Miltä kihomato näyttää - kertokaa, jotka olette omin silmin nähneet!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja etsivä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

etsivä

Vieras
Pitäisikö siinä kakan pinnalla näkyä jotain pitkulaisia matoja. Ovatko ne eläviä vai kuolleita eli liikkuvatko ne? Vai näyttävätkö vain joltain valkoiselta 'hilsekasalta', aivan kuin hiivalta?

Auttakaahan etsivää. En ole matoja löytänyt, vaikka kuinka olen tiiraillut lapsen pyllyä ja kakkaa.

Tällä tavalla kihomadot sää kyytiä pyöräillessä!

ibchnCIGPpJg29.gif

Mä en oo niitä kakassa nähnyt, mutta lapsen pyllyssä illalla, kun lapsi oli nukkunut parisen tuntia. Taskulampun avulla menin tiirailemaan ja valkoisilta liikkuvilta langanpätkiltä näyttivät.

Meillä kihomadot aina bongattu pyllystä, kakassa ei ole mitään nähty. Saa olla aika kärsivällinen tiirailuissa. Meillä minä pidin taskulamppua ja isäntä levitti pyllyreikää, reijän suulla käy luikertelemassa valkoisia langanpätkiä. Lapsi melekin 6 v. niin jaksoi tuon muutaman minuutin paikallaan pylly pystyssä olla. Pienemmän lapsen pyllyähän käskevät teippaamaan ja teippiin jäävät nuo langanpätkät sitten kiinni, pylly kannattaa tuolloin pestä hyvin, tuo vessapaperi pieninä "hiertyneinä" pötköinä kun näyttäää ihan myös madoilta.

Toivotan paljon tsemppiä, jos matoja löytyy! Pahimmalle vihamiehellekkään en matoja toivoisi, on sen sortin kutsumattomia vieraita...!

Minä bongasin poikani pyllystä madon kun valitti illalla että pyllyä kutittaa. Otin sit äkkiä lampun ja poika pyllisti ja siellähän se ohut valkoinen mato luikerteli. Aamulla apteekkiin ostamaan pyrviniä....

Tosissaan varmaan helpointa nähdä pyllystä, taskulampulla. Madot alkavat liikkumaan kun lapsi nukahtaa ja ruumiinlämpö laskee. Ohuita ehkä hieman littania valkoisia, ihan silmillä ovat nähtävissä. Itse tiedän jo lapsen reaktiosta jos madot ovat kyläilemässä... kuulemma kova kutina ja tuntuu kuin olisi piikkejä pepussa.

No juuri eilen tällaisen löydön tein lapselta. Itki kun kutitti niin paljon eikä saanut unta. Kaksi kertaa katsoin eikä mitään näkynyt, mutta kolmannella sitten selvä havainto. Eivät ole kovin isoja joten aika tarkasti saa syynätä.

Nyt on sitten puunattu kämppä lattiasta kattoon ja pakkasessa tuuletettu kaikki mitä ei pysty pestä. Mä olen ihan poikki!!!

Kertokaas te joilla on näitä ollut, että oletteko helpolla päässyt vaivasta vai uusiiko helposti? Netistä ei löytynyt kun kauhutarinoita siitä että vuosia on vaivannut. :/

Tuntuu ihan hullulta yrittääkkään huomata jynssätä kaikki mahdollinen. Ja tämä kun tuli luiltavasti päiväkodista niin mitä se auttaa että jynssää kun siellähän ne munat pesii vaikkei täällä oliskaan. Käsiä olen kärttänyt pesemään joka välissä mutta...

Onko jotain hyviä vinkkejä?!?

Tuntuuko se kutina jatkuvasti vai erityisesti esim. iltaisin?

Nukkumaan menon jälkeen olen tiiraillut pimeässä taskulampulla pyllyä, mutta ei siellä mitään matoja ole näkynyt. Hiivamaisia rähmäleitä vain. Ehkä kyse onkin hiivasta.

[QUOTE="Vieras";27942567]No juuri eilen tällaisen löydön tein lapselta. Itki kun kutitti niin paljon eikä saanut unta. Kaksi kertaa katsoin eikä mitään näkynyt, mutta kolmannella sitten selvä havainto. Eivät ole kovin isoja joten aika tarkasti saa syynätä.

Nyt on sitten puunattu kämppä lattiasta kattoon ja pakkasessa tuuletettu kaikki mitä ei pysty pestä. Mä olen ihan poikki!!!

Kertokaas te joilla on näitä ollut, että oletteko helpolla päässyt vaivasta vai uusiiko helposti? Netistä ei löytynyt kun kauhutarinoita siitä että vuosia on vaivannut. :/

Tuntuu ihan hullulta yrittääkkään huomata jynssätä kaikki mahdollinen. Ja tämä kun tuli luiltavasti päiväkodista niin mitä se auttaa että jynssää kun siellähän ne munat pesii vaikkei täällä oliskaan. Käsiä olen kärttänyt pesemään joka välissä mutta...

Onko jotain hyviä vinkkejä?!?[/QUOTE]

Meillä oli kihomatoja pari vuotta sitten. Tuli lapsille päiväkodista. Päästiin niistä eroon kertaheitolla. Syötiin siis koko perhe kaksi Pyrvin kuuria suositusten mukaisesti.

Lastenhuoneesta vein kaikki pehmolelut ja tyynyt, matot ja jopa verhot pyykkiin, varastoon useaksi kuukaudeksi tai pihalle pakkaseen pariksi viikoksi. Varotoimenpiteenä laitoin pyllyyn kolmen viikon ajan joka ilta sinkkipastaa, joka estää matoja tulemasta munimaan.

Päiväkodissa pitäisi myös tiedottaa kaikille kihomadoista ja siellä tehdä siivous. Meillä kiellettiin unilelujen käyttö.

Meillä myös kutinaa esiintynyt pääosin iltaisin nukkumaan mennessä. Ja kertaheitolla ollaan molemmilla kerroilla päästy. Koko porukalle pyrvin kuuri ohjeen mukaan. Päiväkotiin/kouluun tosiaan ilmoitusta.

No niin. Olen tässä nyt ehtinyt eilisen illan asiaa selvittämään ja tällaiseen johtopäätökseen olen tullut:

Ensinnäkin lääkkeet tuhoavat vain madot, ei munia. Eli ensimmäinen kuuri tehoaa vain osaan kihiksistä. Kun otetaan seuraava kuuri niin käytetään sitten sitä kristallipalloa että tiedetään oman suoliston toimimisaika ja munien kuoriutumisaika. (Sopiskohan joku ovistesti tähän?) Tämä tehdään siis siksi koska jos yksikin mato ehtii munia suolistoon yhdenkin munan, on jo myöhäistä.

Myöskin jos ne munat leijailee pitkin kämppää ja voi olla vaikka verhoissa (tuskin niihin kukaan hanuriaan pyyhkii, tai ainakin harvat?) niin minkätasoisella puunauksella niistä sitten tulisi päästä eroon. Tähän kai auttaisi karanteeni ellei ne munat ole leijailleet omiin vaatteisiin (kai jotenkin todennäköisempi paikka kuin verhot?) niin sittempähän viet munat mukanasi. Ja jos ne hengitysilmassa leijailee niin kannattaa olla hengittämättä n. 3 viikkoa uuden tartunnan välttämiseksi. Eli mitä v**un apua on desinfioida se kahva?!?

Elikkä vaivaan tulisi saada n. 1kk kuuri jotta kaikki kotona olevat munatkin olis kuolleet. Pitää myös muistaa että nämä ninjamunat voivat olla mussä kohtaa suolistoa tahansa kuurin loputtua ja näin ollen kuoriutuvat sitten taas kun näkyy valoa tunnelin päässä.

Mun järkeen käy vaan se että tähän vaivaan syödään hillittömän pitkä yhtäjaksoinen kuuri noita lääkkeitä ja toivotaan hampaat ristissä ettei sitten häädön jälkeen seuraavana päivänä joku pikkutihulainen pk:ssa ole salakuljettaja.

Että sellasta oli mielessä tänään...

No juuri eilen tällaisen löydön tein lapselta. Itki kun kutitti niin paljon eikä saanut unta. Kaksi kertaa katsoin eikä mitään näkynyt, mutta kolmannella sitten selvä havainto. Eivät ole kovin isoja joten aika tarkasti saa syynätä.

Onko jotain hyviä vinkkejä?!?

Yhteistyössä