ei tee yhtään tiukkaa maksella lainaa pois. Lähes saman verran menisi vuokralla asuessa.

Alkuperäinen kirjoittaja Liila:

Ei varmasti pidä paikkansa. Meillä lainaa 195 000 ?. Yhteenlasketut vuositulot olivat lainanottohetkellä noin 55 000 euroa. Silti ei tee yhtään tiukkaa maksella lainaa pois. Lähes saman verran menisi vuokralla asuessa.

En minä nyt paskaa puhu, vaan omasta kokemuksesta ! Meillä on lainanotosta viisi vuotta ja silloin suositus oli tämä ! Tosin huonoon suuntaan on menty, kun pankkien lainahanat on löystyneet ja pikkutuloilla nostetaan 200 000 lainaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Liila:

En minä nyt paskaa puhu, vaan omasta kokemuksesta ! Meillä on lainanotosta viisi vuotta ja silloin suositus oli tämä ! Tosin huonoon suuntaan on menty, kun pankkien lainahanat on löystyneet ja pikkutuloilla nostetaan 200 000 lainaa.

Niin minäkin puhuh ihan omasta kokemuksesta. Laina otettiin 3 vuotta sitten. Enemmänkin olisi saatu, muttei tarvittu, koska meillä oli säästöjä. Pankki kyllä tarkistaa lainan hakijoiden likviditeetin ja myöntää sen mukaisen lainan. Meillä on edelleen säästössä muutama kymppitonni remonttia varten.

Ei ne suuret tulot, vaan ne pienet menot!!!

Eikä aina voi puhua vain siitä lainasummasta jonka ottaa ja omista tuloista. Toinen vähintään yhtä tärkeä puoli on se, millainen sijoitus ostettu asunto/ talo on (sijainti, miten arvo tulee kehittymään, tulevat rempat, energiankulutus jne) ja myös, että miten suuren osan siitä on pystynyt rahoittamaan omalla pääomalla.

Alkuperäinen kirjoittaja toinen puoli:
Eikä aina voi puhua vain siitä lainasummasta jonka ottaa ja omista tuloista. Toinen vähintään yhtä tärkeä puoli on se, millainen sijoitus ostettu asunto/ talo on (sijainti, miten arvo tulee kehittymään, tulevat rempat, energiankulutus jne) ja myös, että miten suuren osan siitä on pystynyt rahoittamaan omalla pääomalla.

Tämä asunnon arvon kehittyminen on muuten hyvä pointti! Meillä olisi nyt kolmas oma asunto hakusessa, tähän asti kummankin asunnon arvo (myyty ja nyt myyntiin menevä ) on noussut yli 20% ja nousee siis nytkin vaikka hinnat on tulleet alas. Mutta se onkin katottu tarkkaan mistä ja minkälainen on hankittu.
Myös tuleva koti olisi sijoitus. :) Ja siitäkin ollaan varmoja. Tosin siinä ajateltiin asua hiukan kauemmin kuin 2v.

Muuhun en ota kantaa, mutta tällä hetkellä on ihan turha spekuloida etukäteen, että paljonko tulette saamaan asunnosta. Myykää ensin ja olkaa tyytyväisiä jos edes joku haluaa ostaa ja miettikää sitten uudelleen.

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Muuhun en ota kantaa, mutta tällä hetkellä on ihan turha spekuloida etukäteen, että paljonko tulette saamaan asunnosta. Myykää ensin ja olkaa tyytyväisiä jos edes joku haluaa ostaa ja miettikää sitten uudelleen.

Mutta kun ei tarvitse moista meittiä Asunnolle on jo ostaja tiedossa vaikkei ole myynnissä. Ja saadaan voittoa silti reilusti! :)

Alkuperäinen kirjoittaja Ögonblick:
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:

Mutta kun ei tarvitse moista meittiä Asunnolle on jo ostaja tiedossa vaikkei ole myynnissä. Ja saadaan voittoa silti reilusti! :)

Möisin ja hemmetin äkkiä!