No me olemme rakentaneet juuri Kannustalon Vihervaaran (huoneistoala 132 neliötä, rakennusala 152 neliötä) kylmällä käyttöullakolla lounaiseen Suomeen, muutimme joulun tienoilla. Talopakettiin tehtiin pieniä muutoksia. Meidän koko budjetti oli 280 k ja se piti (hehtaarin tonttimme maksoi 44 k). MUTTA,
omaa työtä oli jumalattoman paljon alkaen tontin raivaamisesta niin itse rakentamiseen kuin materiaalienkin metsästykseen (ostimme laadukkaita materiaaleja sillä tyylillä, että etukäteen pohdimme, mitä haluamme ja sitten vertailimme hintoja niin netissä kuin irl ja metsästimme haluamaamme -> esimerkiksi koko taloon saimme Gustavsbergin laadukkaat hanat, suihkut ja wc-istuimet -40 % normaalihinnoista -> samalla tyylillä tehtiin 99 % hankinnoista). Olin siis
ennen talopaketin tuloa budjetoinut monet asiat etukäteen (tarjousten kysymisten perusteella) ja olenkin taulukoinut koko projektin kuluessa ihan kaikki hankinnat. Jos en olisi tätä tehnyt, ylityksiä olisi varmaankin tullut siellä ja täällä. Lisäksi
meillä oli matkassa melkoisesti ihan puhdasta tuuria, nimittäin missään ei mitään pahempia yllätyksiä tullut, eli kaikki eteni hyvin laskelmieni mukaisesti. Ja fakta on, että mikäli nyt aloittaisimme rakentamista, emme todellakaan samalla budjetilla selviäisi, sen verran tuntuvat hinnat taas nousseen.
Perustukset teimme itse ja vaikka kallioisen kumpareen päälle rakensimmekin, halusimme silti tuulettuvan alapohjan ontelolaatoin (ontelolaatat tulivat Parmalta). Perustukset tehty harkoista. Talopaketti tuli suurelementteinä Kannustalolta aluskate- ja ruodeasennuksella. Toisin sanoen Kannustalon osoittamat heput pystyttivät seinät ja tekivät aluskatteen ja ruoteet, sen jälkeen jatkoimme itse tiilikatteen asentamisella. LVI- ja sähkötyöt sekä hormin, Kermansaven takka-leivinuunin ja puuhellan teko oli ulkopuolisten hommaa. Ja joo, lattiavalukin teetettiin ulkopuolisella, samoin porakaivo. Lämmityksenä meillä on suora sähkölämmitys, lämmönjakotapana vesikiertoinen lattialämmitys (meillä Ecowatti-hybridikattila). Sähkölaskuja pienentää huomattavasti Tulikivi Green W10 -järjestelmä (puut saamme oman metsän puista), joka lämmittää osin käyttövettämme sekä tuota lattialämmitysvettä. Mahdollisuus on liittää systeemiin myös aurinkokeräimet, mutta sitä emme toistaiseksi ole tekemässä. Oma porakaivo on ja omat jätevesisysteemit (imeytyskenttä ja umpisäiliö).
Meillä
ei tuohon budjettiin kuulu autotalli-varastoa, sen hinta tulee vielä myöhemmin sitten päälle, kunhan siihen pisteeseen päästään (ensi kesä mennee talon maalaamisessa, sokkelin pinnoituksessa ja pihan muokkauksessa). Myöskin pihatyöt ovat vielä kesken. Aikanaan rakennamme vielä jonkunlaisen kesäsaunan (puilla lämmitettävä) tuonne pihalle, joten kaiken kaikkiaan saamme tähän kokonaisuuteen kyllä uppoamaan rahaa paljonkin vuosien varrella.
Mutta joo, mä siis olen kyllä Isämiehen kanssa samaa mieltä tuosta budjetoinnista, ainakin täällä eteläisellä puolella Suomea (pohjoisen hintatasosta mulla ei ole mitään käsitystä).