Millon teetta laatikot? Pakastimen kautta vai suoraan tuoreena uuniin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Amatööri asialla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Amatööri asialla

Vieras
Täälä arvon että mikä ois viisain ratkaisu kun meinasin et teen ekaa kertaa porkanalaatikon ite (kun ohjeen perusteella vaikuttas siltä ettei siin kovin pahasti voi mennä mettään kun sain bataattilaatikonkin onnistumaan) ja mietinkin nyt et teenkö sen huomenna ja pakastan & sit aattona sulatttelen ja lämmitän uunissa vai teenkö vasta aattoaamuna alusta loppuun asti.
Kertokaas siis te viisaammat et mikä ois järkevin ratkasu?

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;22717600:
Mä teen aaton vastaisena yönä. Kokemusta ei ole pakastetusta vaihtoehdosta, mutta luultavasti pakastaisin puolivalmiina. Eli kypsennys vasta aattona.

Kiitos! Sinun arvasinkin vastaavan kysymykseen... johan nimimerkkisikin velvoittaa siihen. =) Tuota puolivalmiina pakastamistakin mietin ja mielessä kävi myös et säilyiskö ne ihan vaan jääkaapissa puolivalmiina jos teen huomenna ja paistan aattona?

Alkuperäinen kirjoittaja Amatööri asialla;22717621:
Kiitos! Sinun arvasinkin vastaavan kysymykseen... johan nimimerkkisikin velvoittaa siihen. =) Tuota puolivalmiina pakastamistakin mietin ja mielessä kävi myös et säilyiskö ne ihan vaan jääkaapissa puolivalmiina jos teen huomenna ja paistan aattona?
Mä suhtaudun varmaan tavallista skeptisemmin ruokien säilyvyyteen. Mulla nimittäin vieläkin , yli 40 vuotta myöhemmin, muistoissa lapsena sairastamani ruokamyrkytys. Ainakaan maidolla/kermalla/kananmunalla tehtyä laatikkoa en säilyttäisi edes jääkaapissa tiistaista perjantaihin. Jos huomenna haluat ne tehdä, pakastaisin puolivalmiina, ottaisin torstai-iltana jääkaappiin sulamaan ja paistaisin perjantaina aamulla/aamupäivällä.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;22717626:
Mä suhtaudun varmaan tavallista skeptisemmin ruokien säilyvyyteen. Mulla nimittäin vieläkin , yli 40 vuotta myöhemmin, muistoissa lapsena sairastamani ruokamyrkytys. Ainakaan maidolla/kermalla/kananmunalla tehtyä laatikkoa en säilyttäisi edes jääkaapissa tiistaista perjantaihin. Jos huomenna haluat ne tehdä, pakastaisin puolivalmiina, ottaisin torstai-iltana jääkaappiin sulamaan ja paistaisin perjantaina aamulla/aamupäivällä.

Auts, tainnut olla aikast ärhäkkä myrkytys kun vieläkin niin vahvana muistoissa.
Ei niitä huomenna ole pakko tehdä... sitä vaan ajattelee et ois sit edes vähän vähemmän hommia aatolle kun on kuitenkin riisipuuron keittelyt , kalan savustaminen ym.
Ja ehkä eniten miettii sen takia et kun en ole ennen tehnyt niin jos se porkkanamassa ei kypsentämättömänä ole lähelläkään toivomaani niin ehtii vielä ostamaan kaupasta valmiit. =D Ei tuo porkkanalaatikon teko kuulosta mitenkään vaikeelta mut perunalaatikkoa yhden satsin kokeilin tehdä ja ei ainakaan sillä kokeilemallani ohjeella onnistunut. Ohimennen kysyen, mikähän mahtais olla paras perunalajike imelletyyn perunalaatikkoon? Jostain luin et pito, mut sillä kun tein niin hajos semmoseksi mössöksi ettei saanut kuorittua kun hajos jo keitettäessä niin pahasti et kuoren palojen joukosta sai etsiä sitä perunaa. *nolona*

Alkuperäinen kirjoittaja Amatööri asialla;22717639:
Auts, tainnut olla aikast ärhäkkä myrkytys kun vieläkin niin vahvana muistoissa.
Ei niitä huomenna ole pakko tehdä... sitä vaan ajattelee et ois sit edes vähän vähemmän hommia aatolle kun on kuitenkin riisipuuron keittelyt , kalan savustaminen ym.
Ja ehkä eniten miettii sen takia et kun en ole ennen tehnyt niin jos se porkkanamassa ei kypsentämättömänä ole lähelläkään toivomaani niin ehtii vielä ostamaan kaupasta valmiit. =D Ei tuo porkkanalaatikon teko kuulosta mitenkään vaikeelta mut perunalaatikkoa yhden satsin kokeilin tehdä ja ei ainakaan sillä kokeilemallani ohjeella onnistunut. Ohimennen kysyen, mikähän mahtais olla paras perunalajike imelletyyn perunalaatikkoon? Jostain luin et pito, mut sillä kun tein niin hajos semmoseksi mössöksi ettei saanut kuorittua kun hajos jo keitettäessä niin pahasti et kuoren palojen joukosta sai etsiä sitä perunaa. *nolona*

Mä käytän perunalaatikkoon vaihdellen perunaa. Kiinteämaltoisen keitän kuorineen, muut kuorittuna. En yleensä lue lajikkeiden nimeä vaan ainoastaan sen, onko kiinteä vai ei. Maku saattaa olla parempi kuorineen keitetyllä, mutta sitten pitää olla jo melko tarkka makuaisti, jos imelletystä perunalaatikosta perunan lajikkeen vielä tunnistaa :D

Mun mielestä laatikoiden kanssa kannattaa ajatella niin, että tänä vuonna tuli tällainen. Jos se ei ollut loistavasti onnistunut, niin ensi vuonna tehdään hieman toisin ja onnistutaan taas edellisvuotta paremmin. Ei ne laatikot nyt ihan pieleenkään mene, jos niitä ei polta :D

Jos joulun alla on kiire, pakastaisin puolivalmiina. Itse rakastan aaton vastaista yötä, kun kera viinilasillisen kuorin, pilkon, silppua, keitän, soseutan, maustan jne Ja kuuntelen radiota, mitä harvoin teen muulloin kuin juuri aaton vastaiosena yönä.

Yhteistyössä